سینماسینما، منوچهر دینپرست
«رضا» از آن دست فیلمهایی است که دقیقا نمیتوانی بگویی که چه بر سر رضا آمده و او چه میخواهد و چرا اینگونه میکند. «رضا» را میتوان فیلمی پر از ابهام و ایهام با شیبهای تند و ملایم تصور کرد که مخاطب را در مسیر فهم سرنوشت «رضا» دستبسته رها میکند. قصه رضا شاید قصه این روزهای ما باشد. قصه مردی در پی پرسشهای مختلف که میخواهد بداند اساسا چرا اجداد او به اصفهان کوچ کردند و او چرا در این زندگی باید به این تیپ و هیبت بزککرده مبتذلشده متافیزیکی سر بر آورد. از سوی دیگر، «رضا فیلمی» غریزی و پر از تکانهها و هیجانات است. هیجانی کاذب در میان زنانی که گویی دوستش دارند و میخواهد دوستشان داشته باشد.
همچنین جنس فیلم عاشقانهای شوریدهوار است. گویی رضا سیر و سلوکی را طی میکند که میخواهد در دنیای پر از آشفتگی و التهاب، جنون غیرمنطقی خود را بصیرتی دلگشا جلوه دهد. او با زنانی جوان صحبت از عشق و دوستی میکند و سر بر آستان تخیلات آنها میگذارد و با چهرهای آرام و دلنشین دلمشغولیهای آنها را گوش میکند. اما سرانجام چه میشود؟ «هیچ». شاید تلاقیگاه فیلم همین «هیچ» باشد. هیچی که رضا در پی آن است. او نمونه انسان لاابالی یا نهلیسم هم نیست، چراکه به دنبال اصالت و معناست، اما اصالتی که او از آن یاد میکند، در دنیای رضا «هیچ» است. رضا در میان «هیچ»ها سردرگم است. او فضای یخزدهای را میخواهد بشکافد که اساسا در بطن آن یخی وجود ندارد. بر این اساس او دچار بحران میشود. با همسرش به دلیل هیچی جدا میشود. با دختری در کافیشاپ آشنا میشود، بی هیچ دلیل واضح و مبرهنی دعوا میکند. یا بر سر یک اتفاقی در اسبسواری با دختری آشنا میشود و غیره…
اساسا دخترانی که در «رضا» گرد او و سرنوشتش قرار میگیرند، در همین منظومه «هیچ» قرار دارند. رضا دائما شوکهای بیحاصلی را تحمل میکند که نشان از عرفان مدرن او دارد. او میخواهد در قامت عارفی باشد که سر به عالم بالا دارد. اما عالم بالای او در گذشته و هویتش معنا مییابد و اساسا او در زمان حال «هیچ» بیش نیست. رضا از همین معنویت کاذب و بیسروته و قدسیت ابتذالشده ناراحت و سردرگم است. او به دنبال محیطی در خانههای قدیمی و سنتی است که بتواند آنها را دوباره بیافریند. او آفرینش را در همین مرمت خانهها میبیند. میان رضا و مرمت خانهها، پیوندی نامرئی نهفته که رضا را نسبت به گذشته به تردید و تفکر وادار کرده است. رضا برای او نمادی از همین وضعیت است.
با چنین دریافتی از فیلم متوجه میشویم خط قصه سرراست و همگن نیست. بلکه در جایی او ادعا میکند از آخرین اعضای قبیلهای است که قرنها پیش به شهر مقدس اصفهان مهاجرت کردهاند. او را میبینیم که در آپارتمان دلباز و نورگیرش که با میراث آبا و اجدادیاش پر شده، میخوابد. او وقتی از خواب بیدار میشود، لباسش را عوض میکند و دوباره به تخت بازمیگردد. همین سیر و سلوک او اگر دلیلی بر وضعیت هیچ او ندارد، دلیلی بر چیست؟!
او دچار رویارویی و بحرانهای احساسی زیادی هم هست. ما در فیلم دائما روایت رضا را میشنویم. به طور مثال در سکانسی موقع آش خوردن با دخترخالهاش از گذشته میگوید و حس کاذبش را ارضا میکند و نهایت چیزی برای او ندارد. او نسبت به خودش و دختران اطرافش دچار تردید است، بر همین اساس رضا بهشدت احساس تنهایی میکند و مسیر خود را گم کرده است.
فیلم «رضا» روایت نویسندهای هم هست. نویسندهای که مینویسد، اما مشخص نیست چه مینویسد و چه در سر دارد و چه باید بگوید و چه کار باید کند. آشفتگی جذاب رضای علیرضا معتمدی شبیه هامونِ داریوش مهرجویی است. هر دو در هیچستان خود سردرگم هستند و موقعیت هستیشناسی آنها به اضمحلال کشیده شده است. زیبایی «رضا» در همین سیر و سلوک او در هیچستان است. جهانی لطیف پر از رویارویی با هستی و معنا. شاید اگر کارگردان قدری فیلم را به فضای ملودرام یا قصهای هیجانی سوق داده بود، تمام هیچستان او متلاشی میشد و چیزی جز دلقکی در بیابان نبود. کارگردان توانسته با منش رئالیستی مدرن فضای فیلم را به سویی سوق دهد که از میان فردی که نویسنده و معمار و عاشق و دارای اصالت و جذابیت بصری برای دختران است، به مردی نزدیک شود که گویی در این دنیا پرتاب شده تا اینکه آمده باشد. کارگردان بهخوبی پرتاب شدن رضا را دیده و سعی کرده او را روایت کند. برای همین است که «رضا» داستان آدمهایی است که هر یک به نحوی تنها هستند و در تلاشاند به این تنهایی خاتمه بخشند، اما از آن جهت که انسان ماهیتا تنهاست، پایان قطعی برای این تنهایی وجود ندارد؛ به عبارتی، عنصر «تنهایی» مضمون اصلی «رضا» را شکل داده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد