بهروز شعیبی گفت: امروز تلویزیون متکی به افراد است؛ یعنی اگر سریالی ساخته شود و نتیجه آن خوب شد، ببیننده پیدا میکند؛ ولی ممکن است بعد از آن سریال دیگر تلویزیون ببیندهای نداشته باشد.
به گزارش سینماسینما، دربارهی تفاوتهای مدیوم تلویزیون و سینما و میزان علاقمندی به هر کدام، گفت: واقعیت این است که چون در هر دو مدیوم سینما و تلویزیون همزمان با هم کار کردم، خیلی نمیتوانم بگویم که به کدام یک دلبستگی بیشتری دارم. هر کدام برایم ویژگیهای خاص خودشان را دارند؛ البته منظورم از ویژگی بیشتر ساختار است تا بازتاب یا مخاطب. طبیعی است جذابیتهایی که تلویزیون دارد، قابل مقایسه با سینما نیست و سینما هم جذابیتهای متفاوتی با تلویزیون دارد.
بازیگر سریال «تنهایی لیلا» دربارهی کارهایی که برای تلویزیون دارد، بیان کرد: برای تلویزیون چند طرح داریم که منتظریم هر وقت به نتیجه رسید، کار کنیم؛ حدود بیش از یک سال است که سریال طولانی مدتی به نام «اقیانوس آرام» را به تلویزیون ارائه کردهایم که هنوز به نتیجه قطعی و به مرحله اجرا نرسیده و در شوراهای مختلف میچرخد؛ البته بیشتر پیگیریها از سمت آقای رضوی (تهیهکننده) است و فعلاً منتظریم بینیم که چه پیش میآید. قاعدتاً هر چقدر تلویزیون فاصله بیاندازد، ما هم مجبوریم یا در سینما کار کنیم یا به سراغ طرحهای دیگر برویم.
شعیبی با بیان اینکه هیچوقت در این سالها خیلی معطل تصویب نشده است، گفت: یعنی تلویزیون اگر برای ساخت فیلمنامهای راغب بوده، ما هم به سرعت برای ساخت آن اقدام کردهایم و زمانی هم که گفتند کار نکنید یا فعلاً صبر کنید، ما مشغول کار دیگری شدیم. الان هم از زمانی که متوجه شدم که برای سریال «اقیانوس آرام» ممکن است به زودی به جواب قطعی نرسیم، مشغول فیلمنامه «دارکوب» شدیم و امیدوارم امسال بتوانیم این متن را به عنوان فیلم سینمایی بسازیم.
این بازیگر ادامه داد: منظورم این است که خیلی اهل گله نیستم بالاخره یک جریان مدیریتی در تلویزیون وجود دارد که با توجه به معذوریتهایی که دارد، تصمیمگیری میکند که این موضوع میتواند به مدیریتهای بخشهای مختلف یا به مشاورهایی که در شوراهای مختلف حضور دارند برگردد؛ وقتی تلویزیون راجع به موضوعی دوری میکند، قاعدتاً ما که نمیتوانیم آنها را به انجام کاری مجبور کنیم، ولی میتوانم خودمان را سرگرم کارهای دیگر کنم؛ البته این به هیچ عنوان به این معنی نیست که بخواهم از تلویزیون فاصله بگیرم. چون معتقدم که تلویزیون صنایع مهم نمایش و سریالسازی هست.
کارگردان سریال «پردهنشین» دربارهی آثار نمایشی تلویزیون در سالهای اخیر با بیان اینکه «در این سالها تلویزیون افت و خیزهای زیادی دارد»، یادآور شد: به طور کلی مدیران ما از جریانسازیهایی که سالهای قبل و دهههای قبل در تلویزیون بوده، دور شدهاند. قبلاً میدیدم که مدیری با حضورش جریانی را به وجود میآورد که این جریان باعث میشد تا فیلمسازها بهترین سریالهایشان را کار کنند یا افراد خوب از نظر حرفهای که بیرون از گود بودند به کار دعوت شوند و در مجموع سعی میکردند برآیند خوبی در کارشان داشته باشند.
او ادامه داد: اما امروز تلویزیون متکی به افراد است؛ یعنی اگر سریالی ساخته شود و نتیجه آن خوب شد، ببیننده پیدا میکند؛ ولی ممکن است بعد از آن سریال دیگر تلویزیون ببینده نداشته باشد. فکر میکنم در تلویزیون راجع به این قضیه باید کاری زیر بنایی انجام شود. یعنی اینکه شبکهها برای خودشان هویت قائل شوند، آنگاه وقتی مدیر عوض میشود، دیگر نمیتواند عملکرد و برآیند کار شبکه را تغییر دهد؛ بلکه وقتی روی کار میآید باید در چهارچوب قوانین و اهداف آن شبکه مشخص فعالیت کند تا شبکه از نظر کیفی افول نکند؛ این اتفاقی است که در سالهای اخیر نیافتاده است.
شعیبی گفت: امروز بعضاً شبکهها هویتشان را از دست داده، بعضاً فعالیتشان دچار اختلال شده و بینندههایشان را از دست دادهاند. من اصلا نمیتوانم این موضوع را آسیبشناسی کنم، چون در جریان فعالیت مدیریتی تلویزیون نیستم و نمیدانم که این مشکلات صرفاً به مسائل مالی برمیگردد یا به مدیریت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- اکران «بدون قرار قبلی» در بلاروس
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- «بدون قرار قبلی» بهترین فیلم جشنواره مسکو شد
- «بدون قرار قبلی»؛ بیادا و بیآلایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد