علی نعیمی
یک شهروند کاملا معمولی: به گمانم دیگر وقت آن رسیده که مجید برزگر در نحوه نگاهش به سینما و چگونگی اجرای آن و تغییر فرم روایت تجدید نظر کند. یک شهروند کاملا معمولی یک سقوط آزاد در کارنامه کاری کارگردانی است که با «فصل باران های موسمی» خودش را در دل سینما دوستان جا کرد و با «پرویز» نشان داد می شود روی آن حساب باز کرد. فیلم اخیر برزگر به اندازه سن کاراکتر اصلی فیلم پیر و خسته و نا امید است و هیچ رغبتی را در تماشاگر بر نمی انگیزد.
امیتاز: نیم از پنج
جشن تولد: اولین ساخته عباس لاجوردی به ما ثابت کرد هنوز سنمای ایران خیلی راه دارد تا بدل را به جای اصل به مخاطب قالب کند. صنعت سینمای ایران آنقدر ناتوان است که وقتی صحنه بمب گذاری را در شهر نشان می دهد تفاوت از بازی آتاری تا یک بازی سه بعدی کامپیوتری مثل یک سیلی توی صورتت می کوبد البته مشکل فیلم «جشن تولد» فقط در اجرا نیست و در محتوی آنقدر روی کلیشه ها اصرار دارد که قواعد یک فیلم استاندارد را در محتوی هم زیر سئوال می برد.
امتیاز: صفر از پنج
دلبری: یک نمایش رادیویی ضعیف. فیلمساز آنقدر درگیر ایده یک خطی جذابش شده که یادش رفته است به اندازه یک فیلم ۱۰۰ دقیقه ای مواد و مصالح به کار ببرد. ساخت «دلبری» به ما یادآوری می کند چطور می توان از یک روایت درست یک فیلم خیلی بد ساخت.
امتیاز: صفر از پنج
آخرین بار کی سحر را دیدی: یک تلاش آبرومند از فرزاد موتمن برای راه رفتن روی لبه تیغ رعایت قواعد ژانر معمایی ـ حادثه ای. هر چند می شود به فیلم ایرادهای بنی اسراییلی وارد کرد اما فیلمنامه امیر عربی در کنار یک اجرای ساده و در خدمت قصه فیلم اخیر موتمن را قابل تحمل کرده است. فیلم یک فریبرز عرب نیا قابل تحمل دارد و یک امیرحسین فتحی فوق العاده.
امتیاز: دو از پنج
ابد و یک روز: به جرات می توان گفت بهترین اثر چند سال اخیر سینمای ایران و نماینده نسل جدید فیلمسازان جوان که سرشار از ایده و فکر ناب و اجرای دقیق هستند. حتی در مقام قیاس سعید روستایی در فیلم اولش بسیار جلوتر از فیلمسازان صاحب سبکی همچون اصغر فرهادی است. «ابد و یک روز» مجدد به ما یادآوری می کند دیالوگ نویسی و چیدمان فیلمنامه در سینما مولفه بسیار تاثیرگذاری است. یک پیمان معادی فراتر از حد انتظار و یک نوید محمدزاده بی ادعا و کاربلد که در سن جوانی جلوی دوربین آقایی می کند. «ابد و یک روز» را باید چند بار دید و از دیدن هر باره آن لذت برد.
امتیاز: پنج از پنج
هفت ماهگی: یک فیلم لوس و بدقواره از فیلمسازی که هنوز بعد از چند فیلم نمی داند گره اصلی قصه را کجای فیلم نامه بیاندازد و کجای فیلم آن را باز کند. یک حامد بهداد بی حوصله و یک پگاه آهنگرانی لوس و نچسب.
امتیاز: صفر از پنج
ایستاده در غبار: حیرت از این همه دقت در اجرا فیلم اول محمدحسین مهدویان را یک اثر استاندارد در سینمای نیمه مستند و داستانی کرده است. «ایستاده در غبار» مشق مهمی برای فیلمسازان بی حوصله ای است که تنها از اجرا و کارگردانی صدا، دوربین، حرکت پشت دوربین را یاد گرفته اند. از مهدویان قطعا در آینده بیشتر و بهتر خواهیم شنید.
امتیاز: سه و نیم از پنج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- بازیگران «ابد و یک روز» با «متری شش و نیم» در راه جشنواره فجر
- واکنش پیمان معادی به انتشار تصویر «ابدویک روز» در کتاب درسی
- تصویری عجیب از نوید محمدزاده پشت صحنه «ابد و یک روز» + عکس
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول