سینماسینما، عباس اقلامی
نیما جاویدی در «سرخ پوست» نوعی از فیلمسازی را ارائه داده که از آن فیلمی مهم با ویژگی های قابل بحث ساخته است. فضاسازی متناسب با داستان فیلم در لوکیشن انتخابی که محدود است، انتخاب قصه ای را ایجاب کرده که مرحله به مرحله در طول فیلم کامل شود و اطلاعات بیشتر به تماشاگر دهد. این در کنار انتخاب یک سوژه چند وجهی برای فیلم است، با کاراکترهایی پیچیده که متناسب با روند فیلم با خصوصیات درونی آن ها آشنا می شویم.
«سرخ پوست» در یک زندانِ خالی از زندانی می گذرد که زندانیان آن به زندانی دیگر منتقل شده اند و قرار است برای توسعه منطقه تخریب شود. اما در آخرین لحظه که همه چیز روبه راه به نظر می رسد، در آمار انتقال زندانیان غیبت یک زندانی که زندانیان او را احمد سرخ پوست صدا می کنند، همه چیز را به هم می زند. گم شدن این زندانی در فیلم شروع مجموعه اتفاق هایی ا ست که تماشاگر را با چالشی ذهنی در جابه جایی مفهوم زندان و زندانی درگیر می کند.
تبدیل شدن زندانِ در آستانه تخریب به یکی از خلاصی ناپذیرترین زندان ها – البته نه برای زندانی که برای زندانبانش – را نیما جاویدی در فیلم خود با تلاش و تقلای سختِ سرگرد جاهد، زندانبان سخت گیر، برای یافتن احمد سرخ پوست، زندانیِ مخفیشده در هزارتوی زندان، نشان می دهد. تقلایی که جای زندانی و زندانبان را به تناوب عوض می کند و گاه آنکه دست پیش را دارد، زندانی ا ست و گاه برعکس. سرخ پوست در این راه کمک هم دارد. شخصیت هایی که به نوبت وارد می شوند و وجهی از شخصیت او را در جهت تغییر نظر سرگرد جاهد، بازگو می کنند؛ همسر احمد، مردم محلی و مددکار زندان، خانم کریمی.
مددکار کریمی از مهمترین شخصیت هاست که با حضو سرزده اش در زندان سرگرد جاهد را درگیر عشقی ابرازنشده می کند که بتواند زندگی اش را دگرگون کند. دیگر زندگی او به یافتن و نیافتن سرخ پوست وابسته نیست. عشق به مرور درون او عمق می یابد و تخریب زندان قدیمی شهر، گویی منجر به یک تغییر درونی در سرگرد هم می شود. آن هویت سرگردی که با زندان قدیمی تعریف شده بود، با تخریب بنای زندان از طرفی و حضور عشق در زندگی سرگرد جاهد از طرف دیگر، کارکرد خود را از دست می دهد. لودری که دیوار زندان را فرو می ریزد، همزمان شخصیت پیشین جاهد را هم فرو می ریزد تا شخصیت جدیدی در زندگی برای خود بسازد.
نیما جاویدی با این رویکرد در پرداختن به سوژه اش، فیلمش را که با پدیده زندان و مفهوم حبس و در فضایی بسته شروع می شود، به درامی عاشقانه مبتنی بر روابط میان فردی و تحولات انسانی و عاطفی تبدیل می کند
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به طراحی لباس «شکارگاه»؛ طراحیِ پود بر چلّه تاریخ
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





