جلسه مدیرعامل و اعضای هیات رئیسه خانه سینما با روسای صنوف با محوریت مسائلی چون بیمه، مالیات، بودجه، مدیریت خانه سینما و… برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، جلسه ماهانه مدیرعامل و هیات رئیسه خانه سینما با روسای صنوف خانه طبق روال هر ماه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که با حضور حداکثری اعضا برگزار شد، محمدمهدی عسگرپور رییس هیات رئیسه خانه سینما گفت: در این روزها ما ۲ همکار گرانقدر و ارزشمند سینما یعنی خانمها بیتا فرهی و پروانه معصومی را از دست دادهایم. این اتفاق تلخ را تسلیت میگویم و برای آنها غفران الهی آرزومندم.
وی افزود: از جلسه قبل تا امروز اتفاقاتی رخ داد که قرار شد شرح آن را در این جلسه بگوییم و درباره برخی مسایل پیش روی اصناف و خانه سینما گفتگو کنیم؛ مهمترین اتفاق از جلسه پیش تا حالا تغییر مدیرعامل خانه بود. هشت ماه پیش خانم برومند لطف کردند و مدیریت این نهاد را پذیرفتند اما ما در دوره بسیار سختی قرار داشتیم؛ دورهای که اگر به شکل همزمان چند مدیرعامل کار میکردند و بر امور مسلط بودند باز هم مشکلاتی پیش میآمد. ما با مشکلات عدیدهای مواجه بودیم؛ بخشی از آن به مسائل قضایی برمیگشت و البته هنوز ادامهدار است، ضمن اینکه موضوعات دیگر هم وجود داشت که هر کدام از آنها وقت زیادی را میگرفت از طرف دیگر برقراری توازن بین خانه و ارشاد و هر نهاد دیگری جزو مشکلات ماست.
رئیس هیات رئیسه خانه سینما با بیان اینکه سینما نیاز به تنوع ژانر دارد، عنوان کرد: یکی از پیچیدگیهایی که با آن روبرو هستیم به تولید و اکران در سینما برمیگردد. هرچند دوستان در ارشاد معتقدند که سینما را احیا کردهاند ولی ما معتقدیم شرایط سینما به گونهای شده که انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم که متاسفانه لطمات این موضوع در برخی حوزهها به همکاران ما میخورد. جدای از بحث معیشت، این پدیده باعث میشود افراد نتوانند فیلمی را که میخواهند بسازند و ساخت یک نوع خاص از فیلم هم با روحیات و شخصیت همه سازگار نیست.
عسگرپور درباره اهمیت پیگیری موضوعات معیشتی در حالی که بخش زیادی از آن برعهده خانه سینما نیست، توضیح داد: وقتی وارد گفتگو با نهادها میشویم پذیرش برخی از درخواستهای آنها شدنی نیست. تصمیمگیری برای این موضوعات برای هر مدیر و هیات مدیرهای سخت است یعنی هم باید در نظر داشته باشیم که برخی از همکاران به دلیل موقعیت شغلی و تفکرات خود دچار مسائلی هستند و باید به مشکلات آنها توجه کنیم و هم مشکلات معیشتی بقیه همکاران را درنظر بگیریم. خانم برومند در چنین موقعیتی مدیر شد و ما متوجه این پیچیدگیها هستیم اما توضیح دادنش سخت است.
رییس هیات رئیسه خانه سینما در پایان این بخش از صحبتهایش درباره انتخاب مدیرعامل جدید مطرح کرد: پس از استعفای خانم برومند یک بحث این بود که هیات رئیسه خودش کار را ادامه دهد که به دلیل شرایط اساسنامه امکانش وجود نداشت و باید مدیرعامل تعیین میشد. همچنین ما باید از کسی استفاده میکردیم که به مسائل اشراف داشته باشد. درباره جناب دهکردی اتفاق نظر وجود داشت اما خودش ابتدا این سمت را نمیپذیرفت ولی در نهایت صحبت کردیم و متوجه شد باید در این مقطع حساس و باتوجه به اشراف ایشان به امور صنفی در کنار ما باشد.
