سازمان سینمایی به تازگی روند اطلاع رسانی رسمی خود را به تلگرام منتقل کرده آنهم در شرایطی که تلگرام با امکان ویرایش و حذف اطلاعات مرجعی قابل استناد برای رسانه ها محسوب نمی شود.
به گزارش سینماسینما، در حالی که لزوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف و رسمی اصلی است که به نظر می رسد دیگر نباید آن را به سازمان ها و نهادهای مسئول یادآوری کرد ولی از آنجا که هنوز جایی مانند سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت درستی در زمینه اطلاع رسانی اخبار و اطلاعاتش ندارد و به تازگی نیز بدعتی در این زمینه بنا نهاده است جا دارد بار دیگر این موضوع را به مقامات ارشد سازمان سینمایی اشاره کنیم که هر مسئولیتی متناظر با لزوم پاسخگویی و اطلاع رسانی دقیق است و شیوه اطلاع رسانی را هم اصول و قواعد کلی مشخص می کند نه تصمیم های سلیقه ای و مقطعی.
اگر بپذیریم که سازمان سینمایی یکی از زیرمجموعه های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است پس انتظار داریم اطلاعات رسمی این سازمان هم به طور کاملا رسمی و البته دقیق و از کانال های رسمی و بدون گزینش در اختیار رسانه ها قرار گیرد. حال آنچه باعث نگارش این سطور شد این بود که در مواجهه با اخبار رسمی از جمله واکنش سازمان سینمایی به استعفای دبیر دو شورای پروانه نمایش و ساخت و همچنین بیانیه سازمان خطاب به تهیه کنندگان مبنی بر لزوم ارائه نسخه «دی سی پی» آثارشان، ایمیل رسمی سازمان سینمایی به دست رسانه ها نرسید.
این روند در روزهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد و باز هم خبرهای رسمی مبنی بر صدور پروانه ساخت فیلمنامه های جدید و صدور مجوز عرضه چند اثر در شبکه نمایش خانگی از طریق ایمیل به دست رسانه ها نرسید. در پیگیری ها مشخص شد که مدیران در سازمان سینمایی تصمیم گرفته اند خبرها را انتخاب کرده و فقط برخی از آنها را به طور رسمی ایمیل کنند و مابقی خبرها را باید با عضویت در کانالی با عنوان «اخبار رسمی سینما» در تلگرام به دست آوریم. یعنی مدیران سازمان سینمایی تصمیم گرفته اند یک کانال رسانه ای را به عنوان مرجع رسمی اطلاع رسانی خود قرار دهند.
در پیگیری های مجدد این پاسخ شنیده شد که خبرها روی سایت سازمان سینمایی هم گذاشته می شود و حال این سوال پابرجاست که خبرنگاران سینمایی رسانه ها اگر نخواهند عضو کانال های تلگرامی مربوط به سازمان سینمایی باشند و لازم هم ندانند که هر لحظه در انتظارِ رسیدن یک خبرِ احتمالی سایت سازمان سینمایی را چک کنند، چگونه باید اخبار رسمی این سازمان را داشته باشند؟
قطع ناگهانی روند ارسال خبرهای رسمی سازمان سینمایی از طریق ایمیل آنهم در حالی که هنوز رسمی ترین و مستندترین شکل دریافت خبرهای رسمی ارسال ایمیل یا فکس است، از کجا نشات می گیرد؟ آیا می توان به یک کانال تلگرامی که امکان ویرایش اطلاعات در آن موجود است و یا حتی می توان به راحتی یک خبر را حذف کرد و یا حتی همه سوابق یک کانال قابل حذف است شیوه مورد استناد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاع رسانی اطلاعات حوزه مهمی چون سینما است؟
این اتفاق در حالی می افتد که دیگر زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت هنری و همه زیرمجموعه هایش و حتی مراکز زیرمجموعه سازمان سینمایی طبق روال همیشگی خبرهای رسمی را به شیوه مرسوم و رسمی که سندیت نیز دارد ارسال می کنند.
تاکید بر مساله سندیت از این لحاظ است که امکان ویرایش اطلاعات در کانال های تلگرامی وجود دارد و همچنین سایت یک سازمان نیز امکان ویرایش اطلاعات را برای صاحب سایت فراهم می آورد که با این شیوه دیگر هیچ پیشینه ای از نسخه های اولیه خبرها در دسترس نخواهد بود، ولی ارسال خبرها از طریق ایمیل این امکان را به رسانه ها می داد تا نسخه غیرقابل تغییری از یک خبر را داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند در آینده به آن رجوع کرده و برای یادداشت ها و گزارش های خود از آن استفاده کنند که با شیوه جدید دیگر هیچ اعتمادی به خبرهای رسمی سازمان سینمایی نیست.
انتظار می رود محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی تجدیدنظری در این اتفاق رخ داده در مجموعه تحت مدیریتش داشته باشد و بار دیگر همه خبرهای رسمی سازمان مربوطه از کانال رسمی در اختیار رسانه ها قرار گیرد و مسئولان سازمان اجازه دهند تشخیص اهمیت یک خبر با رسانه ها باشد و نه اینکه موضع خودشان نسبت به یک اتفاق، اهمیت آن را مشخص کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افق سینمای ایران باید افق استانداردهای جهانی باشد
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- با حکم محمد خزاعی؛ تهیهکننده سینما و داور عصر جدید، مدیرعامل موزه سینما شد
- با حکم وزیر ارشاد، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی شد
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- مجید مجیدی رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- مرتضی شایسته: آییننامه شورای صنفی اکران برای سال ۱۴۰۰ تصویب شد
- سفیر چین با رئیس سازمان سینمایی دیدار کرد
- پیشنویس آئیننامه جشنوارههای پنجگانه سینما، فروردین ۹۸ منتشر میشود
- محمدمهدی حیدریان رییس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- دوکلمه صریح با رئیس سازمان سینمایی
- آرزوی ۲۰ ساله سینما محقق شد/ بهرهبرداری از فاز اول فیلمخانه ایران
- سیدجواد هاشمی هم به صف معترضان وضعیت اکران پیوست
- تغییر رییس سازمان سینمایی و چند نکته مهم
- توقع توهینآمیز حیدریان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





