علی نعیمی
یک شهروند کاملا معمولی: به گمانم دیگر وقت آن رسیده که مجید برزگر در نحوه نگاهش به سینما و چگونگی اجرای آن و تغییر فرم روایت تجدید نظر کند. یک شهروند کاملا معمولی یک سقوط آزاد در کارنامه کاری کارگردانی است که با «فصل باران های موسمی» خودش را در دل سینما دوستان جا کرد و با «پرویز» نشان داد می شود روی آن حساب باز کرد. فیلم اخیر برزگر به اندازه سن کاراکتر اصلی فیلم پیر و خسته و نا امید است و هیچ رغبتی را در تماشاگر بر نمی انگیزد.
امیتاز: نیم از پنج
جشن تولد: اولین ساخته عباس لاجوردی به ما ثابت کرد هنوز سنمای ایران خیلی راه دارد تا بدل را به جای اصل به مخاطب قالب کند. صنعت سینمای ایران آنقدر ناتوان است که وقتی صحنه بمب گذاری را در شهر نشان می دهد تفاوت از بازی آتاری تا یک بازی سه بعدی کامپیوتری مثل یک سیلی توی صورتت می کوبد البته مشکل فیلم «جشن تولد» فقط در اجرا نیست و در محتوی آنقدر روی کلیشه ها اصرار دارد که قواعد یک فیلم استاندارد را در محتوی هم زیر سئوال می برد.
امتیاز: صفر از پنج
دلبری: یک نمایش رادیویی ضعیف. فیلمساز آنقدر درگیر ایده یک خطی جذابش شده که یادش رفته است به اندازه یک فیلم ۱۰۰ دقیقه ای مواد و مصالح به کار ببرد. ساخت «دلبری» به ما یادآوری می کند چطور می توان از یک روایت درست یک فیلم خیلی بد ساخت.
امتیاز: صفر از پنج
آخرین بار کی سحر را دیدی: یک تلاش آبرومند از فرزاد موتمن برای راه رفتن روی لبه تیغ رعایت قواعد ژانر معمایی ـ حادثه ای. هر چند می شود به فیلم ایرادهای بنی اسراییلی وارد کرد اما فیلمنامه امیر عربی در کنار یک اجرای ساده و در خدمت قصه فیلم اخیر موتمن را قابل تحمل کرده است. فیلم یک فریبرز عرب نیا قابل تحمل دارد و یک امیرحسین فتحی فوق العاده.
امتیاز: دو از پنج
ابد و یک روز: به جرات می توان گفت بهترین اثر چند سال اخیر سینمای ایران و نماینده نسل جدید فیلمسازان جوان که سرشار از ایده و فکر ناب و اجرای دقیق هستند. حتی در مقام قیاس سعید روستایی در فیلم اولش بسیار جلوتر از فیلمسازان صاحب سبکی همچون اصغر فرهادی است. «ابد و یک روز» مجدد به ما یادآوری می کند دیالوگ نویسی و چیدمان فیلمنامه در سینما مولفه بسیار تاثیرگذاری است. یک پیمان معادی فراتر از حد انتظار و یک نوید محمدزاده بی ادعا و کاربلد که در سن جوانی جلوی دوربین آقایی می کند. «ابد و یک روز» را باید چند بار دید و از دیدن هر باره آن لذت برد.
امتیاز: پنج از پنج
هفت ماهگی: یک فیلم لوس و بدقواره از فیلمسازی که هنوز بعد از چند فیلم نمی داند گره اصلی قصه را کجای فیلم نامه بیاندازد و کجای فیلم آن را باز کند. یک حامد بهداد بی حوصله و یک پگاه آهنگرانی لوس و نچسب.
امتیاز: صفر از پنج
ایستاده در غبار: حیرت از این همه دقت در اجرا فیلم اول محمدحسین مهدویان را یک اثر استاندارد در سینمای نیمه مستند و داستانی کرده است. «ایستاده در غبار» مشق مهمی برای فیلمسازان بی حوصله ای است که تنها از اجرا و کارگردانی صدا، دوربین، حرکت پشت دوربین را یاد گرفته اند. از مهدویان قطعا در آینده بیشتر و بهتر خواهیم شنید.
امتیاز: سه و نیم از پنج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- بازیگران «ابد و یک روز» با «متری شش و نیم» در راه جشنواره فجر
- واکنش پیمان معادی به انتشار تصویر «ابدویک روز» در کتاب درسی
- تصویری عجیب از نوید محمدزاده پشت صحنه «ابد و یک روز» + عکس
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





