اسامی مستندهای خارجی پذیرفته شده در بخش «مستند زیر ذرهبین» سیوششمین جشنواره جهانی فجر از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی اعلام شد.
به گزارش سینماسینما، امسال در بخش «مستند زیر ذره بین» جشنواره جهانی فیلم فجر ۸ مستند خارجی از کشورهایی چون استرالیا، جمهوری چک، بریتانیا، اوکراین، لهستان و … به نمایش در میآید.
«داستان یک ازدواج» به کارگردانی هلنا ترِشتیکووا محصول ۲۰۱۷ جمهوری چک از فیلمهای پذیرفته شده این بخش است که سوژهای خانوادگی را دنبال میکند.
اتفاقهای زیادی در زندگی مشترک ۳۵ساله یک زوج روی داده است؛ از فرازهای خاطرهانگیز و تفاهمهای لذتبخش تا فرودها و سقوطهای دراماتیک. این زوج در بخش اعظمی از زندگیشان درگیر مسایل زندگی روزمره از جمله بزرگ کردن بچهها و اداره خانه یا کاروکاسبی خود بودهاند.
هلنا ترِشتیکووا از سال ۱۹۸۰ با دوربین خود سراغ زوجی رفته است که بخشی از زندگیشان در جدیدترین مستند این فیلمساز کهنهکار اهل چک به نمایش گذاشته میشود.
«داستان یک ازدواج» در ادامه فیلمهای تلویزیونی قرار میگیرد که ترِشتیکووا در طول چند دهه اخیر درباره ایوانا و واتسلاو ساخته است اما در مستند اخیر نقاط عطف تکاندهندهای در زندگی این زوج ثبت شده است.
ترِشتیکووا که عضو آکادمی فیلم اروپا است و برای مدت زمان کوتاهی وزیر فرهنگ جمهوری چک هم بود، نویسنده و کارگردانی است که با فیلمهای «زنان در آغاز این قرن» (۲۰۰۱)، «مارچِلا» (۲۰۰۷) و «مالوری» (۲۰۱۵) شناخته میشود.
«آبی» به کارگردانی کارینا هولدن محصول ۲۰۱۷ استرالیا است که نگاهی موشکافانه به مساله محیط زیست و به ویژه آلودگی آبها دارد.
این مستند به موضوع کاهش شدید سلامتی اقیانوسها میپردازد. فیلم با اشاره به این موضوع دردناک که بیش از نیمی از زندگی دریایی از بین رفته است و صنعتی شدن دریاها همین طور بیشتر و بیشتر میشود از چالشهایی میگوید که ما با آنها روبهرو هستیم و البته فرصتهایی که برای ایجاد تغییرهای مثبت وجود دارد.
کارینا هولدن در ۲۳ سالگی به واحد تاریخ طبیعی «ایبیسی» پیوست و هفت سال به عنوان پژوهشگر روی مستندهای حیاتوحش دریایی کار کرد تا اینکه در نهایت تهیهکنندگی را تجربه کرد.
او در بازگشت به زادگاهش استرالیا، مستندسازی را در ژانرهای مختلف ادامه داد و همین طور در کارش پیشرفت کرد. جدیدترین مستند او با عنوان «آبی» پیش از این در جشنوارههای متعددی از جمله ونکوور ۲۰۱۷ روی پرده رفته است.
«الدورادو» به کارگردانی مارکوس ایمهوف محصول ۲۰۱۸ سوییس و آلمان است به موضوع پناهندگان میپردازد.
مارکوس ایمهوف با الهام از برخورد خودش با کودک ایتالیایی پناهندهای با نام جووانا در جریان جنگ جهانی دوم، چگونگی برخورد با پناهندگان و مهاجران را در این روزگار در دریای مدیترانه، لبنان، ایتالیا، آلمان و سوییس روایت میکند.
مارکوس ایمهوف متولد ۱۹۴۱ در شهر وینترتور سوییس در زوریخ تاریخ هنر خواند و در سال ۱۹۹۶ کمپانی فیلمسازی خودش را با همکاری دوستانش تأسیس کرد. او سابقه تدریس در مدرسه فیلم میلانو، آکادمی فیلم برلین و دانشگاه فیلم زوریخ را دارد. او با «الدورادو» پیش از این به جشنوارههای بینالمللی برلین و هنگکنگ ۲۰۱۸ رفته است.
«دریا از دوردست به ما مینگرد» به کارگردانی مانوئل مونیوز ریواس محصول ۲۰۱۷ اسپانیا و هلند است.
این مستند سراغ چند مرد رفته که بهتنهایی در آلونکهای رو به دریای خود زندگی میکنند؛ پناهگاههایی کوچک و ساده که در میان تپههای شنی بهسختی به چشم میآیند. آنها از افسانههایی که از وجود یک شهر باستانی و باشکوه میگوید که در دل شنهای زیر پای آنها مدفون شده است، بی خبرند.
مانوئل مونیوز ریواس متولد ۱۹۷۸ در سویای اسپانیا، پس از مطالعه در رشته ارتباطات در مدرسه بینالمللی فیلم سن آنتونیو دِ لوس بانوس در کوبا ثبت نام کرد. او علاوه بر کارگردانی، تدوین هم میکند و مدرس سینما هم هست. وی که فیلمهایی مانند «سِندِرو» (۲۰۰۸) و «همراه با باد» (۲۰۰۹) را در کارنامه دارد، قبل از جشنواره جهانی فجر با «دریا از دوردست به ما می نگرد» به جشنواره بینالمللی برلین ۲۰۱۷ رفته بود.
«دریای غم» اولین تجربه کارگردانی وَنِسا رِدگریو محصول ۲۰۱۷ بریتانیا و تعمقی پویا و بسیار شخصی در باب بحران پناهندگی این روزها در سراسر جهان است. فیلمساز با استفاده از زاویه دید و کلام آدمهای مختلف، گذشته و حال و مستند و درام را درهم میآمیزد تا از نگاه خودش به اهمیت حقوق بشر بپردازد.
وَنِسا رِدگریو متولد ۱۹۳۷ یک از مشهورترین بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون انگلستان است. او که در سال ۲۰۰۳ به تالار مشاهیر تئاتر آمریکا راه یافت و در ۲۰۱۰ جایزه دستاورد یک عمر را از آکادمی هنرهای سینما و تلویزیون بریتانیا دریافت کرد، بازیگر بزرگ و تحسینشدهای است که آرتور پن و تنسی ویلیامز از وی به عنوان «بزرگترین بازیگر زنده عصر ما» نام بردهاند.
رِدگریو تقریباً جایزهای نیست که تا امروز به دست نیاورده باشد و تندیسهای اسکار، امی، تونی، بفتا، اولیویه، کن، گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران سینمای آمریکا را در خانه دارد.
«شهاب سنگها» به کارگردانی گورجان کِلتِک محصول ۲۰۱۷ ترکیه و هلند دیگر مستند حاضر در بخش «مستند زیر ذرهبین» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است.
«شهاب سنگها» که فیلمسازیِ مستند و تفسیر سیاسی را درهم میآمیزد و زمینیها را با کیهان پیوند میزند، فیلمی است درباره خاطره و ناپدید شدنِ آدمها، مکانها و هر چیز دیگری.
گورجان کِلتِک متولد ۱۹۷۳ پس از فارغالتحصیلی در رشته سینما، چند فیلم کوتاه را کارگردانی کرد. فیلم کوتاه او با نام «اضافهکار» (۲۰۱۲) به جشنوارههای مختلفی از جمله داک لایپزیگ رفت و فیلم نیمهبلندش با عنوان «مستعمره» (۲۰۱۵) در جشنواره فید مارسی روی پرده رفت. «شهاب سنگها» اولین فیلم بلند اوست.
«خانه نویسندگان» به کارگردانی تاراس تومنِکو محصول ۲۰۱۷ اوکراین با سوژه ای نزدیک به ادبیات ساخته شده است.
ماجرا از این قرارست که در سال ۱۹۳۰ با تایید استالین ساخت خانه «اسلووُ» بهخصوص برای نویسندگان اوکراینی آغاز میشود. ۶۴ آپارتمان راحت با اتاق نهارخوری، اتاق آفتابگیر و نیروهای خدماتی که در یک کلام بهشتی واقعی است برای خالقان آثار ادبی ساخته می شود، اما این بهشت با یک سیستم نظارتی ویژه و شبکهای از ماموران به گونه ای طراحی شده که نویسندگان را تحت کنترل قرار دهد.
تاراس تومنِکو متولد ۱۹۷۶ در شهر کی اف اوکراین از دانشکدههای زبانشناسی و هنرهای تئاتر، سینما و تلویزیون دانشگاه کی اف فارغالتحصیل شد. وی از اواخر دهه ۱۹۹۰ با فیلم کوتاه «کشتارگاه» فیلمسازی را شروع کرد و تا امروز آثار کوتاه، مستند و تلویزیونی مختلفی را جلوی دوربین برده است.
«همدلی» به کارگردانی آنا زامتسکا محصول ۲۰۱۶ لهستان نیز سوژه ای خانوادگی را دنبال می کند.
اولا دختری چهارده ساله است که از پدر معلول، برادر مبتلا به اوتیسم و مادری مراقبت میکند که با آنها زندگی نمیکند. او تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا دوباره خانوادهاش را دور هم جمع کند.
آنا زامتسکا که در ورشو زندگی و کار میکند، در همین شهر و کپنهاگ در رشتههای روزنامهنگاری، مردمشناسی و عکاسی تحصیل کرده است. «همدلی» اولین فیلم بلند زامتسکا است که دوره مستندسازی حرفهای را هم در مدرسه وایدا گذرانده است. او با این فیلم به جشنوارههای مختلفی از جمله ورشو رفته است و از رویدادهای مهمی مثل جشنواره بینالمللی مستند برزیل، جوایز آکادمی فیلم اروپا، جشنواره بینالمللی بوداپست و… دست پر بازگشته است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد