یک تعزیهخوان پیشکسوت با بیان اینکه در تهران تهعزیهخوانهای حرفهای را تحویل نمیگیرند، گفت: مرحوم کیارستمی هم به من گفته بود در اینجا کاری اجرا نکنم؛ چون موفق نمیشوم.
به گزارش سینماسینما، علاءالدین قاسمی که به عنوان یکی از شهادتخوانهای مشهور در تعزیهی ایران شناخته میشود، در چند روز گذشته در حرم مطهر امام خمینی (ره) مشغول اجرای تعزیه بود ولی از وضعیتی که در تعزیه وجود دارد و بیتوجهیهایی که نسبت به تعزیهخوانها میبیند، ناراضی است.
او در گفتو گویی در پاسخ به اینکه چرا بسیاری از تعزیهخوانهای حرفهای در دههی اول محرم در تهران برنامهای را اجرا نمیکنند و بیشتر به شهرستانها میروند؟ بیان کرد: واضح و روشن است که در تهران ما را تحویل نمیگیرند، در حالی که از روستاها و شهرهای دیگر علاقهمندان زیادی سراغ ما میآیند تا در شهرهای آنها تعزیه اجرا کنیم و کلی هم احترام میگذارند.
وی افزود: من از ۶ سالگی در تعزیه بودهام و الان ۵۵ سال است که کارم همین است، اصلا کار دیگری بلد نیستم. وقتی یک حقوق بازنشستگی ۲۵۰ هزار تومانی میگیرم باید چطور زندگی کنم؟ از ۶ ماه مانده به محرم به فرهنگسراهای مختلف تهران میرویم تا مکانی را برای اجرا پیدا کنیم، اما میگویند پول نداریم و این طور میشود که تعزیهخوانهایی که یک زمانی تکیه دولت را برای اجرا داشتند، با خراب شدن آن به کوچهها و خانهها پرت شدند.
قاسمی اظهار کرد: من به آقای قالیباف (شهردار تهران) هم برای این وضعیت نامه نوشتم، اما هیچ ترتیب اثری داده نشد. ما در تهران به مکانی برای اجرای همیشگی تعزیه احتیاج داریم تا از گروههای شهرستانی هم حمایت شود. اصلا تکیه دولت نمیخواهیم، تکیه ولایت هم بزنند کافی است، چون در پارک ولایت موقعیت و امکانات خوبی برای ایجاد یک تکیه وجود دارد.
وی ادامه داد: من آقایان شریعتی (مدیر تئاترشهر)، شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ) را میشناسم و میدانم آنها زحمت خود را در اینباره کشیدهاند، اما این کار توسط شهرداری تهران میتواند به سرانجام برسد و امیدوارم دستاندرکاران امر بدانند که بسیاری از تعزیهخوانان کار دیگری بلد نیستند و منبع کسب درآمد دیگری ندارند.
علاءالدین قاسمی که بیش از ۱۰ سال قبل سرپرست گروه تعزیهای بود که به همراه زندهیاد عباس کیارستمی تعزیهای را در ایتالیا اجرا کردند، دربارهی آن برنامه هم یاداور شد: سال ۸۲ آقای اصلانی با من تماس گرفت و گفت که آقای کیارستمی میخواهد مرا ببیند. وقتی با او صحبت کردم، گفت که از ایتالیا خواستهاند برنامهای تحت عنوان تعزیه اجرا کند، اما خودش اطلاعات چندانی از چندو چون اجرای تعزیه ندارد.
وی با اشاره به اینکه پس از توافق و هماهنگی قرار شد تعزیهای را با حضور چهار نفر در ایتالیا اجرا کنند، ادامه داد: پس از اینکه تایید اجرای تعزیه به ایتالیا داده شد، به آقای کیارستمی گفتم به دلیل آنکه محرم نزدیک شده، بهتر است او خودش از نزدیک اجرای تعزیه را ببیند تا آشنایی بیشتری پیدا کند و به این ترتیب در چند اجرا در جاهای مختلف همراه ما آمد.
این تعزیهخوان گفت: کیارستمی بسیار کاربلد بود و خوب میدانست که چه میخواهد، در نهایت هم کاری نو را انجام داد که برای من هم جالب بود. او حتی برای تیتراژ کار سراغ پیرزن ۹۰ سالهای رفت که زیرانداز به دست و عصا زنان از منزلش به سمت محل اجرای تعزیه میآمد و بعد از آن هم به خانهاش برمیگشت. حتی یکی از اتفاقات جالب اجرای این شکل از تعزیه زمانی بود که ما در هنگام اجرا «یاحسین» میگفتیم و بعد تصاویری که عباس کیارستمی از جمعیت تماشاگر تعزیه در ایران گرفته بود، روی پردهها بلند «یاحسین» میگفتند.
او افزود: یکی از بهترین زمانهای عمر من در آن یک ماه بود که با عباس کیارستمی سپری کردم. روزهای لذتبخشی بود، چون خود او هم آدم عجیب و خوب و در عین حال بسیار هنرمند و کاربلد بود، آن هم در شرایطی که تعزیه را به خوبی ندیده بود و نمیشناخت.
قاسمی در آخر با اشاره به بیتوجهیهایی که به تعزیه میشود، گفت: سال گذشته پیش از آنکه آقای کیارستمی فوت کند، بهسراغش رفتم و گفتم میخواهم همان «گزارش شمر» را اینجا اجرا کنم و حتی پیشدستی کردم و به او گفتم که میدانم نمیخواهی در اینجا کار کنی، اما میخواهم که به همان شکلی که در ایتالیا کار کردیم پیش برویم ولی او قبول نکرد که خودش حضور داشته باشد، هم به دلیل همان چیزی که من هم به آن اشاره کرده بودم و هم به دلیل اینکه حالش خیلی مساعد نبود. با این حال گفت، تو اجرا کن و من اگر بتوانم برای تماشا میآیم.
او ادامه داد: ما برای انجام این کار با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران توافق کردیم و حتی طبق آنچه مرسوم است که پس از ماه مبارک رمضان با تعزیهخوانهای حرفهای برای محرم قرارداد میبندند، با چند نفر صحبت کردیم و به آنها بیعانه هم دادیم، اما در دقیقهی ۹۰ شهرداری ما را بلاتکلیف رها کرد و کار بینتیجه ماند، همین شد که وقتی به عباس کیارستمی موضوع را اطلاع دادم، خیلی ناراحت شد و بعد هم گفت، «به تو گفتم که در ایران کار نکن» ولی من باز هم گفتم مگر میشود کار نکرد؟!
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیری که رونق و شکوه را به موسیقی بازگرداند
- علی مرادخانی درگذشت
- گزارش تصویری/ جشن تولد هنرمندان؛ از ایران درودی و شهلا ریاحی تا گوهر خیراندیش
- حضور بهرام بیضایی در مراسم اکران فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در آمریکا
- تصاویری از عیادت علی مرادخانی، دکتر ایازی و جوزانی از عزت الله انتظامی
- گلایه از روند رسیدگی برخی پزشکان به وضعیت یک بازیگر پیشکسوت
- فهرست کامل برندگان جوایز بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم بوسان
- توحیدی: کیارستمی در بازگشت من به هنر تأثیرگذار بود
- توصیهای محبانه به آقای دکتر میر
- گزارش اختصاصی/ نزدیک ترین همراه رییس جمهور به وزارت ارشاد میرود؟
- انتشار نتیجه گفتوگوهای رضویان درباره پرونده پزشکی کیارستمی
- آقای دکتر میر! لااقل اجازه بدهید ما از شما عذرخواهی کنیم
- یک مسئول دولتی کرهجنوبی: بازیگرهای ایرانی بیش از حد زیبا هستند
- آشنایی با چهره تازهای از عباس کیارستمی در کتابفروشیها
- عیاری جایگزین کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