به گزارش «سینماسینما»، هشتمین برنامه از «سهشنبههای هنوز» با حضور شهرام مکری و علیرضا رسولینژاد با موضوع سینمای مستقل جهان برگزار شد. در این جلسه شهرام مکری به مقایسه سینمای ایران و فرانسه پرداخت. در ادامه بخشهایی از صحبتهای مکری را میخوانید:
«ایران و فرانسه آمار جمعیتی نزدیک به ۷۰ میلیون نفر دارند و مقایسه را راحتتر کردهاند. طبق آمار سال ۲۰۱۳، ۵۵۰۰ سالن سینما در فرانسه وجود دارد، در حالی که ما در ایران ۴۵۰ سالن سینما داریم. در سینمای فرانسه سالانه ۲۷۰ فیلم تولید میشود، در حالی که در ایران حدود ۱۰۰ فیلم تولید میشد. در فرانسه ۴۰۰ کمپانی بزرگ تولید فیلم وجود دارد، در حالی که در ایران کمپانیهای فیلم به تعداد آدمهایی است که میشناسیم و حتی به ۲۰ عدد هم نمیرسد.
در فرانسه اگر بخواهیم فیلم پرفروش را مشخص کنیم، باید فیلمها را به سه دسته تقسیم کنیم، فیلمهای آمریکایی اگر در فرانسه ۱۵ میلیون مخاطب داشته باشند، پرفروش محسوب میشوند، فیلمهای غیرفرانسوی وغیرآمریکایی با زیرنویس فرانسوی باید بالغ بر ۱٫۵ میلیون تماشاگر داشته باشند و فیلم فرانسوی باید حدود هشت میلیون تماشاگر داشته باشد تا پرفروش باشد. اما در ایران با ۴۵۰ سالن سینما، تعداد تماشاگران فیلمهای پرفروش، حدود یک میلیون نفراست، یعنی با احتساب بلیت هشت هزار تومانی، پرفروشترین فیلم ایرانی باید حدود هشت میلیارد تومان بفروشد، ولی چندان اتفاق معمولی نیست که فیلمی هشت میلیارد تومان بفروشد.
طبق آمار، هر ایرانی هر هشت سال یکبار به سینما میرود. یک مدل فیلم ساخته میشود که ادعا میکند برای مخاطب محدود ساخته شده است، چون آمار دقیق دارم فیلم خودم یعنی «ماهی و گربه» را مثال میزنم، در این فیلم المانهای سینمای بدنه وجود ندارد؛ ولی حدود ۲۵۰ هزار نفر تماشاگر داشته است؛ اما فیلمی که حدود سه میلیارد تومان هزینه برای تولید داشته است، میتواند ۵۰۰ هزار تماشاگر داشته باشد. سالانه حدود ۵۴ فیلم را سینمای بدنه اکران میشود که از این میان فقط ۱۰ فیلم بالای جدول فروش میلیاردی دارند و از میان این ۱۰ فیلم، فقط پنج یا شش فیلم اول جدول میتوانند بگویند که در گیشه سودآور بودهاند، در حالی که در سینمای هنر و تجربه، چون فیلمها با بودجه کم ساخته میشوند، مثلا من «اشکان و انگشتر متبرک» را با ۲۰ میلیون تومان و «ماهی و گربه» را با مبلغی کمتر از۴۰۰ میلیون تومان ساختهام، این فیلمها زودتر به سوددهی میرسند تا فیلمهای سینمای گیشه که فروش آنها به این شکل حساب میشود. مثلا فیلم سه میلیارد تومان میفروشد که ۱٫۵ میلیارد آن را باید به سینمادار بدهد و از ۱٫۵ میلیارد باقیمانده، ۲۵ درصد را پخشکننده برمیدارد و باقی این پول را تهیهکننده برمیدارد. در نتیجه، تهیهکننده باید یک میلیارد تومان برای ساخت فیلم هزینه کند و منتظر باشد که فیلم سه میلیارد تومان بفروشد تا بتواند یک میلیارد نخستین خود را بردارد و تازه یربهیر شوند.»
این نشست ۳۱ شهریورماه در کتابفروشی «هنوز» با حضور جمعی از علاقهمندان برگزار شد. در این نشست قرار بود مجید برزگر نیز حضور داشته باشد که بهدلیل حضور فیلمش در فستیوال شیکاگو، ناچار به سفر شده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





