سینماسینما، پریسا الیاسی*
«لوکا» جدیدترین انیمیشن کمپانی پیکسار، قصهای سرراست و دوستداشتنی را همراه با تصاویر زیبا و رنگبندی جذاب روایت میکند.
در انیمیشن لوکا از یک الگوی تکراری استفاده شدهاست: شخصی که علیرغم مخالفتهای اطرافیان، تصمیم میگیرد منطقهی امن خود را ترک کند و برای تجربههای جدید قدم به منطقهی ممنوعه بگذارد. این هنر فیلمنامهنویسی است که از روی یک الگوی تکراری، بتوان قصههای جدید خلق کرد و نوشت و کمپانی پیکسار نشان دادهاست که از عهدهی این کار به خوبی برمیآید.
لوکا، داستان پسری به همین نام از نژاد عجیبی به نام هیولای دریایی است. هیولای دریایی اسمی است که انسانها روی آنها گذاشتند و دشمنی دیرینهای با آنها دارند. هیولاهای دریایی زمانیکه در آب باشند به شکل ماهی در میآیند و زمانیکه در خشکی باشند؛ شکل آدمیزاد پیدا میکنند. آنها از ترس انسانها، سالهاست که در دریا زندگی میکنند. لوکا اما پسر کنجکاوی است که فریفتهی زندگی در خشکی میشود و یک روز برای همیشه دریا و خانوادهاش را ترک میکند. لوکا به همراه دوستش آلبرتو که از نژاد خودش است، اوقات خوشی را در جزیره میگذراند اما امان از آرزو که انتها ندارد. لوکا و آلبرتو که با دیدن عکس موتور وسپا شیفتهی آن شدهاند؛ این خطر را به جان میخرند تا وارد شهر شوند و بتوانند برای خود یک وسپا تهیه کنند.
پردهی دوم داستان با ورود لوکا و آلبرتو به شهر و آشنایی با جولیا و همگروه شدن جهت شرکت در مسابقه، ریتم تندتری به خود میگیرد. کل قصه اوج و فرود چندانی ندارد و اتفاقات پشت سرهم میافتد. مشکلی طرح میشود و بلافاصله گرهگشایی از آن انجام میشود. رابطهی دوستی بین لوکا و آلبرتو از نقاط قوت انیمیشن است. نشان دادن معماری شهری ایتالیا، غذاهای آنجا، خرده فرهنگهای مردم ایتالیا، همه و همه به جذابیت اثر کمک کردهاست.
لوکا به واسطهی دوستی با جولیا با چیزهای جدیدی آشنا میشود. او در مییابد که جهان فقط آن جزیره و آن شهر کوچک نیست. شهرهایی مثل رم و جنوا وجود دارد که ۲۰ برابر بزرگتر از شهر خودشان است. لوکا، کرهی زمین، کرات دیگر و کهکشانها را میشناسد و هرچه جلوتر میرود؛ بیشتر میفهمد که او در برابر هستی فقط یک ذرهی کوچک است. دریافت ما از جهان به فهم ما از آن بستگی دارد. لوکا حالا که به شناخت بیشتری از هستی رسیده است؛ چیزی بسیار بزرگتر از موتور وسپا میخواهد.
انیمیشن لوکا اما نقاط ضعفی هم دارد. پرداخت مناسبی در رابطه با شخصیت پدر و مادر لوکا شکل نگرفته و شخصیتهای آنها عمق چندانی پیدا نکردهاند. برای همین نگرانیهای آنها، عشق و علاقهشان به لوکا و همدلی با او، برای مخاطب چندان دلچسب از کار در نیامدهاست. مادربزرگ لوکا از شخصیتهای جذاب قصه است که از پتانسیل حضور او به خوبی و به اندازهی کافی استفاده نشدهاست. پایان قصه اگرچه از همان ابتدا هم قابل حدس است اما به سادهترین و غیرقابل پذیرشترین شکل ممکن اجرا شدهاست. دشمنی دیرینهی انسانها با هیولاهای دریایی خیلی ساده و بیمقدمه تمام میشود و از آن پس به خوبی و خوشی کنار هم زندگی میکنند.
انیمیشن لوکا اگرچه داستان ساده و سرراستی دارد اما درسهای بزرگی هم به مخاطب میدهد. ناشایستی دشمنی و کینهی بیدلیل، دوستیهای خالص و بدون چشمداشت، ظلم کردن بیدلیل به اقلیت اطرافمان فقط به این خاطر که شبیه ما نیستند؛ درسهای بزرگ انیمیشن لوکا است. اما مهمترین پیامش، تلاش برای ساکت کردن برونوی درون است. برونو همان صدایی است که مدام در سرمان زمزمه میکند: «تو نمیتونی! میمیری! این کار رو نکن!». باید دهانش را ببندیم و بگوییم: «ساکت باش برونو!».
*فیلمنامهنویس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درون بیرون ۲» میلیاردی شد/ دلگرمی برای پیکسار
- احتمال فروش ۸۵ میلیونی در افتتاحیه «درون بیرون۲»/ حل مشکلات پیکسار
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
- اعتراض و اعتصاب کارمندان دیزنیلند پاریس
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش