تفاهمنامه همکاری میان علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و فایز محمد الکندی’ رییس انجمن سینمایی عمان امضاء شد.
به گزارش سینماسینما، با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عمان و به منظور ارتفای سطح همکاری های فرهنگی میان دو کشور خصوصا در زمینه های سینمایی، با حضور حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری میان بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمایی عمان منعقد شد.
بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد زمینه اکران و بازاریابی فیلم های ایرانی در سینماهای عمان توسط طرفین که به انتخاب و تایید آنان می باشد، فراهم شود.
همچنین همکاری در تولید مشترک فیلم سینمایی پس از تبادل و تصویب فیلمنامه توسط طرفین، تسهیل حضور هنرمندان دو کشور در جشنواره ها و رویدادهای سینمایی دو کشور و آموزش جوانان مستعد عمان توسط انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه فیلم کوتاه از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
دکتر حجت الله ایوبی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و خالد عبدالرحیم الزدجالی مشاور وزیر رسانه عمان نیز در این مراسم حضور داشتند.
این تفاهم نامه در حاشیه سومین جشنواره فیلم عربی که از ۲۵ تا ۳۰ مرداد ۹۵ در شهر صلاله برگزار می شود، به امضا رسید.
کارگردانان صاحب نام ایرانی طرحی جدید را در سینمای جهان در انداخته اند
در این برنامه پنج روزه که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سومین جشنواره فیلم عربی گفت: سینما، در طول تاریخ، قدرت خود را آنچنان آشکار نموده است که فراتر از یک رسانه، بتواند جلوه هایی از جمال و جلال را بر پرده ای نقره ای منعکس کند و مخاطبان را با زبان جهانی تصویر، مسحور زیبایی و مجذوب والایی سازد.
علیرضا تابش در ابتدای سخنان خود گفت: در روزگاری که به واسطه اقدامات مهلک برخی تاریک اندیشان، دنیای اسلام در معرض هجمه قرار گرفته است، بهره گیری از ظرفیت های سینما در راستای نمایش ظرافت های اخلاقی و انسانی این دین مبین می تواند به آشنایی جهانیان با آموزه های راستین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کمکی ارزنده کند.
وی افزود: سینما، در طول تاریخ، قدرت خود را آنچنان آشکار نموده است که فراتر از یک رسانه، بتواند جلوه هایی از جمال و جلال را بر پرده ای نقره ای منعکس کند و مخاطبان را با زبان جهانی تصویر، مسحور زیبایی و مجذوب والایی سازد.
تابش ادامه داد: سینمای نوین ایران نیز با اتکاء به نمایش چهره ای انسانی از جامعه ای اخلاق مدار و مسلمان این مجال را پیدا کرده است که حتی در زمان مواجهه با تجارب تلخ زندگی، امید و عاطفه را در چشم جوامع غربی عیان کند.
مدیر عامل فارابی ضمن اشاره به دست آوردهای سینمای ایران گفت: شاید برای آنکه دستاوردهای سینمای نوین ایران را ارج نهیم، ارائه آمارهایی از قبیل تولید سالانه بیش از صد فیلم بلند داستانی و یا کسب جوایز متعدد بین المللی که در سالهای اخیر، به لحاظ کمی، همواره بیش از دویست جایزه در سال بوده است، نتواند تأثیرگذاری سینمای ایران را آنچنانکه باید و شاید، نمایان کند. حتی کیفیت جوایزی که سینمای نوین ایران به ارمغان آورده و جوایزی مثل اسکار، گلدن گلوب، نخل طلای کن، خرس طلای برلین و شیر طلای ونیز را نیز شامل شده است، نمی تواند بر بقای تأثیر این سینمای ملی صحه بگذارد.
تابش یادآور شد؛ آنچه می ماند حکایات و تصاویری بر آمده از باورهایی جهان شمول است که بر صفحه ذهن مخاطبان جهانی نقش بسته است، تصاویر فراموش نشدنى که در اذهان حک شده اند و چه بسیارند تصاویر بیاد ماندنى در فیلم های کارگردانان صاحب نام ایرانی که طرحی جدید را در سینمای جهان در انداخته اند. طرحی که امروز با اقتباس داستان هایی از فیلم های ایرانی در کتاب های درسی در نقاط مختلف جهان، نسل های بعدی را از کودکی با تجلی زیبایی و والایی در گستره پهناور فرهنگ کشوری اسلامی آشنا می کنند.
علیرضا تابش افزود: تاریخ یکصدساله ی این منطقه و مستندات موجود، مبین آن است که همواره بیگانگان به منابع و ذخایر گرانقدر آن از منظری متفاوت می نگریستند که در جای خود، همسایگان فارس و عرب، هزینه های گزافی را برای برون رفت از بحران متحمل شده اند.
وی اشاره کرد: در دوران معاصر و در پرتو همزیستی مسالمت آمیز مردمان نیک سرشت منطقه، جام ها و پیاله ها دور دگر زده اند و دیگر نفت و فرش و خاویار و خرما و پسته تنها تحفه ی قابل عرضه ی این سرزمین ها قلمداد نمی شود. خلاقان، هنرآفرینان و هنرمندان ایران زمین با تکیه بر لطافت های انسانی، مرکز آفرینش آثاری شده اند که دیگر باکی نیست آن را محصور در مرزهای قراردادی و ژئوپولتیک رایج سیاسی بدانیم.
وی اظهار داشت: سینماگران ایرانی با تاسی به اسلاف خویش همچون فردوسی، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ با اتکا بر شرافت و نجابت فرهنگی خویش سال هاست که مرزهای رایج را در نوردیده اند و آثارشان جایگاه خاصی در اعماق قلوب انسان ها، فارغ از هرگونه رنگ و نژادی یافته است.
سینمایى که پیام آور صلح و مدارا با جهانیان و اخلاق مدار است . کارشناسان حرفه اى سینماى جهان نمى توانند لب به تحسین این سینما نگشایند چرا که علاوه بر سایر توانایى هاى حرفه اىِ خود، تمامی قله هاى معتبرترین جشنواره هاى بین المللى را فتح کرده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان سخنان خود گفت: هنرسینماگران ایرانی را ارج می نهیم و برای شما که در این نشست باب سخن و گفتگو را در باره سینمای ایران گشوده اید، آرزوی سربلندی و توفیقات روز افزون از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند