دبیر جشنواره سینما حقیقت از برگزاری یادبود خسرو سینایی در این رویداد خبر داد و تاکید کرد: اجرای آنلاین جشنواره امکان بهتر دیده شدن آثار این چهره معتبر سینمای مستند را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش سینماسینما محمد حمیدی مقدم در دیدار با خاواده این سینماگر فقید گفته است: امسال دو یادگار برای استاد سینایی خواهیم داشت؛ اول یادبود ایشان در چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که اجرای آنلاین آن امکان بهتر دیده شدن آثار این چهرهی معتبر سینمای مستند را به دنبال خواهد داشت. دوم، انتشار یک کتاب که دربرگیرندهی مصاحبهی سهگانهای با آقایان سینایی، اصلانی و طیاب است و به قلم معصومه کیانی آماده شده و همزمان با جشنواره منتشر خواهد شد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عصر روز گذشته (شنبه ۲۵ مردادماه) همراه با محمدرضا اصلانی، اُرد عطارپور و شهنام صفاجو، به منزل زندهیاد خسرو سینایی رفته و ضمن دیدار با خانواده این فیلمساز فقید، یاد و خاطرهی وی را زنده کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این دیدار گیزلا وارگا، فرح اصولی، سمیرا سینایی و هلیا (نوه دختری خسرو سینایی) حضور داشتند و محمدرضا اصلانی در غم فراق خسرو سینایی گفت: رفتن او یک باره و خیلی برایم سخت بود. متاسفانه منوچهر طیاب هم حال خوبی ندارد و برای او آرزوی سلامتی دارم.
محمد حمیدیمقدم هم افزود: نسبت به آقای سینایی خیلی ارادت داشتم. ایشان از همان دههی ۶۰ به جشنوارههای استانی سینمای جوان میآمدند و برای فیلمسازان جوان کارگاه آموزشی میگذاشتند و همه ارادت زیادی به او داشتند که بسیار خوشمشرب و خاکی بود و تاثیر زیادی روی جوانان فیلمساز میگذاشت. آقای سینایی متعلق به دورهی خاصی هستند که در کنار ایشان، استاد اصلانی، طیاب و شیردل به عنوان گنجهای سینمای مستند ما شناخته میشوند.
فرح اصولی هم در این نشست گفت: خسرو خیلی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی علاقه داشت و همیشه میگفت که این «مرکز» خیلی آبرومند است و کارهای خوبی میسازد.
محمدرضا اصلانی ضمن تایید صحبتهای وی اظهار کرد: مرکز گسترش خانهی ما است؛ هم خسرو و هم طیاب این اعتقاد را داشتند و دارند. این «مرکز» ارتباط خوب و سازندهای با فیلمسازها داشته و بچهها هم فیلمهای خوبی ساختند. این خیلی مهم است که فیلمسازها آزادانه در این مرکز کار میکنند؛ در حالی که جاهای دیگر نقش خود را به درستی انجام نمیدهند.
حمیدیمقدم نیز یادآور شد: این مهم است که «مرکز» توانسته فضای هنری و تجربی و سینمای مستقل را با حمایت بخش دولتی پیوند بزند و این اتفاق یگانهای است که خوشبختانه همه حس خوبی از آن دارند. ما سعی میکنیم که این محیط همینطور باقی بماند تا فیلمهای خاص و متفاوتی که جایی دیگر امکان ساخت آن نیست، در این مرکز تولید شوند.
در ادامه، اُرد عطارپور به ذکر خاطراتی از تدریس خسرو سینایی در مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس پرداخت و گفت: من از سال ۶۲ شاگرد استاد سینایی بودم و افتخار میکنم که تحت نظارت و آموزش ایشان قرار داشتم. همهی بچههای باغ فردوس خسرو خان سینایی را دوست داشتند و مدیون انسانیت و تعالیم ایشان هستند که بیشتر به ما آموزش زندگی میدادند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی