امیر پوریا در اعتماد نوشت :از دیروز، اکران فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» کامل ترین ساخته هومن سیدی شروع شده و گوشه و کنار سینماها، فیلم «شعله ور» جدیدترین ساخته حمید نعمت الله هنوز سئانس های نمایش دارد. دو فیلم اجتماعی به خصوص که شبیه کلیشه های سینمای اجتماعی نیستند و به جای ایجاد کسالت در مخاطب و تکرار تعبیر کهنه «فیلم باید از درد مردم بگوید»، آدم ها و زندگی های عجیبی را در قاب گرفته اند و فضای تازه ای ساخته اند. ذهن ها را به فعالیت می اندازند و آدمی را به فکر فرو می برند که چه شرایطی، چه سرکوب و چه عقده هایی می تواند مبنای رفتارهای غریب شخصیت اصلی هر یک از دو فیلم (به ترتیب با بازی نوید محمدزاده و امین حیایی) باشد؟ اینها در بزنگاهی که سینما را به روانشناسی اجتماعی پیوند می زند، دستاوردی ارزشمند به شمار می رود.
اما اقبال «شعله ور» در اکران و به طور کلی وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم هایی که ماهیت اصلی و واقعی سینمای ایران را شکل می دهند، از حد نیاز و انتظار پایین تر بوده است. در حقیقت می توان گفت با وضعیت اقتصادی هولناک و بحران باور نکردنی در تمام لایه های معیشت، ادامه این روند می تواند به توقف و اتمام سینمای درست در کشورمان منجر شود. با اوضاع کنونی، اغلب دفاتر تولید فیلم دریچه ورودی فیلمنامه های خود را به طور کامل بسته اند و به ندرت اگر پروژه ای در مراحل اولیه تولید باشد، بابت آنکه بناست به یکی از همین شبه کمدی های بی جان و بی خاصیت بدل شود، سرمایه گذار جلب کرده است. روی پرده هم تنها همین نوع فیلم ها می فروشند و سال بحران های اقتصادی دارد برای سینما حتی بدتر از عرصه های دیگر رقم می خورد. گوش همه ما هم از آن توجیه قدیمی پر است که ادعا می کنند مردم در این اوضاع نیاز به فراموشی مشکلات شان دارند و از همین روست که فقط به تماشای این به اصطلاح کمدی ها می روند.
نیاز به رها شدن از چنبره گرفتاری های روزمره، امری بدیهی و در همه جای جهان، از پایه های گردش صنعت سینماست. وانگهی این تصور که فیلم باید حتی در قالب کمدی صرفا کالایی یکبار مصرف باشد و به محض اتمام زمان نمایش، چیزی از لطف و نمک و لذت تماشای دقایق مفرح آن در یاد تماشاگر نماند و هیچ شوخی شیرینی نداشته باشد که بتوان دوباره نقل کرد، سخیف انگاشتن قالب متعالی کمدی است. اینکه در این گونه مباحث انتقادی به نظر می رسد به جدل با ذات کمدی برخاسته ایم، تنها یک خطای دید است. اصل این است که کمدی بااصالت می تواند لذتی ماندگارتر از زمان نمایش و بازی های فکاهی گذرا و بی رمق داشته باشد. در نتیجه، اگر تماشاگر در این روزگار توان فرسا برای همان فراموشی از مشکلات خود، به تماشای مسائل و تصویرهایی بنشیند که فقط سطح حس های او را قلقلک نمی دهند و به واقع ذهنش را درگیر می کنند، سرگرم شدن را به معنایی واقعی تر تجربه خواهد کرد و در عملکردی انسانی و فرهنگی برای جلوگیری از اتمام سینما در ایران، شریک خواهد شد. نشستن به تماشای دو فیلم «شعله ور» و «مغزهای کوچک زنگ زده»، گوشه ای پرنور از همین عملکرد خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اتفاق خوب و ساختار ضعیف/یادداشت امیر پوریا درباره برنامه کلاسیکو
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما برگزار میشود
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- کار فرهنگی یا مبارزه؟/یادداشتی از امیر پوریا
- نگذاریم این خاک سرد شود…/یادداشت امیر پوریا به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- تیم ملی و اصحاب کهف/یادداشتی از امیرپوریا
- ایران- اسپانیای امشب و تصویر «رابط فرانسوی»/یادداشتی از امیر پوریا
- هدیه تهرانی و خرج اعتبار خود برای دیگری/ یادداشتی از امیر پوریا
- علیه ابتذال «اکران مردمی»/یادداشتی از امیر پوریا
- حرف های مهناز افشار درباره ازدواج با یاسین رامین و اسکار فرهادی
- نگاهی به فیلم «رم، شهر بی دفاع»/ دعوت به تعالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود