به گزارش سینماسینما، مدتها پیش از شروع جامجهانی فوتبال در روسیه بحث و گمانهزنی بر سر پخش مسابقات در سینماها آغاز شد و با وجود مخالفت جمع زیادی از تهیهکنندگان و صاحبان فیلم، سرانجام شورای عالی اکران با ابلاغ مصوبهای با پخش فوتبال در سینماها موافقت کرد.
در این مصوبه ذکر شده بود که فقط ۶ مسابقه که شامل سه بازی تیم ملی ایران و سه بازی نیمهنهایی و فینال میشود اجازه پخش دارند و البته تمام سینماها هم نمیتوانند این کار را انجام دهند چرا که باید تعداد سالنهایشان بیشتر از یکی باشد.
بر این اساس، از میان سینماهایی که سه سالن دارند فقط یک سالن، پردیسهایی که پنج سالن دارند فقط دو سالن و پردیسهایی که بیش از پنج سالن دارند چهار سالن مجاز به پخش مسابقات شدند.
اما اکنون خبرهایی به صاحبان فیلمها رسیده که باعث نارضایتی آنها شده و مشخص نیست آیا برای پخش بقیه مسابقات تمهیدی اندیشیده خواهد شد یا خیر.
در اینباره حسین فرحبخش یکی از تهیهکنندگان فیلم «دشمن زن» ضمن اشاره به اینکه باید مسائل مربوط به پخش فوتبال فردا (دوشنبه، ۲۸ خردادماه) در جلسه شورای صنفی نمایش برسی شود، بیان کرد: طبق آنچه در شورای اکران و شورای عالی تهیهکنندگان بحث شد، قرار بر این بود که ۵۰ درصد فروش پخش مسابقات فوتبال در سینماها به صاحبان فیلمها داده شود اما مسئله اینجاست که در جریان پخش مسابقات سینماها تخلف کردهاند.
او گفت: برخلاف مصوبه ابلاغشده مبنی بر اینکه سینماهایی که مثلا چهار سالن دارند فقط دو سالن آنها میتواند مسابقه فوتبال پخش کند، شاهد تخلف در بسیاری از سینماهای تهران و پردیسها بودهایم که بیشتر از این تعداد سالن، مسابقه را پخش کردند، این در حالی است که این تخلف در شهرستانها بسیار بیشتر است.
این تهیهکننده سینما تأکید کرد: این مسئله باید در کمیته انضباطی شورای اکران بررسی و مجازات تخلفکنندگان مشخص شود.
همچنین سعید خانی مدیر دفتر پخش خانه فیلم که پخش فیلم «در وجه حامل» را بر عهده دارد با تأکید بر اینکه «ما از ابتدا با پخش مسابقات فوتبال در سینماها مخالف بودیم»، گفت: این را به خوبی میدانیم که وقتی مسابقه فوتبال در یکی از سالنهای سینما پخش میشود سالنهای دیگر چندان بینندهای برای فیلمهای سینمایی ندارند، اما مشکل اینجاست که سینماداران محترم بیش از حد مجاز ظرفیت فیلمها را در پخش مسابقه فوتبال ایران و مراکش گرفتند و هیچ نظارتی بر میزان فروش و رقمی که باید به صاحبان فیلمها داده شود، وجود ندارد.
او گفت: خدا را شکر ایران مسابقه را برد و حال مردم و سینمادارها الان خوب است اما فقط حال صاحبان فیلمها بد است چون نمیدانیم با گرفتن ظرفیت سالنهایی که باید در اختیار فیلمها قرار میگرفت اما به پخش مسابقه اختصاص داده شد، چه میزان فروش به دست آمده است و مهمتر از آن اینکه به نظر میرسد در جریان این مسئله هیچ نظارت درستی وجود ندارد.
خانی افزود: در حال حاضر فقط یک رقم فروش ۵۰۰ میلیونی شنیده میشود که آن هم مربوط به تهران است و قطعا رقمی بسیار بیشتر از این مربوط به سینماهای شهرستانهاست که طبق آنچه شنیدهام تخلف در آن سینماها هم زیاد بوده است و بیشتر سالنها فوتبال پخش کردهاند.
او با اشاره به اینکه در بسیاری از سینماها برخلاف مصوبه شورای عالی اکران سالنهای بیشتری به پخش مسابقه ایران اختصاص داده شده بود، گفت: قرار بر این بود که به ازای فروش هر بلیت برای فوتبال ۵۰۰۰ تومان به صاحبان فیلمها داده شود، اما با این وضعیتی که پیش آمده بعید میدانم سینماداران برای فروش تمام سالنهایشان این کار را انجام دهند و این مسئله متأسفانه کنترل نشده است. البته این دقیقا مشابه همان ماجرای اکران فیلم خارجی است که معتقدیم باید سینماهایی که سالن زیادی دارند اقدام به اکران فیلم خارجی کنند اما از آنجا که نمیتوانیم نظارت درستی داشته باشیم کل ماجرا کنسل شده است.
این پخشکننده و تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: وضعیت فروش بلیتهای مسابقه فوتبال در سینماها یک علامت سوال بزرگ برای ماست و از اول هم بحث ما بر سر این بود که بر چه اساسی این مصوبه قرار است اجرایی شود. با این حال خوشحالیم که مردم به صورت خانوادگی توانستند به تماشای فوتبال در سینماها بنشینند اما این شیوه نظارت و اجرا عجیب است و حالا که سینماداران در این ماجرا سود کردهاند چرا صاحبان فیلمها هم نباید سود کنند؟
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- رئیس انجمن سینماداران: ۸۷ سینما در کل کشور بدهی دارند/ اکثر سینماها کاملا ورشکسته شدهاند
- الزام تهیهکنندگان به توقف فیلمبرداری پروژههای سینمایی در شرایط قرمز
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد