نهمین روز جشنواره فیلم فجر با اعلام اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ و بینصیب ماندن پرحاشیهترین فیلم جشنواره از نامزدی و دریافت جایزه به پایان رسید.
دو روز مانده به پایان جشنواره سیوپنجم فیلم فجر، مشخص شدن نامزدهای سودای سیمرغ این دوره مهمترین اتفاق روز نهم جشنواره بود که در این بین یک فیلم اولی با نامزدی در ۱۳ بخش رکورددار شد و پرحاشیهترین فیلم جشنواره یعنی قاتل اهلی هم در هیچ بخشی شایسته دریافت جایزه و نامزدی دانسته نشد.
اعلام اسامی نامزدهای سودای سیمرغ بازار اظهارنظرها را در کاخ جشنواره و فضای مجازی داغ کرد؛ آن هم در حالی که به جز فیلم تابستان داغ که امکان دریافت بیشترین جایزهها را دارد یا شاید هم مثل فیلم امکان مینا کمال تبریزی در سال گذشته با وجود نامزدی زیاد موفقیتی دست پیدا نکرد، چیزی به دست نیاورد، فیلمهای پرمخاطبی و مورد توجهی بودند که خیلی مورد پسند داوران قرار نگرفتهاند.
از بین این فیلمها به خفهگی فریدون جیرانی، رگ خواب حمید نعمتالله، گشت ۲ سعید سهیلی و خوب بد جلف پیمان قاسمخانی میتوان اشاره کرد؛ ضمن این که ترلان پروانه و الناز شاکردوست که حداقل پیشبینی میشد جزو نامزدها باشند از ناکامان اولیه این دوره محسوب می شوند.
از داوری ها و اعلام نامزدها که بگذریم، باید به نشستهای رسانهای فیلم ها در برج میلاد اشاره کرد که هر کدام به شکلی حاشیهای داشتند.
اولین فیلمی که پس از نمایش مستند در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد اکران شد کمدی انسانی بود که جمعیت زیادی به تماشای آن ننشستند.
محمدهادی کریمی، کارگردان فیلم هم هنگام پاسخ به سوالی درباره محتوای این اثر دچار احساسات شد و صحبتهای خود را درباره کودکانی که زیر بمبهای کشورهای دیگر کشته میشوند، با بغض بیان کرد.
یک فیلم دیگر روز نهم جشنواره در برج میلاد به کارگردانی آیدا پناهنده بود که در مدت زمان بیش از ۱۰۰ دقیقهای همانند بسیاری دیگر از فیلمها، صحنه های تلخ همراه با مرگ و عزاداری داشت.
نشست خبری این فیلم هم با حاشیههایی روبرو شد که در ابتدای آن خبرنگاری خطاب به مجری جلسات نسبت به صحبتهای روز گذشته لیلا حاتمی در نشست رگ خواب و اتفاقاتی دیگر واکنش نشان داد و همین موضوع باعث شد بخشی از وقت این نشست گرفته شود و پژمان بازغی و مریلا زارعی هم اعتراض کنند و خواستار ترک جلسه شدند که با وساطت محمود گبرلو (مجری نشست) قائله تقریبا ختم خیر شد.
نمایش فیلم گشت ۲ در ساعتهای پایانی علاوه بر این که پذیرای تعداد بیشتری از اهالی رسانه شده بود، جمعی از هنرمندان را هم به طور ویژه به برج میلاد کشاند.
گشت ۲ علاوه بر سالن اصلی در یکی از سالنهای طبقه پایین مرکز همایشها هم اکران شد و البته یکی از سالنهای کوچک این مجموعه معمولا برای بسیاری از فیلمها میزبان مهمانان ویژهای بوده که از همان آسانسور نزدیک سالن وارد میشدند؛ مهمانانی که با توجه به سن و سال و شرایط ظاهری برخی از آنها و نیز همراه داشتن کودک به نظر میرسید از سوی مسئولان برج میلاد برای تماشای فیلمهای جشنواره دعوت شدهاند.
نشست خبری این فیلم با توجه به حضور حمید فرخ نژاد، سعید و ساعد سهیلی و نیز پولاد کیمیایی به یکی از مفرحترین نشست های خبری این جشنواره تبدیل شد.
آخرین فیلم این روز هم با نام اشنوگل به همراه نشست خبریاش چندان مورد استقبال قرار نگرفت.
در این روز همچنین شماره دهم روزنامه با تصویری از لیلا حاتمی و عنوان رگ بیداری منتشر و توزیع شد.
در روز دوشنبه همچنین اعلام شد که در مراسمی از نامزدهای جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد.
محمد مهدی عسگرپور، سیروس الوند، پیمان قاسمخانی، پیمان یوسفی و میلاد کیمرام از جمله چهرههای حاضر نهمین روز جشنواره فجر در برج میلاد بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- حمید فرخنژاد رئیس هیات داوران جشنواره برایتلایت آمریکا شد
- حمید فرخنژاد: ساخت «میجر» مدیون مردم بوشهر است/ فرصت فرخنده جشنواره فجر
- فیلم/ رونمایی از تیزر «میلیونر میامی» در آستانه اکران
- فرخنژاد به تماشای بهترین فیلم جشنواره مینشیند
- فیلم/ پشت صحنه «دختر شیطان» با حضور حمید فرخنژاد و ترانه فیلم «شعله»
- فیلمهای کمدی بهترین گزینه برای اکران نوروزی هستند
- از همبازی شدن فرخنژاد با بالیوودیها تا حضور جواد رضویان در «لازانیا»
- انتقاد حمید فرخنژاد از تصمیمگیریهای هیات داوران جشنواره فجر
- از مارلون براندو تا حمید فرخنژاد در تلویزیون
- آخرین روزهای «سمفونی نهم» هنرمند
- فرخ نژاد مقابل دوربین «لاتاری» رفت
- احتمال همکاری حمید فرخنژاد با محمدحسین مهدویان در «لاتاری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





