دبیر شورای سیاستگذاری جشن خانه سینما با تأکید بر اینکه فرآیند تغییر شیوه برگزاری این جشن کپی مطلق از آکادمی اسکار نخواهد بود، گفت: «به دنبال این هستیم تا جشن خانه سینما با داشتن یک مکان ثابت از خانه بهدوشی رها شود.»
به گزارش سینماسینما، تورج منصوری درباره آخرین جزئیات برگزاری جشن خانه سینما که اخیراً هارون یشایایی هم به عنوان رئیس آن انتخاب شده است، بیان کرد: «در جلساتی که تاکنون برگزار کردهایم به دنبال این هستیم که در مدت سه سال، سیستم جشن را به یک سیستم کاملاً حساب شده و شبیه آکادمی تبدیل کنیم، البته نه به آن مفهوم که از آکادمی اسکار کپی کنیم. نتیجه کار کشورهایی که آکادمی دارند را بررسی میکنیم تا بر اساس شرایط فرهنگی و سینمایی خودمان به یک دستورالعمل درست برسیم. در واقع به دنبال یک سیستم ایرانی و هماهنگ با سینما، اجتماع و فرهنگ ایرانی هستیم و به این ترتیب جشن خانه سینما را در یک دوره سه ساله به شیوهای که پیشنویس آن چند سال قبل تنظیم شده است نزدیک خواهیم کرد.»
او درباره این پیشنویس که چند سال قبل آماده شده است، توضیح داد: «پیش از تعطیل خانه سینما بنا به درخواست هیأت مدیره وقت بنده به همراه شش نفر دیگر از همکارانم عبدالله اسکندری، کتایون شهابی، حسن حسندوست، ابوالحسن داودی، احمد امینی و نظام کیایی حدود سه سال روی پیشنویسی کار کردیم که آئیننامه و ضوابطی را برای جشن خانه سینما ارائه میکرد. در آن دوران عدهای از آکادمی اسکار به دعوت خانه سینما به ایران آمدند وقت مناسبی بود تا مفصل با آنها گفتوگو کرده از شیوه کار آکادمی اسکار و تشکیلات ان اطلاع حاصل کنم. کپی کاملی هم از مدارک آنها گرفتم. تا مقایسهای صورت گیرد و در نهایت پس از سه سال سازوکار و اساسنامهای تنظیم شد.»
این فیلمبردار با سابقه سینما با اشاره به اینکه در مقطعی، پیگیری روند کار این گروه به دلیل مشغلههای کاری که خودش داشته بر عهده حسن حسندوست بوده است، ادامه داد: «قبل از اینکه هیأت مدیره این اساسنامه را تصویب کند، خانه سینما تعطیل شد و به طور طبیعی اولویتهای دیگری در آن زمان وجود داشت و این مسأله به نوعی از دستور کار هیأت مدیره خارج شده تا اینکه پس از بازگشایی خانه سینما یک دوره جشن با آئیننامهای موقت برگزار شد. در آن دوره خیلی از دوستانی که به عنوان داور، برگزیده یا کاندیدا حضور داشتند نقطه ضعفهایی را گوشزد میکردند و ما متوجه بودیم که برخی مشکلات در حال تکرار شدن است.»
منصوری اضافه کرد: «در نهایت در جشن هجدهم که طرح این مباحث و انتقادها داغ شده بود تصمیم بر این شد که آئیننامه جشن بعدی اصلاح شود تا یک قدم به آنچه میخواهیم نزدیک شویم و طبیعی بود طرحی که سه سال روی آن کار شده بود دوباره به جریان بیفتد. به این ترتیب هیأت مدیره، گروه تامالاختیاری را برای یک دوره سه ساله و رسیدن به آکادمی تشکیل داد.»
او با اشاره به اینکه در این هیأت ۱۵ نفر از ۱۵ شاخه سینمایی عضو هستند و نیز با تأکید بر اینکه این شاخهها متفاوت از صنف و مسائل صنفی هستند، گفت: «تلاش میکنیم در مدت سه سال آینده این موضوع را کمکم جا بیاندازیم که آکادمی بیشتر از دید هنری، خلاقیت، مهارت، صنعت و فن به آثار سینمایی نگاه میکند و مسائل صنفی در این پروسه مطرح نیست.»
