هیئتمدیره آکادمی اسکار در جدیدترین جلسه خود از تغییراتی در روند برگزاری این جوایز سینمایی از جمله تغییر نام شاخه بهترین فیلم خارجی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از اسکرین، در این جلسه که شب گذشته (سهشنبه) برگزار شد اعضای هیئتمدیره آکامی در نهایت تصمیم گرفتند نام شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار را به شاخه «بهترین فیلم بینالمللی» تغییر دهند.
تغییر در نام این شاخه از جوایز سینمایی اسکار با تغییرات دیگری در قوانین از جمله فرآیند معرفی فیلم و یا الزامات واجد شرایط بودن برای حضور در این بخش همراه نخواهد بود. بهترین فیلم بینالمللی همچنان به عنوان اثری تعریف میشود که در کشوری خارج از آمریکا با دیالوگهایی عمدتاً غیرانگلیسی ساخته شده باشد و میتواند آثار انیمیشن و مستند را نیز شامل شود و در هر دوره نیز هر کشور میتواند یک فیلم به عنوان نماینده خود انتخاب کند.
«لری کارازوفسکی» رئیس شاخه بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار در اینباره توضیح داد: متوجه شدیم که استفاده از عنوان «خارجی» در جامعه جهانی فیلمسازی قدیمی و منسوخ است و معتقدیم عنوان بهترین فیلم بینالمللی ماهیت این شاخه از جوایز اسکار را بهتر نشان میدهد و موجب ترویج دیدگاهی مثبت و همهجانبه به فیلمسازی و هنر فیلم به عنوان یک تجربه جهانی میشود.
فهرست کوتاه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بینالمللی نیز به ۱۰ فیلم افزایش یافته است که شامل انتخاب ۷ فیلم در فاز اول توسط کمیته اسکار فیلم بینالمللی و سه فیلم دیگر به انتخاب کمیته اجرایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی خواهد بود.
همچنین بر اساس تصمیم هیئتمدیره آکادمی اسکار، در شاخه بهترین فیلم کوتاه و بهترین اثر کوتاه انیمیشن، آثار میتوانند تنها در یکی از دو شهر لسآنجلس و یا نیویورک اکران شوند تا بتوانند حائز شرایط رقابت در این شاخهها شوند.
تعداد نامزدهای شاخه بهترین چهرهپردازی نیز از ۳ به ۵ افزایش خواهد یافت و فهرست کوتاه نامزدهای این شاخه نیز شامل ۷ تا ۱۰ نامزد خواهد بود.
اما هیئتمدیره آکادمی اسکار در مهمترین تصمیم خود فیلمهایی را که همزمان در سینما و رسانههای دیگر (نتفلیکس، آمازون و…) اکران میشوند همچنان واجد شرایط رقابت در جوایز سینمایی اسکار باقی گذاشت.
پس از صحبتهای استیون اسپیلبرگ، از اعضای هیئتمدیره آکادمی در حمایت و دفاع از تجربه رفتن به سینما در مقایسه با استفاده از رسانههای سیال چون نتفلیکس، بسیاری گمان میکردند آکادمی اسکار در قوانین خود درباره واجد شرایط خواندن محصولات کمپانیهایی چون نتفلیکس تجدید نظر خواهد کرد.
جان بایلی، رئیس آکادمی اسکار در این باره توضیح داد: ما از اکران سینمایی به عنوان یکی از بخشهای حیاتی سینما حمایت میکنیم و قوانین کنونی همچنان شامل شرط اکران در سینما برای واجد شرایط شناخته شدن است. ما قصد داریم بررسی عمیقتری بر روی آنچه در صنعت سینما در حال روی دادن است انجام دهیم و به بحث در اینباره ادامه خواهیم داد.
نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۰ (۲۰ بهمن) برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





