تهیهکننده فیلم «شماره ۱۰» با انتقاد از صداوسیما بابت پخش فیلمهای سینمایی اکران نشده، گفت: تلاش میکنیم تا بهرغم پخش فیلم از تلویزیون، در اردیبهشت و خرداد ماه، «شماره ۱۰» را در سینماها اکران کنیم.
به گزارش سینماسینما، «شماره ۱۰» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری از محصولات جدید بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به همراه داشته باشد. چند روز پس از پایان جشنواره، تهیهکننده این فیلم اعلام کرد که اولویت زمانی برای اکران فیلم «شماره ۱۰» نوبت عید فطر خواهد بود اما ناگهان فیلم در باکس پخش نوروزی صدا و سیما قرار گرفت.
حالا ابراهیم اصغری در گفتوگویی با اشاره به پیامی که خطاب به پیمان جبلی (رییس صدا و سیما) ارسال کرده و خواستار این شده بود که با توجه به موضوع فیلم «شماره ۱۰» و به منظور احترام به اسرای دفاع مقدس، دستور داده شود تا با همان شرایط قرارداد پخش تلویزیونی، نمایش فیلم به سالروز ورود آزادگان (۲۶ مرداد) موکول شود، بیان کرد: متاسفانه مدیران سازمان (صدا و سیما) بدون توجه به موضوع فیلم که به اسرای دفاع مقدس میپردازد، فیلم را در دو نوبت از تلویزیون پخش کردند، در حالی که این پیام ۱۰ روز پیش از پخش فیلم ارسال شده بود و فرصت کافی برای تغییر وجود داشت.
او در پاسخ به اینکه آیا برنامهریزی برای اکران این فیلم همچنان برقرار است، گفت: هنوز به طور قطعی نمیدانیم وضعیت اکران چطور پیش خواهد رفت ولی در تدارک هستیم تا همزمان با عید فطر و در اردیبهشت و خردادماه «شماره ۱۰» را در سینماها نمایش دهیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا سینمادارها موافقت میکنند تا فیلمی که در تلویزیون پخش شده، روی پرده رود، افزود: احتمالاً در این مسیر با سختی مواجه خواهیم شد اما از آنجا که «شماره ۱۰» ویژگیهای جذابی برای نمایش روی پرده سینما دارد که اصلاً در صفحه نمایش تلویزیون دیده نمیشود امیدواریم شرایط برای اکران فیلم در سینماها مهیا شود. بخصوص آنکه نمایش فیلم در تلویزیون با سانسور چند صحنه نیز همراه بود که مشخص هم نیست چه دلیل موجهی داشتهاند.
اصغری درباره اینکه روند پیشرفته برای پخش فیلم چطور بوده، بیان کرد: به هر حال مالک فیلم، بنیاد سینمایی فارابی است و طبق تصمیم بنیاد فیلم جهت پخش به سازمان صدا و سیما واگذار شده بود. انتقاد من بیشتر به همین سازمان است که از دو، سه سال قبل اقدام به خریداری حق پخش فیلمهای سینمایی اکران نشده بویژه فیلمهای دفاع مقدسی میکند. من این تجربه را برای فیلم «تک تیرانداز» هم داشتم و هرچه پیگیری کردیم که فیلم پیش از اکران پخش نشود، موفق نشدیم. این رویه اشتباه در دوره قبلی مدیریت صداو سیما شروع شد و هنوز هم ادامه دارد چرا که شاید تصور میکنند با این کار میتوانند مخاطب خود را افزایش دهند، در حالی که اساسا چنین کاری ابتدا به ضرر سینمای دفاع مقدس و بعد هم خود سینماست. با این حال ایدهآل ما و بنیاد سینمایی فارابی این بود که فیلم در سالروز ورود آزادگان پخش شود اما سازمان صداوسیما زیر بار نرفت.
وی ادامه داد: مخاطب یک فیلم سینمایی ایرانی در تلویزیون زمانی میتواند بیشتر شود که ابتدا تبلیغ آن در اکران سینمایی انجام شده باشد، آن وقت مخاطبانی که فیلم را در اکران از دست داده باشند، برای تماشا ترغیب میشوند. در واقع رویه درست همین است که در فاصله اندکی پس از اکران روی پرده سینماها، فیلم از تلویزیون پخش شود.
او در پاسخ به اینکه آیا این اتفاق را میتوان بخاطر جبران شکست احتمالی فیلم در گیشه مرتبط دانست، گفت: سازمان صدا و سیما برای فیلمهای اکران نشدهی این چنینی، رقم بهتری را برای خرید پیشنهاد میدهد و این میتواند دلیلی مهم برای واگذاری حق پخش – حتی برای چند نوبت محدود- باشد. البته میدانم که فشارهایی نیز برای اجرایی شدن این اتفاق وجود داشته چون بنیاد فارابی و سازمان صداوسیما ارگانهای حاکمیتی هستند که باید با هم تعامل کنند. با این حال شاید وضعیت سینماها نیز در تصمیم فارابی بیتاثیر نبوده باشد چون با توجه به رکودی که در دو، سه سال گذشته و پس از شیوع کرونا در سینماها به وجود آمد احتمالاً این تصور وجود داشته که فیلم در اکران سینمایی نتواند فروش خوبی داشته باشد، در حالی که «شماره ۱۰» ویژگیهایی دارد که میتوانست متفاوت باشد همانطور که «غریب» در دو هفته گذشته به عنوان یک فیلم دفاع مقدسی توانسته مخاطب خوبی در سینما جذب کند.
اصغری در پایان در پاسخ به اینکه آیا آماری از میزان مخاطبان فیلمش در تلویزیون دارد، گفت: آمار مربوطه را سازمان صداوسیما باید ارائه کند که البته برای همین دو نوبت پخش در ۱۲ و ۱۳ فروردین روزهای خوبی را انتخاب نکردند؛ با این حال امیدوارم بتوانیم فیلم را روی پرده سینما با همراهی سینماداران نمایش دهیم و آن دسته از مخاطبانی که فیلم را در تلویزیون دیدهاند نیز برای تماشا به سالنهای سینما بیایند تا فیلم بدون سانسور و با کیفیت فنی بالایی را ببینند؛ کیفیتی که حتما با آنچه از تلویزیون پخش شده تفاوت دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- پوستر «برای مرجان» منتشر شد
- حق پخش تلویزیونی؛ حقی که به راحتی پایمال میشود/ جعفرزاده: صدا و سیما با قلدری حق پخش را نمیدهد
- مثبت چهل سال / نگاهی به فیلم «ماهورا»
- قرارمون پارک شهر” بعد از جشنواره فجر روی پرده میرود
- حق پخشی که رسانه ملی پرداخت/ تماشای رایگان فوتبال از تلویزیون یا با بلیت۲۰ هزارتومانی در سینما
- پاسخ منتقد هفت به کارگردان «ماهورا»: راستی شما به فیلمتان چند ستاره میدهید!؟
- اعتراض کارگردان فیلم ماهورا به توهین منتقد برنامه «هفت» به داریوش ارجمند
- از فیلمی که اشک بازیگر را درآورد تا یک دقیقه سکوت برای تهیهکننده درگذشته/ گزارش نشست خبری «ماهورا»
- نگاهی به فیلم ماهورا/ پیشرفت سینمای جنگ
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





