سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
دومین سری از این مجموعه به عزیزالله حاجی مشهدی و یزدان سلحشور اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
عزیزالله حاجی مشهدی
۱. مادر، علی حاتمی
۲. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۳- باشو، غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۴. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۵. دندان مار، مسعود کیمیایی
۶. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۷. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۸. خانه پدری، کیانوش عیاری
۹. آژانس شیشهای، ابراهیم حاتمی کیا
۱۰. ابد و یک روز، سعید روستایی
درباره مادر
به خاطر شخصیت به یاد ماندنی «مادر» (ترنجبین بانو، با نقش آفرینی زنده یاد رقیه چهره آزاد) که اگرچه در جریان داستانپردازانه ی اثر، حضور و ظهوری به ظاهر «پُرکُنش» ندارد، اما در عمل، در حکم مرکز ثقلِ داستان، به عنوان نیروی «پیش برنده» و محرکِ اصلی درام، عمل می کند و از جنبه ی روانشناختی نیز، به دلیل آشنایی عمیق و دیرینه با زوایای پنهان و آشکار شخصیت همه فرزندانش، نبض عاطفی – روحی یکایک آن ها را در دست دارد. شخصیتی که به عنوان «مادر» یا «مام میهن»، همه فرزندانش را با همه تفاوت های عاطفی، فرهنگی و اختلاف نظرها و سلیقه ها و نگاه های متفاوت شان، در خانه ی پدری گرد می آورد تا با خاطره خوشِ در کنار هم بودن و همدلی اعضای خانواده، چشم از جهان فرو بندد.
یزدان سلحشور
۱. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۲. کمالالملک، علی حاتمی
۳. زیر درختان زیتون، عباس کیارستمی
۴. گاو، داریوش مهرجویی
۵. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی
۶. سرایدار، خسرو هریتاش
۷. گوزنها [نسخه اصلی نه نسخه مجدداً فیلمبرداری شده]/ مسعود کیمیایی
۸. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۹. دونده، امیر نادری
۱۰. دستفروش، محسن مخملباف
درباره باشو غریبه کوچک
گرچه «باشو غریبه کوچک» فیلمی تقریباً جداافتاده از کل کارنامه سبکی بیضاییست [منهای «عمو سبیلو» و تا حدی «رگبار»] و به رغم خاستگاهش که کانون پروش فکریست با «سفر» نیز تفاوتهای آشکار دارد و نقشِ سوسن تسلیمی در شکلدهی دیالوگها مسلم است، اما به شکل «شعبدهگونه»ای «فیلمی در بهترین صورتِ بیانیِ بیضایی»ست که با دوری وی، از پیچیدهگوییهای سیاسی-فلسفی، به اثری سهل و ممتنع بدل شده است اثری که شایسته آن است که در رده نخست چنین فهرستی بنشیند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





