سعید فانیان / مدرس و کارشناس رسانه:
طی ماه رمضان سال جاری شاهد پخش سه سریال جدید از یادها رفته ( شبکه یک ) دلدار ( شبکه دو ) و برادرجان ( شبکه سه ) بودیم . زمان بندی و کنداکتور پخش برنامه های سیما بنحوی بود که از اولین دقایق افطار امکان دیده شدن هرسه سریال چسبیده و پشت سرهم برای مخاطبان فراهم بود، ضمن اینکه چند شبکه دیگر هم باز پخش برخی از سریالهای قبلی را در دستور کار خود قرار داده بودند ، امسال ضمن انکه هم همانند بیشتر سالهای اخیر شاهد تولید و پخش سریالی مفرح یا با مضامین طنز اجتماعی نبودیم ، در سریالها شاهد صحنه های متعدد خشونت ، شکنجه ، قتل و نمایش ابراز تنفر بودیم . عجیب است که بارها کارشناسان و مدیران تلویزیون در برنامه ها از نیاز جامعه بر شادی ، نشاط ، آرامش و پرهیز از خشونت تاکید میکنند ، از لزوم ترویج فرهنگ گذشت و عفو و مدا را میگوند اما در برنامه های تولیدی از قبل برنامه ریزی شده و طراحی و کنترل شده در همه مراحل تولید و نهایتا نظارت پخش شاهد بیشترین تعداد نمایش خشونت و صحنه های متعدد و خسته کننده آزار جسمی و نزاع و درگیری فیزیکی بودیم . بدیهی است که هرسه سریال را بطور کامل ندیدم ولی آن مقدار که موفق به تماشا شدم ، مملو از نمایش خشونت و درگیری بود . در سریال برادرجان شاهد درگیرهای فیزیکی ، ناسزا گویی ها و انتقام گیریهای متعدد بودیم . حد اقل در دو صحنه مختلف شاهد پاشیدن نفت و یا ماده قابل اشتعال دیگر به منزل مسکونی و به آتش کشیدن آن ها بعنوان راهی برای انتقام بودیم . نمیگویم که چنین صحنه هایی در زندگی جاری مردم در جامعه پیش نمی آید ولی تنها در چند قسمت از یک سریال سه مرتبه به آتش کشیدن منازل برای انتقام گرفتن قطعا زیاده روی است . از آن گذشته نمایش مکرر سهولت این نوع انتقام یعنی ریختن نفت و انداختن کبریت می تواند لااقل برای تعدادی نوجوان ولو اندک تحریک کننده و بدآموز باشد .
در سریال از یاد رفته ها نیز شاهد صحنه های متعدد به دار کشیدن، شکنجه کردن و البته قتل های متعدد بودیم . برخی از صحنه های شکنجه و به دار اویختن بسیار طولانی ، کشدار و تلخ بود ، اگر اینگونه صحنه ها برای نقل قصه و به پیش بردن داستان آن ضروری بود لااقل میشد از مدت نمایش این بخش ها حتی المقدور کاست ، بدتر از این ها صحنه های متعدد تیر اندازی و قتل با اسلحه شخصی بود که در برخی از صحنه ها تداعی فیلم های وسترن میکرد .
در گذشته تلویزیون دستور العمل هایی داشت مبنی بر منع به تصویر کشیدن و نمایش خشونت و آزار جسمی و قتل ، بعید است آن چهارچوب ها منقضی و منتفی شده باشد ولی آنچه به نمایش درآمد آزار دهنده و خسته کننده بود .
آنچه بیان شد نقد نمایش میزان خشونت و کم شدن لطافت و آرامش بخشی در سریالهای اخیر تلویزیون بود و نه نقد کل داستان ها ، اتفاقا داستان های سریال های سالجاری کمابیش کشش و جذابیت داستانی لازم برای بیننده داشت . اکثر بازیها قابل قبول و برخی از جمله بازی استاد نصیریان قابل تقدیر بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوئیچ پن»/ تناقض در معنا؛ مروری بر دو مجموعه تلویزیونی مناسبتی رمضان ۹۸
- سلطان محمدی: هیچ کدام از سریالهای امسال رمضانی نبودند
- نگاهی به سریال «برادرجان»/ عدالتطلبی با «قانون جنگل» محقق نمیشود
- ضیافت نقشآفرینان سیما در سایه «کریم بوستان»/ رمضان۹۸ ستارهساز نشد
- آقای باشکوه
- «سینماسینماست»/ نگاهی به سریال «از یادها رفته»؛ «از سالهای دور»
- انتقاد تهیهکننده سریال رمضانی شبکه یک از آنتن دزدی شبکههای دیگر / جذب مخاطب شبکه دیگر اشتباه است
- «دلدار» برادران محمودی درحال تدوین است/ پایان ۷۰ درصد فیلمبرداری + تصاویر
- نگاهی به مجموعههای مناسبتی ماه رمضان ۱۳۹۷/ از تلخی تا شیرینی!
- ساخت «از یادها رفته» در شهرک غزالی ادامه دارد/ تکذیب بیپولی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد