در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند، برگزیدگان در بخشهای مختلف معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند برگزیدگان در بخشهای مختلف به شرح زیر معرفی شدند:
در بخش مردمی مستندهای کوتاه از میان مستندهای «آجور تا بند»، «فریاد در چال» و «آشیرما»، مستند «آجور تا بند» به کارگردانی نبی الله شعبانی برنده این بخش جشنواره شد.
در بخش مستندهای نیمه بلند مردمی ارژنگ ضرغامی با مستند «زندگی در شب» توانست رای و نظر مخاطبان را جلب کند. دیگر مستندهای این بخش «پژاره» به کارگردانی علی اسدی و علی طهماسبی و «اسب های زندگی» به کارگردانی امیر شکرگزار ناوی بود.
در بخش مستندهای بلند مردمی سهیلا پورمحمدی با مستند «پرنده افلاک» برنده این فصل جشنواره شد. دیگر نامزدهای این بخش «عروسک کوکی نیستم» و «پشت دیوار ۴۷» بودند.
در بخش داوری جشنواره، داوران این فصل ارد زند، حامد شکیبانیا و محسن برمهانی این مستندها را برگزیدند.
در بخش کوتاه، «باغچه کوچک ما سبز است» به کارگردانی حسین نارمنجی از میان مستندهای برگزیده دیگر این بخش به نامهای «صدای پای آب» و «ناصر» برنده این فصل جشنواره شد.
در بخش مستندهای نیمه بلند مستند «مشد عباس، بودن، نبودن» به کارگردانی سید هاشم مرتضویان برگزیده این فصل از جشنواره شد. دیگر نامزدهای این بخش «زندگی در شب» و «پژاره» بودند. در بخش مستندهای بلند داوری امیر منیری با مستند «عروسک کوکی نیستم»، تندیس برگ زرین جشنواره را به خانه برد.
دیگر نامزدهای این بخش «نامههای کارستن» به کارگردانی عطا پناهی و «گراند هتل» به کارگردانی ابوالفضل سروش مهر بودند.
در ادامه ابراهیم حاتمیکیا درباره شبکه مستند و دیدن برنامههای مستند گفت: در فضای فیلمسازی و تماشای فیلم مستند بسیار احساس آرامش و امنیت میکنم؛ چراکه احساسم بر این است که فضای مستند فضای سلوکی است که هنرمند را برای ورود به جامعه درست می سازد. سلوک هنرمند برای ورود به فضای جامعه است.
وی ادامه داد: اگر به دست من باشد، میگویم هیچ فیلمساز داستانی حق فیلمسازی ندارد؛ مگر اینکه از حوزه مستند عبور کند؛ چراکه تاثیر بسیاری بر نگاه فیلمساز دارد و بر جامعه هم تاثیرگذار است.
این کارگردان سینما درخصوص مستند «مشد عباس، بودن، نبودن» عنوان کرد: این مستند با وجود موضوع جدی روایت بشاشی دارد. مستندی که یک موضوع به شدت حساس جامعه را مورد بررسی قرار داده است.
وی افزود: من مستند را پایگاه بسیار مهمی برای فیلمساز میدانم. به شخصه اولین شبکهای که تکیهگاهم است، شبکه مستند است؛ چرا که در برنامه های شبکه مستند یک سلوک هنرمندانه و در عین حال یک دموکراسی بسیار زیبا را می بینم.
حاتمیکیا در پایان خاطرنشان کرد: زبان مستند و شبکه مستند بسیار ارزشمند است. امیدوارم روز به روز قدرت بگیرد و بتواند روزی مثل انیمیشن ـ که امروز دارد نفس میکشد ـ اکران خوبی به دست آورد.
پس از بخش ویژه این مراسم از مرتضی پورصمدی فیلمبردار، عکاس و مردم نگار تجلیل شد.
وی گفت: ۴۲ سال است که در عرصه مستندسازی فعالیت میکنم و در این مدت بیش از ۱۰۰ مستند ساختهام.
آیین اختتامیه نخستین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور سید سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ابراهیم حاتمی کیا و حسین افشار مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی و جمعی از مستندسازان و هنرمندان برجسته در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود