کارگردان فیلم رستاخیر گفت: برای اکران فیلمم ناامید نیستم اما مسایل حقوقی که شاید به عدم اکران احتمالی یک اثر بیانجامد، باید پیش از ساخت فیلم تعیین شود.
به گزارش سینماسینما، درباره جریان رو به رشد فیلمسازی و ساخت فیلم کوتاه در ایران، اظهار کرد: مهم ترین مولفه در فیلمسازی دو خصوصیت مهم است؛ یکی استفاده از صدا و دیگری استفاده از تصویر. در واقع هنرمندان با این دو خصیصه می توانند حرفشان را منتقل کنند. هنرمندانی که فیلم های بلند می سازند، کارشان سخت تر و پیچیده تر می شود اما این سختی با حصول نتیجه لذت بخش است. مهمترین عامل برای موفقیت، تسلط بر دو عنصر صدا و تصویر است.
وی با اشاره به هدف از بکارگیری امکانات جدید و تکنولوژی های امروزی در ساخت فیلم، به جی پلاس گفت: دنیای فناوری جدید آمده که کیفیت را ارتقا دهد، نه کمیّت را! اما شاهد آن هستیم که متاسفانه اکثر فیلمسازان جوان و گاهی فیلمسازان بدون تجربه، تصور معکوسی نسبت به این تکنولوژی دارند. آنها در واقع فکر می کنند تکنولوژی آمده که زمان را محدود کند؛ در حالی که اینطور نیست. تکنولوژی اگر درست استفاده نشود فرصت را می گیرد.
این کارگردان سینما تاکید کرد: تکنولوژی دیجیتال آمده تا یک هنرمندِ خلاق، دیگر محدودیت نداشته باشد و با خلاقیت خود و امکانی که تکنولوژی در اختیار او می گذارد، رویاها را به تصویر بکشد. یادمان باشد تکنولوژی فی نفسه خلاق نیست و این خود هنرمند است که باید با استفاده از ظرفیت های بی انتهای دیجیتال، خلاق باشد. در مقابل دیجیتال، نباید تسلیم شد و نباید خلاقیت خود را تحت الشعاع آن قرار داد.
درویش همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال اکران فیلم رستاخیز به جی پلاس گفت: حتما امیدی به اکران هست؛ بدون امید که نمی شود ادامه داد. مقوله رستاخیز شامل دو وجه است. در وجه اول تصمیمی است که دولت برای تعلیق نمایش این فیلم گرفته که باید بگویم سازندگان رستاخیز بر پایه اتکا و مطابقت این فیلم با قوانین کشور و مجوزهای قانونی در مرحله پروانه ساخت و نمایش در طول ده سال آن هم هماهنگ با ساختارهای قانونی، آن را ساخته اند و در مورد مسایل عرفی هم سعی کردیم تمام مناسبات و ساختارهای فرهنگی، فقهی و علمی در فیلم لحاظ شود. دولت بعد از یکسال دریافت مجوز نمایش، کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و همینطور کسب ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر، همچنان از اکران آن جلوگیری کرده و این در حالی است که در سال ۹۲ از “رستاخیر” رونمایی شد.
وی با بیان اینکه جدا از بحث های محتوایی، توقف نمایش فیلمش با وجود داشتن مجوزهای قانونی موجب وارد آمدن خساراتی به سازندگان آن شده است، توضیح داد: به هر حال بر اساس یک اعتماد متقابل و با مجوزهای دولتی این فیلم ساخته شده است. می بایست در ابتدا و قبل از جریان اکران فیلم، مسایل حقوقی منجر به عدم اکران احتمالی، مشخص شود. سرمایه گذاران این فیلم به ما و مجوزهای ما اعتماد کردند اما اکنون با این اتفاق ضرر کرده اند. متوقف شدن این فیلم تبعات زیان باری برای سازندگان آن داشت.
درویش با ابراز این عقیده که فیلمش مورد توجه و تایید علما و مسوولان کشور قرار گرفته است به جی پلاس گفت: با توجه به موارد فوق، معتقدم تصمیم دولت باید چشم انداز روشنی پیدا کند و تبعات حقوقی متقابل در نظر گرفته شود. بنابر توضیحاتی که ارایه کردم، اکران فیلم یک موضوعِ ثانوی قلمداد می شود. به هر حال تمام این مسایل در حال پی گیری است. سرمایه گذاران داخلی و خارجی از طریق مراکز مرتبط و ذی ربط و دوایر حقوقی جریان را دنبال می کنند.
سایت جماران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دلنوشته احمدرضا درویش برای ابوالفضل شاهکرم
- پیام تسلیت سینماگران و روزنامهنگاران خطاب به احمدرضا درویش
- احمد رضا درویش «درخشش» را می سازد
- فیلم «رستاخیز» از جشنواره چندین جایزه گرفت اما یک روزه از اکران پایین آمد! از این تناقض خنده دارتر داریم؟!
- اظهارات درویش درباره «رستاخیز»:مشکل فیلم فراتر از گمانهزنی رسانهای است
- «رستاخیز » در توقیف، «درویش» در سکوت/ گزارش تحلیلی روزنامه ایران
- «رستاخیز» مورد تحسین عربها/ فیلمی که در ایران اکران نشد، جایزه بزرگ جشنواره بغداد را گرفت
- حرف های مهم احمدرضا درویش: سینمای ایران در خانهها و خیابانهای سعادتآباد حبس شده است
- احمدرضا درویش و هارون یشایایی روی پوستر کیمیا برای شکیبایی چه نوشتند؟
- واکنش احمدرضا درویش به فیلم محمد رسول الله(ص)
- حاتمیکیا، درویش و سینایی به خانه هنرمندان میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد