امین فرجپور در شهروند نوشت : فروش ۸۰۰میلیون تومانی فیلم خوک مانی حقیقی، فروش شگفتانگیزی است. فروشی برخلاف تمام پیشبینیها و توقعاتی که موضوع و داستان و سر و شکل خوک باعث شده بودند. فروشی به شدت نازل؛ آن هم برای فیلمی پرستاره و ملتهب که هم تصاویری پرزرق و برق دارد و هم موضوعی که جذابیتش هر تماشاگری را به سالن میتواند بکشد…
چرا باید پرفروش می شد؟
مهمترین دارایی خوک مضمون ملتهبش بود؛ آنجایی که گفته میشد فیلم درباره قتلهای زنجیرهای روشنفکران است. داستانی جسورانه و بازیگوش درباره قاتلی زنجیرهای به نام خوک که اقدام به قتل کارگردانان مطرح سینما میکند؛ و میدانیم و میدانید که این از آن جنس داستانهاست که میتواند هر تماشاگری را برای رفتن به سینما وسوسه کند، اما این تنها دارایی این فیلم نبود. نمیشود از خوک حرف زد و از بازیگری چون لیلا حاتمی سخن به میان نیاورد. بازیگری که یکتنه حتی فیلم بیچیزی چون من را هم به فروش قابل قبول دو و اندی میلیارد تومانی رسانده بود؛ و تازه در خوک تنها نبود و علی مصفا، سیامک انصاری و پریناز ایزدیار را نیز در کنارش داشت.
خوک سخنان جنجالی لیلا حاتمی در فستیوال برلین را نیز داشت. سخنان معترضانه بازیگر با پرستیژ سینمای ایران درباره اعتراضات دیماه را که در مجامع بینالمللی نیز با واکنشهای همدلانهای روبهرو شده و در داخل کشور نیز نگاهها را متوجه این فیلم کرده بود.
اما خوک چه دارد که مانع موفقیتش شد؟
مانی حقیقی با ۵۰ کیلو آلبالو نشان داده رگ خواب تماشاگر را میداند. اما اینکه چنین سینماگری در داستان خط قرمز جذابی چون خوک یکبیستم آن فیلم هم فروش نمیکند، هزاران دلیل دارد که فقط یکی از مهمترینهایش این است که نتوانسته انتظارات و توقعاتی را که ایجاد کرده است
پاسخ گوید.
خوک به ظاهر موضوعی جسورانه دارد. داستانی درباره قتلهای زنجیرهای که میتواند به هزاران جای مختلف بزند و دل تماشاگرانش را خنک کند. فیلم اما از این امکان استفاده نمیکند. خوک اقدام به قتل کارگردانان مطرح سینما میکند و ترس به دل اهالی سینما و هنر میاندازد. ترسی که بر دل شخصیت اصلی فیلم هم مینشیند که کارگردانی مشهور و ممنوعالکار است، اما در ادامه میبینیم که نام ابراهیم حاتمیکیا و رخشان بنیاعتماد نیز بهعنوان قربانیان این قاتل میآید که نقض غرض است. مشکل بزرگتر جایی بروز میکند که فیلم از این امکان گذر کرده و بیشتر از نیروهای قاهر سیاسی به نقد خود کاراکتر اصلی و هجو قشر هنرمند میپردازد. چیزی در مایه تصاویری که در سریالی چون مرد هزارچهره از هنرمند جماعت دیده بودیم. چنین میشود که خوک بیش از یک فیلم انتقادی یک خودزنی تمامعیار جلوه میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- نامه تند یک فیلمساز به محمد خزاعی/ مانى حقیقی: اصلاحیههای شما نامشروع است
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جشنواره پالم اسپرینگز برگزار نمیشود/ زنگ خطر برای دیگر جشنوارهها
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- سینماسینما/ برگزاری جشنواره برلین در زمان مقرر بدون تعویق/ آیا اعتبار گذشته به این جشنواره بازمیگردد؟
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- فیلمبرداری فیلم جدید مانی حقیقی با بازی علیدوستی و محمدزاده آغاز شد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





