محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در صحبتهایی در شهریور سال ۹۷ با تمجید از مهرجویی گفت: آقای مهرجویی فیلسوف سینما است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل اظهارات این کارگردان به شرح زیر است:
«به نام خدای هامون
دهه چهل خورشیدی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران دورهای تکرارنشدنیست. از ادبیات و نقاشی گرفته تا تئاتر و سینما. در همین دهه درخشان است که موج نویی در سینمای ایران شکل میگیرد که ما هنوز وامدار آن هستیم و در این میان نام داریوش مهرجویی میدرخشد.
آقای مهرجویی در پنجاه سال فعالیت، خالق ماندگارترین شخصیتهای سینمایی و کاشف بازیگران بزرگی در سینمای ایران بود، از مش حسن فیلم گاو با بازی درخشان مرحوم عزت الله انتظامی تا آقای هالو و پستچی با بازی به یادماندنی استاد علی نصیریان. از سامری فیلم دایره مینا تا شخصیتهای دوست داشتنی فیلم اجاره نشین ها، همچنین از شخصیت به یادماندنی هامون با درخشش مرحوم خسرو شکیبائی تا شخصیت های متفاوتی همچون بانو(بیتا فرهی) سارا و پری (نیکی کریمی) لیلا با بازی لیلا حاتمی و میم افسونگر درخت گلابی با بازی گلشیفته فراهانی و همچنین شخصیت علی در فیلم مظلوم سنتوری.
آقای مهرجوئی همچنین مهمترین اقتباس های ادبی سینما را انجام دادند از آثار غلامحسین ساعدی فقید، گئورگ بوشنر، سالینجر، ایبسن، گلی ترقی وهوشنگ مرادی کرمانی. اقتباسهائی که همچنان نیاز فعلی سینمای ایران برای گریز از سوژه های تکراری و سفارشی است.
با این حال اگرچه زمانی داریوش مهرجویی همراه با دیگر همنسلانش تاریخ سینمای ایران را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد اما بعدها این سانسور بود که تاثیر عمیقی بر کارنامه کاری او گذاشت. توقیف فیلم های او در قبل و بعد از انقلاب همواره وجود داشت ولی اتفاقی که برای داریوش مهرجویی و فیلم سنتوریاش افتاد یکی از تلخترین اتفاقهای تاریخ توقیف و سانسور ماست. چه اتفاقی افتاد که در برابر چنین فاجعهای همه سکوت کردیم و چیزی نگفتیم؟ چه شد که تمام این سالها خانهنشینی ناصر تقوایی را دیدیم و به روی خودمان نیاوردیم؟ چه شد که ترک وطن بهرام بیضایی که با آثارش یکی از ستون های فرهنگ ایران است را دیدیم و چیزی نگفتیم؟ چند سال است که با دریغ و افسوس شاهد زوال سینمای ایرانیم؟
از تلخی توقیف که بگذریم آقای مهرجوئی استاد ترسیم سیمای طبقات مختلف اجتماعی در سینما میباشند از طبقات مرفه تا طبقات پائین جامعه و مهم تر از همه ترسیم هوشمندانه طبقه متوسط ایرانی که الگوئی قدرتمند برای کارگردانان سینمای اجتماعی در سال های اخیر است.
آقای مهرجوئی فیلسوف سینما و فخر کارگردان-تهیهکنندگان سینمای ایران هستند و در دوران فعلی که متاسفانه سینمای ایران در غوغای پول سالاری درسطح کیفی مناسبی به سر نمی برد همچنان می توانند الگوئی شایسته برای اصلاح مسیر سینمای ایران باشد.
کانون کارگردانان سینمای ایران ضمن تجلیل و ستایش از مقام شامخ استاد مهرجوئی در سینمای ایران، امیدوار است موانع از سر راه اشان برداشته شود تا در پنجاهمین سال فیلمسازی استاد مهرجوئی شرایط ساخت فیلمی جدید از ایشان فراهم گردد.
برچسبها: داریوش مهرجویی, محسن امیر یوسفی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





