امین فرجپور در شهروند نوشت :روز گذشته با انتشار خبر حضور قطعی الناز شاکردوست در ماجرای نیمروز ۲، جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان؛ تغییر جهت الناز شاکردوست وارد فازی دیگر شد. ظاهرا او در این فیلم که داستانش چند سال بعد از قسمت نخست به عملیات مرصاد یا به قول آنوریها فروغ جاویدان میپردازد، نقش یک دختر توّاب را بازی میکند که در عملیات به شهادت میرسد. خبری که نشان میدهد این بازیگر سینمای تجاری که از همان ابتدا با گریز زدنهای گاهوبیگاهش به سینمایی متفاوتتر، در پی کسب وجههای فراتر از یک بازیگر معمولی سینمای بازاری بود، با اعتمادبهنفس حاصل از دیدهشدنش در خفگی فریدون جیرانی ظاهرا گام آخر را نیز برداشته و وارد دنیایی دیگر شده است. از این نظر مسیر حرکت او را میتوان به روند حرکتی مهناز افشار بسیار شبیه دانست یا حتی به محمدرضا گلزار…
ستاره بود
مهناز افشار نیز پیش از این راه امروز الناز شاکردوست را طی کرده بود. ستاره فیلمهایی چون فالگیر (که به شکل عجیبی نهفقط از کارنامه مهناز افشار که از تاریخ سینمای ایران حذف شده است!) شور عشق، دوستان، کلاغپر، کما، سیزده گربه روی شیروانی، دختری در قفس، زهر عسل، نگین و خاکستری؛ نخستین بار با حضور در سالاد فصل فریدون جیرانی بود که طعم یک حضور متفاوت را چشید. افشار هم این تغییر را قدر دانست و خود را به مسیری انداخت که فرجامش شگفتانگیز بود. او با هوشمندی دریافت که راه ارتقای کارنامهاش بریدن از سینمای تجاری نیست و استراتژی هوشمندانهای مبنی بر حضور توأمان در هر دو نوع سینما را پی گرفت. او در سالهای اخیر هم فیلمی چون نهنگ عنبر را در کارنامهاش دارد، هم ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا را؛ هم دارکوب و شاهکش را و هم متروپل و چه خوبه که برگشتی را و البته فیلم عجیب و غریب از تهران تا بهشت را…حالا به نظر میرسد الناز شاکردوست هم اگر قصد ارتقای سطح حضورش را داشته باشد، ناچار از اتخاذ مسیری مشابه است…
فریدون خان وارد میشود
مهناز افشار در خلق این چهره فرهیخته جدیدش تا حد زیادی مدیون و مرهون فریدون جیرانی است که این فرصت را در سالاد فصل برایش مهیا کرد. البته او تنها بازیگر تجاری نیست که از این نظر مدیون فریدون خان است…این روزها خیلیها از تغییر جهت محمدرضا گلزار هم حرف میزنند. بازیگری که با دلم میخواد، مادر قلب اتمی، خشکسالی و دروغ و یکیدو فیلم دیگر نشان داده بدش نمیآید در فیلمهایی غیر از آینه بغل و سلام بمبئی هم حضور داشته باشد. این سلیقه تازهیاب گلزار، در چنین بحثی ذهن را میبرد به سالهای آغازین دهه ۸۰. به سالی که گلزار در فیلم شام آخر فریدون جیرانی یکی از بهترین نقشهای کارنامهاش را بازی کرد. اما تفاوت در این بود که او یا انگیزه یا استعداد یا حتی شانس مهناز افشار را نداشت و نخستین طلیعههای انتخابهای متفاوت کارنامهاش ۲۰سال زمان برد…مورد الناز شاکردوست هم که با خفهگی فریدون خان جیرانی پیش آمده؛ یکبار دیگر یادآور نقش موثر این کارگردان در ارتقای سطح یک بازیگر است…
ستاره شد
با اینکه خیلیها الناز شاکردوست را با فیلمهایی چون عروس فراری، رسوایی، تو و من، سلام بر عشق، فاصله، دو خواهر، کیش و مات، از ما بهتران و نظایر این فیلمها میشناسند، اما نگاهی حتی گذرا به کارنامهاش نشان میدهد او از همان ابتدا اشتیاق حضور در آثار متفاوتتر را نیز داشت. اینکه یکی از ستارگان سینمای بازاری در کارنامهاش فیلمهایی چون اتوبوس شب، در میان ابرها، باد در علفزار میپیچد و چه کسی امیر را کشت؟ را داشته باشد، آیا معنایی جز دلبستگی او به سینمای غیرتجاری میتواند داشته باشد؟شاکردوست که بازیگری را از روی صحنه تئاتر شروع کرد و با یک فیلم ترسناک به نام این جا… آخر دنیا پا به سینما گذاشت، از همان ابتدا بازیگر خوششانسی بود. او که در همان آغازین گامها با کیومرث پوراحمد در فیلم گل یخ بر خورد، از فرصت کمنظیر بازی در کنار بازیگر مطرحی چون محمدرضا گلزار برای شناختهشدن بهترین استفاده را کرد. خوششانسی شاکردوست آنجا به دردش خورد که دیدیم در تمام این سالها با اینکه او بهعنوان بازیگر فیلمهای نازل بازاری شناخته میشد، اما در عینحال پیشنهادات متفاوت هم برایش وجود داشت؛ چنانچه فارغ از کیفیت آثار، همواره در کنار فیلمهای بازاری، فیلمهایی متفاوت چون چه کسی امیر را کشت، خدا نزدیک است، اتوبوس شب، در میان ابرها و… نیز به او پیشنهاد میشد تا بند اتصال او به سینمای متفاوت قطع نشود…
ستاره میماند؟
درسال ۹۲ شاکردوست شاید خسته از رفتن و نرسیدن، دو سال خود را از سینمای ایران دور کرد و به ادعای خودش و دوستانش به لندن رفت تا دوره بازیگری ببیند. ماحصل این دوری خفهگی بود که آغاز مسیر جدید شاکردوست قلمداد شد…حالا در حالی که در جشنواره امسال از همکاری الناز شاکردوست با فرزاد موتمن و مهدویان رونمایی خواهد شد، بهنظر میرسد امسال مهمترین سال کارنامه الناز شاکردوست است. سالی که نشان خواهد داد او میتواند در عمل نیز مسیر مهناز افشار را ادامه دهد یا اینکه ناچار از بازگشت دوباره به روزهای رسوایی و عروس فراری خواهد شد. برای فهمیدن پاسخ این تردید چند ماه بیشتر باقی نیست…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما