پخشکننده فیلم «والدین امانتی» با تاکید بر اینکه دستگاههایی که میتوانند در تبلیغ سینما موثر باشند نباید ارتباط مردم و این هنر را قطع کنند، گفت: زمانی تبلیغ فیلمهای سینمایی توسط شبکههای ماهوارهای تاثیر زیادی داشت اما باید از صدا و سیما پرسید آیا کار بدی است که فیلمها را تبلیغ کند تا سینما رونق بگیرد؟
به گزارش سینماسینما، محدودیتهایی که صدا و سیما برای تبلیغ فیلمهای سینمایی در حال اکران اعمال میکند اتفاق تازهای نیست و سالهاست که سینماگران از تصمیمهای سلیقهای و تبعیض در تبلیغ فیلمها و پخش تیزرها گلهمند هستند اما در شرایط فعلی که پس از دو سال رکود ناشی از شیوع کرونا در سینما، هنوز رونق نصف و نیمهای هم به سالنها برنگشته، اطلاعرسانی از سوی تلویزیون تاثیر بسزایی میتوانست داشته باشد. این همکاری نکردن برخلاف وعدههای داده شده از سوی مدیران جدید، تصور دشمنی را برای برخی سینماگرها ایجاد کرده است.
حبیب اسماعیلی که این روزها فیلم «والدین امانتی» را روی پرده و «برای مرجان» را هم آماده اکران دارد، با اشاره به اینکه پیش از شروع اکران برای پخش تیزر از تلویزیون اقدام کرده ولی با شروع نمایش فیلم اتفاقی نیفتاد، اظهار کرد: اکران فیلم از ۱۸ خرداد آغاز شد ولی تیزر را یک هفته زودتر در اختیار گذاشتیم تا مسئولان تلویزیون ببینند که خبری نشد. کلا در این چند وقت عملکرد خوبی از آنها ندیدهایم در حالی که با توجه به شرایط کرونایی، صدا و سیما از سینمای داخلی و بخش خصوصی باید حمایت میکرد. متاسفانه پخش تبلیغات فیلمها کم و اغلب به زمانهای نامناسب محدود میشود در صورتی که تلویزیون متعلق به مردم است و جزو وظایف این رسانه است که با توجه به ضررهای وارد شده به سینما در دو سال گذشته حمایت کند.
او افزود: فیلمسازان و سرمایهگذاران زیادی هستند که به دنبال دلالی و کارهای تجاری نرفتند و لازم است که از آنها حمایت شود نه اینکه آنقدر تیزر را پخش نکنند تا وقتی فیلم به روزهای آخر اکران میرسد پخش کنند. گاهی میگویند که چند میلیارد تومان تیزر پخش کردهاند و ممکن است این تصور پیش آید که چقدر تعداد زیادی بود اما وقتی بررسی میکنید، میبینید بیشتر از هفت – هشت تیزر نبوده است.
وی در پاسخ به تصمیمی که برای اکران در این مقطع گرفته نیز گفت: حدود ۲۰۰ فیلم پشت اکران ماندهاند و نیاز است که فیلمها نمایش داده شوند. اگر بخواهیم بگوییم زمان مناسبی برای اکران نیست باید به این هم فکر کنیم که برای سینما چه اتفاقی میافتد. سالنهای سینما به خوراک نیاز دارند و حالا که سینماها بعد از دو، سه سال هنوز پابرجا هستند، وظیفه ما است که حمایت کرده و فیلمها را اکران کنیم. آن هم در شرایطی که میدانیم وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست ولی به هر حال سینما هم یک تفریح است، اما با این وجود نمیدانم چه دشمنی و خصومتی با سینما وجود دارد که اینگونه برخورد میشود.
این تهیهکننده و پخشکننده سینما با بیان اینکه «همه در این مملکت مشغول کار هستند و فیلمهایی هم که اکران میشوند متعلق به همین مملکت هستند و این تلویزیون هم برای همین مردم است» گفت: زمانی شبکه ماهوارهای جم به صورت رایگان تیزر فیلمها را پخش میکرد و چقدر تاثیر داشت، اما به دلایلی این ارتباط قطع شد و ما چشم انتظار هستیم که از طریق تلویزیون خودمان حمایت شویم که این اتفاق نمیافتد. در حال حاضر به غیر از همکاران خودمان و اهالی رسانه در حوزه سینما بیشتر مردم نمیدانند که فیلمهای روی پرده چیست یا مثلاً اکران فیلمهای جدید شروع شده است، این در شرایطی است که در گذشته سینماها بیلبورد داشتند و الان که به مجتمع و پردیس تبدیل شدند دیگر به آن شکل، تبلیغی در خیابان و سر در سینما نیست و بعضی هم فقط مانیتور دارند که تیزری از فیلمها را نمایش میدهند، به همین دلیل واقعا برای من سوال است که اگر یک فیلم تبلیغ شود، مردم سراغ تماشای آن بروند، سینما رونق پیدا کند و تهیهکننده تشویق شود که فیلمهای دیگری بسازد چه اتفاقی میافتد؟ آیا این کار بدی است؟ آیا متعلق به دشمن است؟
اسماعیلی افزود: تصور میکردیم رئیس جدید صدا و سیما که میآید دیگر شرایط مثل سابق نیست و اتفاقهای خوبی میافتد، مخصوصاً با توجه به جلسهای که خانه سینما و عوامل دیگر سینما با مدیران جدید داشتند اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و تیزرها با نگاهی سلیقهای و همراه با ممیزی بررسی میشوند، در حالی که فیلمها توسط وزارتخانهای (فرهنگ و ارشاد اسلامی) مجوز میگیرند که در شورای پروانه نمایش آن نمایندگانی از دستگاههای مختلف با نگاههای متفاوت حضور دارند و درباره فیلمها نظر میدهند پس دیگر احتیاج به بازبینی در جایی مثل تلویزیون نیست اما متاسفانه این اتفاق رخ میدهد.
او در پایان با اشاره به اینکه اکران «والدین امانتی» را با تعداد مناسب سالن سینما شروع کردهاند، گفت: متاسفانه خیلی از مردم اطلاعی از اکران ندارند چون طبیعی است که حمایت رسانههایی مثل صدا و سیما و نیز شهرداری در اطلاعرسانی اهمیت زیادی دارد، اما در بخش تبلیغات شهری اهالی سینما در وضعیتی نیستند که توان پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای بیلبوردهای شهری را داشته باشند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- چهار فیلم جدید در دو روز ۳۰۰ میلیون فروختند/ استقبال سرد مخاطبان و انصراف پخشکنندهها از اکران فیلمها
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





