وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عصر دیروز جمعه نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پس از بازدید از موزه سینما گفت: سینمای ایران بخشی از هویت ملی ما است و خاطرات مشترک زیادی با سینما و تلویزیون داریم، به همین دلیل در ابتدای کار باید مروری بر آنچه داشته ایم، می کردیم.
وی با بیان اینکه موزه سینما بخشی از تاریخ سینمای ایران است ادامه داد: برای ما که می خواهیم فعالیت های توسعه ای در سینمای ایران انجام دهیم، شناخت عمیق تری لازم بود به همین دلیل در اولین روز کاری رییس سازمان سینمایی از این دو مجموعه تاریخی- موزه سینما و فیلمخانه ملی- بازدید کردیم.
اسماعیلی موزه سینما را مجموعه افتخارآمیزی دانست و اظهار کرد: می توانیم بخش های دیگری را در آن ایجاد، تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهیم. بیش از یک سده ای که از ورود سینما به ایران می گذرد، به ویژه دوره ۷۰ سال اخیر بخشی از حافظه تاریخی ما مجموعه هایی است که امروز در موزه سینما وجود دارد و یا باید به این مکان منتقل شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدیدش از موزه سینما با بیان اینکه بیش تر متوجه حساسیت و مخاطره آمیز بودن کار شده است گفت: اگر در حفظ این گنجینه و تکمیل آن دقت نکنیم ممکن است آسیبی وارد شود که بعدها تاسف بخوریم. بازدید از این مجموعه شوق ما را بیشتر کرد تا آنرا بهتر مورد بهره برداری قرار دهیم.
وی یادآور شد: موزه سینما باید شناسنامه و گنجینه تاریخ سینمای کشور باشد. زنده نگه داشتن و توجه به میراث ارجمند سینما و دستاوردهای ماندگار آن مستلزم شناخت و شناساندن این میراث گرانقدر به اعضای جامعه، به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور است و این جایگاه به مثابه پل ارتباطی جامعه با سینماگران و هنرمندان به شمار می آید و باید از این جایگاه برای معرفی ظرفیت ها و زیبایی های سینما به جامعه و حتی اقشار و گروه های غیرسینمایی بیش ترین بهره را برد. باید از همه ظرفیت های موزه در راستای رشد و بالندگی و اعتلای سینما استفاده کنیم.
اسماعیلی درباره گفتگوهای تاریخ شفاهی موزه سینما نیز گفت: سابقه کار در حوزه اسنادی دارم و مدتی معاون مرکز اسناد تاریخی بودم و بخشی از کارمان تاریخ شفاهی بوده است؛ ضبط و حفظ خاطرات کسانی که در حوزه انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند. در حوزه سینما هم نیازمند تاریخ شفاهی هنرمندان هستیم که خوشبختانه در موزه سینما این کار شروع شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر جایی که بتوانیم نگاه ها و خاطرات پیشکسوتان سینما را ضبط و حفظ کنیم اتفاقات خوبی به همراه خواهد داشت و گنجینه قابل استفاده ای خواهد بود.
اسماعیلی درباره مهمترین اولویت خود در سینما نیز گفت: آقای خزاعی از دوستان قدیم من بودند که این مسئولیت را به او واگذار کردیم زیرا هم اهالی سینما نسبت به ایشان نگاه مثبتی دارند و هم خود او شناخت خوبی نسبت به سینما دارد و برنامه ای که ارائه دادند و ما باهم به تفاهم رسیدیم به عنوان برنامه تحولی در سینمای ایران است. تا بر اساس این برنامه بتوانیم از همه ظرفیت های اهالی هنر در سطح کشور در حوزه های مختلف سینما بهره مند شویم.
وی همچنین تاکید کرد: باید عقب افتادگی هایمان در تولید آثار فاخر سینمایی را با حمایت و پشتیبانی جدی مجموعه دولت و شخص آقای رئیس جمهور جبران کنیم.
پس از بازدید محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از بخش های مختلف موزه سینمای ایران، فیلمخانه ملی ایران و بخش های نیمه تمام آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار لازم علاوه بر اتمام بخش های باقیمانده، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از گنجینه سینمای ایران به شیوه استاندارد محافظت شود.
سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما، لادن طاهری رئیس فیلمخانه ملی ایران و مدیران موزه سینما از دیگر حاضران در این دیدار بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند