
مصطفی رزاق کریمی میگوید «بانو قدس ایران» پاسخی است به این سوال که رهبری که در دنیا شناخته شده است با چه کسی زندگی میکرده و آن خانم چه ویژگیهایی داشته که سالها با چنین مرد بزرگی زندگی کرده است.
به گزارش سینماسینما، مصطفی رزاقکریمی، کارگردان «بانو قدس ایران» درباره ویژگیهای این فیلم توضیح داد: «این فیلم، فیلمی شعاری و تبلیغاتی نیست و برای ساختش سه سال پژوهش و تلاش کردیم و با افراد زیادی صحبت شد تا فراز و نشیبهای زندگی مشترک امام (ره) و همسرش را براساس اسناد روایت کنیم.»
کارگردان «بانو قدس ایران» درباره چگونگی روایت این مستند توضیح داد: «ما قصد نداشتیم درباره امام (ره) و ابعاد سیاسی زندگی ایشان صحبت کنیم. قرار بود زندگی زن و شوهری را به تصویر بکشیم که همدیگر را بسیار دوست داشتند و هر چند که از خانوادههای بسیار متفاوتی بودند اما به شدت به یکدیگر احترام میگذاشتند. مستند «بانو قدس ایران» درباره زندگی بانو خدیجه ثقفی است که بالای ۶۰ سال با امام خمینی (ره) زندگی کرد.»
کارگردان «پرواز هدهد» با تاکید بر این که خدیجه ثقفی یک زن مستقل و قوی بود، تصریح کرد: «ایشان شخصیت واحد و مستقل خود را تا آخرین لحظات زندگی حتی روی تخت بیمارستان حفظ کرد چون هر کسی که پیش امام (ره) میرفت در شخصیت والای ایشان ذوب میشد اما خانم شخصیت مستقل خود را داشت و او را همراهی کرد. از یک جایی به بعد آنها یکی شده بودند و عشق واقعی بینشان جریان پیدا کرده بود که قابل تفکیک شدن از خودشان نبود.»
رزاقکریمی در مورد فاکتورهایی که این فیلم برای حضور در یک جشنواره جهانی دارد، توضیح داد: «این فیلم درباره همسر رهبر انقلاب است و فکر میکنم برای بسیاری از مردم جای سوال است که رهبری که در دنیا شناخته شده است با چه کسی زندگی میکرده و آن خانم چه ویژگیهایی داشته که سالها با چنین مرد بزرگی زندگی کرده است.»
این مستندساز با اشاره به اهمیت حضور آثار مستند در جشنوارههای جهانی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: «با توجه به تجربههایی که طی این سالها داشتم معتقدم مستند آوردههای بسیاری برای معرفی یک کشور و افراد خاص آن مملکت برای مخاطبان دارد و میتوان از طریق این آثار به خوبی با یک مرز و بوم و مردم آن آشنا شد.»
این مستند ۸۰ دقیقهای برای نخستین بار در یازدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» نمایش داده شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- امر قدسی در بطن تقدسزدایی: تنهاییِ روحِ جهان بیروح/ یادداشت احمد میراحسان بر مستند «بانو قدس ایران» (بخش دوم)
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- تقدسزداییِ مقدس/ یادداشت احمد میراحسان دربارهی مستند «بانو قدس ایران» (بخش اول)
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





