سری جدید برنامه سینمایی هفت؛ شب گذشته (جمعه ۱۰ مهر) از شبکه سه سیما پخش شد. برنامهای که بازیگران اصلی آن بهروز افخمی؛ فریدون جیرانی؛ مسعود فراستی و مدیران رسانه ملی بودند.
بخش اول سری جدید برنامه هفت به سردبیری بهروز افخمی به گفتگو با پورمحمدی (معاون سیما) اختصاص داشت. در این بخش افخمی درحالیکه درحال خوردنِ ناهار بود؛ با پورمحمدی گفتگو میکرد. پورمحمدی هم به خاطراتِ خود از علیرضا افخمی (برادر بهروز افخمی) اشاره کرد و بعد به وضعیت سینمای ایران پرداخت و گفت: مشکل سینمای ایران فیلمنامه و فیلم است و دلیل این مشکل این است که سینماگران از توده مردم دور هستند و بیشتر آنها در نقاط مرفه زندگی میکنند و با توده مردم ارتباط ندارند.
وی ادامه داد: برنامه سینمایی هفت باید موجب رونق سینما شود و به صنعت سینما کمک کند تا فیلمی ساخته شود که تودههای مردم همراه با خانواده بروند و آن را ببینند.
افخمی نیز گفت: ما به دنبال آن هستیم تا هفت را به صورت تولیدی بسازیم زیرا مزیتهای زیادی دارد. از طرفی میتوان حرفهای اضافه را درآورد و از طرف دیگر با کسانی که امکان حضورشان در سازمان صداوسیما وجود ندارد؛ گفتگو کرد و مدیران صداوسیما نیز میتوانند به راحتی تصمیم بگیرند کدام بخش برنامه را پخش کنند.
وی همچنین در این بخش درباره بمب اتم و آرزویش پیرامون ساخت سریال و فیلم درباره مخترع بمب اتم سخن گفت و به طنز گفت: آمریکاییها از بمب اتم استفاده کردند و معذرت نخواستند. من باید سینمای ایران را نجات بدهم و بعد آبروی آمریکا را ببرم.
پورمحمدی نیز با تایید حرفهای افخمی درباره تولیدی بودن برنامه گفت: ما هم از این مساله راضیتر هستیم تا اینکه برنامهای زنده پخش شود.
حرفهای تند و تیز جیرانی
در گفتگوی دوم برنامه؛ افخمی اعلام کرد که دبیر نقدِ برنامه مسعود فراستی است و به این بهانه و همچنین گرفتن راهنمایی سراغ فریدون جیرانی رفت که با وی کار کرده بود.
افخمی در گفتگو با جیرانی تاکید کرد: تماشاگر فیلمهای روشنفکری و همچنین کسانی که سیاستزده و باندی میخواهند به برنامه هفت انتقاد کنند و برنامه نیز برای آنها هیچ ارزشی قائل نیست بلکه هدف این برنامه؛ آن است که مانند برنامه نود و سریالهای تلویزیونی روی سی الی چهل میلیون نفر تاثیر بگذارد. طرفداران فیلمهای روشنفکری بیش از یک میلیون نفر نیستند.
فریدون جیرانی هم گفت: فراستی از بیشتر فیلمها خوشش نمیآید به خصوص فیلمهای روشنفکری. به همین دلیل بیشتر سینماگران با این ذهنیت به برنامه نگاه میکنند که میگویند فراستی فیلم ما را قبول ندارد پس چرا باید در برنامه شرکت میکردیم.
جیرانی خطاب به افخمی گفت: اگر تو بخواهی اینگونه فیلمها را و سایر فیلمها را توسط فراستی به نقد بکشی محکوم میشوی به اینکه به سفارش یک کانال تلویزیونی دولتی عمل میکنی. کانال تلویزیونی که عدهای معتقدند راست نمیگوید و این عده کم هم نیستند.
همراه با میرکریمی در خانه سینما
در قسمت بعد افخمی با رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما پیرامون عملکرد سازمان سینمایی گفتگو کرد.
میرکریمی با اشاره به اینکه انتخاب ایوبی برای مدیریت سازمان سینمایی انتخاب خوبی است؛ گفت: ایوبی در این مدت در بخش سالنسازی، دیجیتال کردن سینماها و رفتار با سینماگران خوب عمل کرده است اما گلایهای که من دارم این است که چرا از پتانسیل سینماگران به خوبی استفاده نکرده است؟
وی ادامه داد: مثلا یکی از پیشنهادهای ما استفاده از سینماکارت است زیرا معتقدیم اگر ۵۰ میلیون تومان برای سینماکارت سرمایهگذاری شود ۵۰۰ میلیون تومان برای سینمای ایران سود خواهد داشت. به همین دلیل من از مدیرانی که در زمان انتخابات شعار حمایت از ما میدهند؛ میخواهم که ۱۰ دقیقه به ما وقت بدهند تا پیشنهادات خود را مطرح کنیم.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به رفتار مدیران سابق سازمان سینمایی در دولت گذشته گفت: رفتار آن مدیران و همچنین دخیل کردن نهادها و گروههایی که پیش از این در سینما نقش اجرایی نداشتند در حوزه اجرا موجب شد امروز بیاعتمادی به سینما آنقدر زیاد شود که نمیدانیم ریشه واقعی آنها از کجاست.
میرکریمی افزود: امروز وضعیت فیلمسازی بسیار محافظهکارانه شده است درحالیکه دولت باید دست فیلمساز را بازبگذارد تا درباره سوژههای مختلف فیلم بسازند. اما امروز وضعت سینما آنقدر محافظه کار شده که دیگر فیلمی مانند «زیر نور ماه» را نیز نمیتوان ساخت. وضعیت امروز، سینمای ایران را تبدیل به فروشگاهی کرده است که فقط کالای کوپنی عرضه میکند و مخاطب قدرت انتخاب ندارد زیرا تنوعی وجود ندارد و فقط میتواند چند نمونه فیلم ببیند.
در ادامه برنامه بهروز افخمی همراه با حمید گودرزی (بازیگر آخرین فیلمش) دوباره به کافی شاپ مسعود فراستی رفتند و در مسیر راه افخمی گفت؛ وجود منتقد برای سینما و تلویزیون هیچ سودی ندارد زیرا در تلویزیون گروهی از مخاطبان هستند که هر آشغالی را میبینند و در سینما نیز نظر منتقدان زیاد روی مخاطبان تاثیر ندارد.
در این بخش افخمی دائم از سینمای آمریکا مثال میزد و سینمای ایران را مورد انتقاد قرار میداد.
وی همچنین بارها در این بخش و قسمتهای دیگر برنامه به طنز گفت: مدیران تصور میکنند من آمدهام تا سینما را نجات دهم مگر من شزم (shezem) یا تام کروز و دونکیشوت هستم.
قسمت اول برنامه هفت درحالی از ساعت ۲۳ الی ۳۰: ۱ دقیقه بامداد پخش شد که ریتم آن بسیار کند بود. تو گویی برنامهسازان؛ تصاویر را برای خودشان ضبط کرده بودند نه برای پخش از تلویزیون. این قسمت از برنامه هفت شبیه یک پیشبرنامه بود و مشخص نبود آیا با هدفِ تبلیغِ تلویزیونِ ایران و دو فیلمساز (بهروز افخمی و فریدون جیرانی) ساخته شده یا به دنبال عیبیابی در سینمای ایران به خصوص به محاکمه کشاندنِ جریان روشنفکری است. روند برنامه به گونهای بود که مخاطب اینگونه نتیجه میگرفت که سینمای ایران؛ یک سینمای ورشکسته، بدون مخاطب و خالی از گردش مالی است و تنها دو کارگردان موفق (جیرانی و افخمی) را در خود دارد که باید آنها را پاس بدارد و تفکراتشان را مو به مو در سینما پیاده کند و هیچ منتقدی نیز جز مسعود فراستی قادر نیست نقد منصفانه و واقعگرایانهای از سینمای ایران ارایه دهد. جمعی از مدیران سیما و دو فیلمساز و یک منتقد که آمدهاند تا یک تنه سینمای ایران را نجات داده و به ساحلِ امن برسانند. موضوعی که دستکم با بررسی کارنامهی سینمایی هریک از این دو فیلمساز و توفیقشان در میزان جذب مخاطب و بهرهگیری از ساختارهای سینمایی موفق به آسانی قابل اثبات یا عدم اثبات است. همچنین این برنامه تریبونی بود برای مدیران تلویزیون تا باردیگر به بهانه دفاع از سینما؛ سیاستهای صداوسیما را مورد دفاع قرار دهند. و البته مهر تاییدی باشند بر این نکته که این رسانه به دلیل قدرتهای پنهایی که داراست؛ تنها از برخی فیلمسازانِ خاص حمایت کرده و دیگران را حتما مورد بیمهری قرار خواهد داد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت






نمی گیره