در بخش دیگر از این جلسه علی دهکردی ضمن تشکر از حسن اعتماد هیات رئیسه خانه سینما و همکارانش گفت: واقعیت این است که روی شرایط موجود اشراف داشتیم؛ همان شرایطی که شما هم نسبت به آن آگاه هستید. در تربیت صنفی، معلم اخلاقی من افرادی مثل داوود رشیدی بودند؛ افرادی که در هر صنفی که باشند شبانهروز وقت خود را برای صنف میگذارند و نسبت به کلمه به کلمه اساسنامه و تکتک اعضا احساس مسئولیت دارند.
مدیرعامل جدید خانه سینما عنوان کرد: ما بر این باوریم که خانه سینما به شکل انفرادی قابل مدیریت نیست و به یک مدیریت جامع نیاز دارد. باید بگویم ما همه مدیرعامل هستیم چون شما جریان واقعی را لمس میکنید. مشکلات موجود به وسیله یک نفر به عنوان مدیرعامل یا اعضای هیات رییسه و بدون قدرت صنوف مرتفع نمیشود باید بگویم مدیران صنوف، مشاوران عالی خانه سینما هستند.
دهکردی با تاکید بر اینکه امور خانه سینما مبتنی بر شفافیت است، مطرح کرد: هیچ چیز پنهانی نه در اعداد و ارقام خانه سینما و نه در تصمیمگیریها و برنامهریزیها وجود ندارد و تنها موضوع محرمانه، شورای صیانت است چون پای حریم افراد در میان است.
او با بیان اینکه شروع فعالیتش همراه با بیپولی کامل بوده است، توضیح داد: خودم را نماینده شما در امور جاری میبینم، ما هیچ مشاوری از جای دیگری نمیگیریم و شما بهترین مشاوران ما هستید.
در بخش دیگر از این مراسم عسگرپور درباره ثبت صنوف در وزارت ارشاد و چالشهایی که بار دیگر برای خانه پیش آمده است، بیان کرد: از چند وقت پیش دوباره برخی اصرارها مبنی بر ثبت صنوف در ارشاد رخ داده است. یکی از سرفصلهای جدید این بود که خانه سینما باید وارد سامانهای شود و ماجرای ثبت در قالب موسسات فرهنگی را پیگیری کند. به نظر آنها این یک کار ساده است، درحالی که دوستان ما کار ثبت را شروع کردند اما با مسائل حقوقی مواجه شدند که بسیار خاص بود از این رو شروع به نامهنگاری کردیم و به استناد قانون گفتیم ارشاد موظف است سامانه خود را منعطف کند چون بر اساس قواعد این سامانه ما باید خانه سینما را در قامت شرکت ثبت میکردیم در حالی که خانه سینما یک تشکل صنفی است پس باید این مسیر تغییر کند تا بتوانیم خودمان را به عنوان یک نهاد صنفی ثبت کنیم و این مسیر درحال پیگیری است.
وی همچنین با اشاره به موضوع مالیات اظهار کرد: لایحه بودجهای که قبلااز سوی دولت اعلام شده این معنا را داشت که اگر کسی در سینما مشغول باشد ولو اینکه ماهیانه چهار میلیون درآمد داشته باشد باید مالیات بدهد. عزم دولت برای اخذ چند برابر مالیات جدی است و مجلس فعلی هم راستا با دولت عمل میکند اما ما به دقت موضوع را پیگیری میکنیم.
در پایان علی لقمانی عضو و نایب رییس هیات مدیره خانه سینما که به طور تخصصی کارهای بیمه و شغلی خانه سینما را پیگیری می کند به طرح مسائل و مشکلات بیمه بازنشستگی هنرمندان و… پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





