سومین برنامه از مجموعه برنامههای «سینما دو» پنجشنبه ۲۵ آذر با حضور بهروز شعیبی کارگردان فیلم «سیانور» از شبکه دوم سیما پخش شد.
به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی مجری و کارشناس برنامه در ابتدای این برنامه با طرح پرسشهایی گفت: «سینمای اجتماعی امروز یکی از مهمترین نوع سینماهاست. همچنین سینمای سیاسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است اما این دو گونه سینمایی در بسیاری از موارد در هم تنیده شده است.»
او با اشاره به اینکه کارگردانی که فیلم اجتماعی میسازد باید دارای ایده و دغدغه باشد،گفت: «برخی کارگردانها خود را فقط تکنسین میدانند اما برخی دیگر خود را صاحب فکر و اندیشه میدانند.»
در ادامه برنامه بهروز شعیبی کارگردان فیلم سیانور طی سخنانی با اشاره به اینکه سینما را به صورت آکادمیک یاد نگرفته است، گفت: «من تجربه کاری در حوزه سینما و دستیاری کارگردانها دارم زیرا معتقدم کارگردانی یک تخصص است و حتما باید آن را آموخت.»
شعیبی ادامه داد: «هر چند فیلمهایی که ساختهام از طرف دوستان به عنوان فیلمهای اجتماعی معرفی شده است، اما ایدهآل خود من در فیلمها نشان دادن روابط انسانی است و همیشه روابط انسانی برای من دغدغه بوده است و اگر فیلمنامهای این دغدغه من را نداشته باشد و یا آن را دوست نداشته باشم قطعا یا آن فیلم نامه را نمیسازم و یا آن بخشی را که دوست ندارم حذف میکنم.»
شعیبی با اشاره به اینکه در فیلم «سیانور» داستان گروههایی را روایت کرده که در مقطعی تاریخی حرکت اجتماعی داشتهاند، گفت: «کلیدواژه ما در این فیلم بحث انتخاب بود اینکه آدمها در برهههای خاص در معرض انتخاب قرار میگیرند و این انتخاب تاثیر زیادی بر روابط آنها میگذارد.»
او ادامه داد: «البته هر چند اگر تاریخ معاصر را از فیلم حذف کنیم قطعا «سیانور »یک فیلم اجتماعی است اما باید بپذیریم که سیاست هم بخشی از روابط اجتماعی است هر چند در این فیلم روابط سیاسی کمتر نشان داده شده است.»
کارگردان فیلم «سیانور» با اشاره به تعریف خود از فیلم سیاسی گفت: «فیلمهایی که سیاسی هستند به صورت عریانتر به اتفاقات و مسائل سیاسی اشاره میکنند در سینمای دنیا برخی از آثار کارگردانهایی همچون فرانچسکوروزی و برتولوچی در گونه فیلمهای سیاسی تعریف میشوند.»
شعیبی ادامه داد: «گاهی یک فیلم مانند آثار امیر نادری به اجتماع نگاه منتقدانه دارد اما قطعا این نگاه منتقدانه توجهی به وضعیت سیاسی موجود نیز دارد.»
کارگردان «سیانور» با اشاره به پژوهش گستردهای که برای ساخت این فیلم انجام داده است، گفت: «قبل از ساخت فیلم «سیانور»، آثاری همچون «گوزنها»، «کندو» و برخی فیلمهای بعد از انقلاب مرتبط با موضوع «سیانور» را دوباره دیدم زیرا معتقد بودم در زمان نمایش این فیلم کسانی که در دهه ۵۰ حضور داشتند امروز در فیلم ناظر اتفاقات خواهند بود و باید به فیلم اعتماد کنند و اعتماد بیننده مهم ترین دلیل برای مقبولیت یک اثر است و بیننده در فیلم دوست دارد یک روایت بدون واسطه را ببیند.»
در ادامه این برنامه جواد طوسی منتقد سینما نیز طی سخنانی گفت: «حوزه اجتماع و سیاست کاملا در هم تنیده است و نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. فیلم «سیانور » توانسته است در بستری از تاریخ داستان را به خوبی تعریف کند هر چند نقدهایی نیز بر آن وارد است.»
برنامه «سینما دو» هر هفته پنجشنبه شب ها ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دوم سیما پخش می شود.
از عوامل دستاندرکار برنامه «سینما دو» که در گروه نهادهای اجتماعی شبکه دو تهیه شده می توان به نویسندگان؛ زهرا غزنویان و حامد جلیلوند، طراح دکور؛ سیدمجید میر فخرایی، موسیقی متن؛ بهزاد عبدی و مدیرتولید و مجری طرح؛ پیمانه طهماسبی و ماشور رسانه ای : علی زادمهر اشاره کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- اکران «بدون قرار قبلی» در بلاروس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





