جمشید مشایخی با ابراز تأسف از فوت داوود رشیدی، از ویژگیهای اخلاقی این هنرمند و سالها رفاقت و همکاریشان صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، جمشید مشایخی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و از دوستان زندهیاد داوود رشیدی گفت: این ضایعه را به همسر داوود رشیدی، فرزندان او و جامعه هنری تسلیت میگویم. میدانم که همسر او خانم برومند بسیار عاشقانه او را دوست داشت و برای او زحمت زیادی کشید. امیدوارم بتواند این ضایعه بزرگ را تحمل کند.
وی افزود: من و داوود رشیدی از سال ۱۳۳۹ که او در اداره هنرهای دراماتیک استخدام شده بود با هم آشنا شدیم. او در آن زمان میخواست نمایش «ایوانف» را روی صحنه ببرد و پیشنهاد بازی در نقش اول آن را به من داد، اما با توجه به اینکه من «ایوانف» را نمیشناختم ترسیدم که نتوانم آن را به خوبی اجرا کنم. در آن زمان داوود فکر کرد که عدهای من را تحریک کردهاند تا با او کار نکنم، اما بعد از مدتی یک اثر دیگر را میخواست روی صحنه ببرد، در آن زمان یکی از دوستان گفته بود این نقش مناسب جمشید مشایخی است، اما داوود گفت جمشید نقش اول ایوانف را نپذیرفته است چطور این نقش را بپذیرد؟ اما من آن نقش را پذیرفتم و او متوجه شد که هیچ مشکلی در میان نیست.
وی افزود: ما در آثار زیادی با یکدیگر همکاری داشتیم ولی از زمانی که گروهبندیهای سینمایی و تلویزیونی ایجاد شد، همکاری ما کم شد.
مشایخی با اشاره به ویژگیهای اخلاقی داوود رشیدی گفت: داوود یک فرد شوخ و بذلهگو بود به طوری که وقتی با او همکاری میکردم، بسیار لذت میبردم. ما در آثار علی حاتمی به خصوص «هزاردستان» مدت زیادی را کنار یکدیگر بودیم. هنگامی که خبر فوت او را شنیدم حالم بسیار بد شد. جالب اینجاست که حدود چهار ماه پیش یکی از جوانان میخواست فیلمی بسازد که از من، داوود رشیدی و علی نصیریان دعوت کرد، اما با توجه به اینکه میدانستم داوود رشیدی قادر به انجام این کار نیست، به آن جوان گفتم که فکر نکنم داوود بتواند در این پروژه حضور پیدا کند. با این وجود به همسر داوود رشیدی زنگ زدم و از او پرسیدم که آیا او میتواند یا خیر؟ که خانم برومند به من گفت داوود با توجه به وضعیت جسمانی خود، قادر به ایفای نقش نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فوت داوود رشیدی من را به شدت متأثر کرده است. این ضایعه را به تمامی هنردوستان تسلیت میگویم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت سالروز درگذشت داود رشیدی برگزار میکند؛ نمایش و نقد و بررسی مستند «سیب، اتفاقی است که میافتد»
- کتاب «احترام برومند» منتشر شد
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- احترام برومند خبر داد؛ چاپ کتابی درباره داود رشیدی
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- احترام برومند: آقای رشیدی بر تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشتند/ توصیهای مناسب برای روزهای کرونایی اهالی تئاتر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





