تهیهکننده فیلم «شماره ۱۰» با انتقاد از صداوسیما بابت پخش فیلمهای سینمایی اکران نشده، گفت: تلاش میکنیم تا بهرغم پخش فیلم از تلویزیون، در اردیبهشت و خرداد ماه، «شماره ۱۰» را در سینماها اکران کنیم.
به گزارش سینماسینما، «شماره ۱۰» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری از محصولات جدید بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به همراه داشته باشد. چند روز پس از پایان جشنواره، تهیهکننده این فیلم اعلام کرد که اولویت زمانی برای اکران فیلم «شماره ۱۰» نوبت عید فطر خواهد بود اما ناگهان فیلم در باکس پخش نوروزی صدا و سیما قرار گرفت.
حالا ابراهیم اصغری در گفتوگویی با اشاره به پیامی که خطاب به پیمان جبلی (رییس صدا و سیما) ارسال کرده و خواستار این شده بود که با توجه به موضوع فیلم «شماره ۱۰» و به منظور احترام به اسرای دفاع مقدس، دستور داده شود تا با همان شرایط قرارداد پخش تلویزیونی، نمایش فیلم به سالروز ورود آزادگان (۲۶ مرداد) موکول شود، بیان کرد: متاسفانه مدیران سازمان (صدا و سیما) بدون توجه به موضوع فیلم که به اسرای دفاع مقدس میپردازد، فیلم را در دو نوبت از تلویزیون پخش کردند، در حالی که این پیام ۱۰ روز پیش از پخش فیلم ارسال شده بود و فرصت کافی برای تغییر وجود داشت.
او در پاسخ به اینکه آیا برنامهریزی برای اکران این فیلم همچنان برقرار است، گفت: هنوز به طور قطعی نمیدانیم وضعیت اکران چطور پیش خواهد رفت ولی در تدارک هستیم تا همزمان با عید فطر و در اردیبهشت و خردادماه «شماره ۱۰» را در سینماها نمایش دهیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا سینمادارها موافقت میکنند تا فیلمی که در تلویزیون پخش شده، روی پرده رود، افزود: احتمالاً در این مسیر با سختی مواجه خواهیم شد اما از آنجا که «شماره ۱۰» ویژگیهای جذابی برای نمایش روی پرده سینما دارد که اصلاً در صفحه نمایش تلویزیون دیده نمیشود امیدواریم شرایط برای اکران فیلم در سینماها مهیا شود. بخصوص آنکه نمایش فیلم در تلویزیون با سانسور چند صحنه نیز همراه بود که مشخص هم نیست چه دلیل موجهی داشتهاند.
اصغری درباره اینکه روند پیشرفته برای پخش فیلم چطور بوده، بیان کرد: به هر حال مالک فیلم، بنیاد سینمایی فارابی است و طبق تصمیم بنیاد فیلم جهت پخش به سازمان صدا و سیما واگذار شده بود. انتقاد من بیشتر به همین سازمان است که از دو، سه سال قبل اقدام به خریداری حق پخش فیلمهای سینمایی اکران نشده بویژه فیلمهای دفاع مقدسی میکند. من این تجربه را برای فیلم «تک تیرانداز» هم داشتم و هرچه پیگیری کردیم که فیلم پیش از اکران پخش نشود، موفق نشدیم. این رویه اشتباه در دوره قبلی مدیریت صداو سیما شروع شد و هنوز هم ادامه دارد چرا که شاید تصور میکنند با این کار میتوانند مخاطب خود را افزایش دهند، در حالی که اساسا چنین کاری ابتدا به ضرر سینمای دفاع مقدس و بعد هم خود سینماست. با این حال ایدهآل ما و بنیاد سینمایی فارابی این بود که فیلم در سالروز ورود آزادگان پخش شود اما سازمان صداوسیما زیر بار نرفت.
وی ادامه داد: مخاطب یک فیلم سینمایی ایرانی در تلویزیون زمانی میتواند بیشتر شود که ابتدا تبلیغ آن در اکران سینمایی انجام شده باشد، آن وقت مخاطبانی که فیلم را در اکران از دست داده باشند، برای تماشا ترغیب میشوند. در واقع رویه درست همین است که در فاصله اندکی پس از اکران روی پرده سینماها، فیلم از تلویزیون پخش شود.
او در پاسخ به اینکه آیا این اتفاق را میتوان بخاطر جبران شکست احتمالی فیلم در گیشه مرتبط دانست، گفت: سازمان صدا و سیما برای فیلمهای اکران نشدهی این چنینی، رقم بهتری را برای خرید پیشنهاد میدهد و این میتواند دلیلی مهم برای واگذاری حق پخش – حتی برای چند نوبت محدود- باشد. البته میدانم که فشارهایی نیز برای اجرایی شدن این اتفاق وجود داشته چون بنیاد فارابی و سازمان صداوسیما ارگانهای حاکمیتی هستند که باید با هم تعامل کنند. با این حال شاید وضعیت سینماها نیز در تصمیم فارابی بیتاثیر نبوده باشد چون با توجه به رکودی که در دو، سه سال گذشته و پس از شیوع کرونا در سینماها به وجود آمد احتمالاً این تصور وجود داشته که فیلم در اکران سینمایی نتواند فروش خوبی داشته باشد، در حالی که «شماره ۱۰» ویژگیهایی دارد که میتوانست متفاوت باشد همانطور که «غریب» در دو هفته گذشته به عنوان یک فیلم دفاع مقدسی توانسته مخاطب خوبی در سینما جذب کند.
اصغری در پایان در پاسخ به اینکه آیا آماری از میزان مخاطبان فیلمش در تلویزیون دارد، گفت: آمار مربوطه را سازمان صداوسیما باید ارائه کند که البته برای همین دو نوبت پخش در ۱۲ و ۱۳ فروردین روزهای خوبی را انتخاب نکردند؛ با این حال امیدوارم بتوانیم فیلم را روی پرده سینما با همراهی سینماداران نمایش دهیم و آن دسته از مخاطبانی که فیلم را در تلویزیون دیدهاند نیز برای تماشا به سالنهای سینما بیایند تا فیلم بدون سانسور و با کیفیت فنی بالایی را ببینند؛ کیفیتی که حتما با آنچه از تلویزیون پخش شده تفاوت دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- پوستر «برای مرجان» منتشر شد
- حق پخش تلویزیونی؛ حقی که به راحتی پایمال میشود/ جعفرزاده: صدا و سیما با قلدری حق پخش را نمیدهد
- مثبت چهل سال / نگاهی به فیلم «ماهورا»
- قرارمون پارک شهر” بعد از جشنواره فجر روی پرده میرود
- حق پخشی که رسانه ملی پرداخت/ تماشای رایگان فوتبال از تلویزیون یا با بلیت۲۰ هزارتومانی در سینما
- پاسخ منتقد هفت به کارگردان «ماهورا»: راستی شما به فیلمتان چند ستاره میدهید!؟
- اعتراض کارگردان فیلم ماهورا به توهین منتقد برنامه «هفت» به داریوش ارجمند
- از فیلمی که اشک بازیگر را درآورد تا یک دقیقه سکوت برای تهیهکننده درگذشته/ گزارش نشست خبری «ماهورا»
- نگاهی به فیلم ماهورا/ پیشرفت سینمای جنگ
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