منصوری در پاسخ به اینکه آیا این ۱۵ شاخه دقیقاً مشابه با آکادمی اسکار انتخاب شدهاند و اینکه قرار است در ایران هم همین نام آکادمی عنوان شود، بیان کرد: «این ۱۵ شاخه همه مشابه آکادمی اسکار نیستند چون شاخههایی در سینمای آمریکا وجود دارد که ما اصلاً در ایران نداریم مثل آرایش مو. همچنین احتمالاً در بررسیهایی که تا قطعی شدن اساسنامه انجام میشود، برخی شاخهها ممکن است با هم ترکیب شده یا از هم جدا شوند، اما فعلا این تقسیمبندی کامل نشده و شاخههایی همچون بازیگری، کارگردانی، تهیهکنندگی، فیلمبرداری، صدا و… در نظر گرفته شده که در بخشهایی چند زیرشاخه مثل صدا، میکس و صداگذاری با هم یکی شدهاند.»
او افزود: «برای اسم این تشکیلات هم فعلا تصمیمگیری قطعی نشده است چون برای نامگذاری استفاده از برخی واژهها همچون فرهنگستان به طی کردن یک پروسه جدا نیاز دارد که ممکن است ما را از روند کاری خود دور کند اما فعلا انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران پیشنهاد شده که تا نهایی شدن، احتمال تغییر آن وجود دارد.»
این هنرمند با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری جشن نوزدهم خانه سینما تلاش میکند یک قدم نسبت به آنچه اکنون انجام شده و دورنمایی که ترسیم میشود، نزدیکتر شود، درباره شباهتهای شیوه برگزاری جشن امسال با سال قبل هم گفت: «در جشن امسال دو مرحله انتخاب داریم که در مرحله اول حدود ۳۰۰ نفر به عنوان داور به آکادمی دعوت میشوند. این افراد در ۱۵ شاخه آثار سینمایی یک سال قبل سینمای ایران را میبینند و این کار در این مرحله در سالن خاصی هم انجام نمیشود چون یکسری فیلمها که روی پرده هستند، یکسری هم به شکل دیویدی منتشر شده که آکادمی در اختیار داوران قرار میهد و مابقی طبق برنامه تنظیم شده در سالن سیف الله داد نمایش داده میشود. البته نکته مهم برای سالهای بعد این است که این داوران اگر به صورت تخصصی و حرفهای در سینما فعالیت میکنند ضروری است که حتما در طول سال تمام آثار سینمایی را در سینماها تماشا کنند.»
او افزود: «سپس برگه های رای در پاکتهای مخصوص تحویل و برای هر شاخه باید پنج کاندیدا اعلام شود. در مرحله دوم ۲۰ درصد به تعداد داوران قبلی اضافه میشود و بررسیها ادامه مییابد که در این بین یک کمیته صیانت از آراء هم توسط ۱۵ عضو شورای سیاستگذاری تشکیل میشود البته در آینده به جایی خواهیم رسید که این کار به یک شرکت حسابرسی واگذار شود.»
منصوری اظهار کرد: «وقتی تمام کاندیداها در بخشهای مختلف اعلام شدند دو روز وقت داده میشود تا نامزدهای بهترین فیلم هم مشخص شود و در این بخش شاخه تهیهکنندگان تا سقف ۱۰ فیلم را کاندیدا خواهند کرد.»
او در پایان با بیان اینکه از زمانی که رئیس جشن انتخاب شده بیشتر گروه اجرایی کارها را دنبال میکند تا شورا مسائل مربوط به تدوین اساسنامه را پیگیری کند، خاطر نشان کرد: «ایدهآل ما این است که یک مکان ثابت را برای برگزاری جشن خانه سینما داشته باشیم تا این طور هر سال خانه به دوش نباشیم. ضمن اینکه این جشن همزمان با روز ملی سینما برگزار میشود و دوست نداریم شرایط برگزاری به گونهای باشد تا جشن به مراسمی تبدیل شود که یک عده در آن حضور داشته باشند ولی سینماگران نباشند.»
او در عین حال اضافه کرد: «هنوز جای مشخصی برای برگزاری جشن امسال خانه سینما انتخاب نشده و گزینههایی در دست بررسی هستند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
- تعلیق عضویت و قطع همکاری خانه سینما با محمدحسن شانهساززاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز