سینماسینما، پیروز کلانتری
- آقای ناجی کیارستمی و فیلم هایش را دوست دارد و ادای دوست داشتن کیارستمی را درنمی آورد. این، از فیلم پیداست؛ و گفتن این حرف مهم است، چون دوره و زمانه ای شده که خیلی می بینیم ادای اتصال به چیزی را درآوردن، برای وصل شدن به چیز یا چیزهای دیگر.
- «برویم ببینیم چه می شود.» این پز و برخورد برای یک فیلم خلاقانه یا حرفه ای فجیع است. آقای ناجی اما فیلمساز حرفه ای نیست. این، از همه چیز فیلم پیداست. «فیلمسازی» نکرده، «فیلم ساخته». این دو با هم فرق زیادی دارد، که شرحش در این مختصر نمی گنجد. او دوربین همراه برده برای یک جستوجوی یکی دو روزه درباره کیارستمی بهتازگی از پیش ما و او رفته.
- فیلم، در پز و قواره واقعی اش، یعنی یک فیلم یادگاری برای آقای ناجی و اطرافیان او، و برای نگهداری در آلبوم شخصی، غلط کار نمی کند. فیلم، می شده در آلبوم آقای ناجی، مثل همه مواد یادگاری عزیز باشد و تا سال ها این و آن های دوروبر آقای ناجی ببینندش و عزیز باقی بماند. آقای ناجی در روابطش با دیگران و در برابر دوربین اداهای فیلمسازانه و روشنفکرانه ندارد و این و آن آدم جلوی دوربین کیارستمی را در برابر دوربین خودش قرار می دهد و جابه جا این حضورها را گره می زند به لحظه های حضورهایشان در فیلم های کیارستمی. ایده اولیه خوبی است و جای پرورش و بده بستان های خلاقانه و هنرمندانه هم داشته است، اما آقای ناجی خیلی در پی هنرمندی و کار خلاقانه نیست در این فیلم؛ و حتی شاید کلا. لحظه لحظه فیلم این را نشان می دهد. او هشت روز بعد از مرگ کیارستمی راه افتاده است به سمت شمال برای ثبت دیدار با بازیگرهای سه گانه «کوکر» و شنیدن ازشان درباره … درباره چه؟ درباره کیارستمی. همینقدر درجا، و همینقدر کلی. برای فیلم یادگاری به توجه و تاکید و محوریت و ایده و طراحی نیاز نیست.
- بله. فیلم اگر در همین پز و قواره فیلم دوربین خانگی و فیلم یادگاری زندگی اش را می کرد، الان جای دیگری سیر تماشا شدن داشت و جور دیگر دیده می شد. زندگی طبیعی اش را می کرد. چنین نشده، اما. خود آقای ناجی، یا با توصیه و ترغیب اطرافیان، افتاده در دام داشتن فیلمی درباره کیارستمی، که چون اسم کیارستمی رویش است، می تواند خریدار داشته باشد. می شود نمایش عمومی داده شود. می تواند «سری توی سرها دربیاورد». فیلم اسم پیدا می کند؛ تیتراژ و شناسنامه پیدا می کند؛ و خریدار پیدا می کند. داده می شود به هنر و تجربه برای نمایش عمومی.
- هنر و تجربه فیلم درباره کیارستمی می خواهد. لااقل تا یکی دو سال دیگر. نام و موقعیت کیارستمی هنوز خریدار دارد. سفره پهن هنر و تجربه به این غذا هم نیاز دارد. پای فیلم حرفه ای تر و شکیل تری اگر در میان می بود، برای فیلم آقای ناجی شانس انتخاب شدن وجود نداشت. فیلم دیگری نیست و از این تنها فیلم موجود نمی شود گذشت. قرعه به نام فیلم می افتد. بی توجه و دلسوزی برای آقای ناجی، و دامی که از سر این انتخاب از سر ناچاری برای فیلم و او پهن می شود. این سو راضی، آن سو راضی، فیلم اما فنا می شود. یک فیلم یادگاری عزیز و مفید کنج خانه ای، وارد جهان بیرحم نمایش می شود و تبدیل می شود به یک غریبه و مهمان ناخوانده برای نمایشگاه هنر و تجربه که با متر و معیارهای هنر و حرفه و تخصص حالا باید زشت بشنود و لعن ببیند و جواب پس بدهد به خاطر نبود حداقل نگاه و ایده و طراحی و ساختار و خیل کمبودهای طاق و جفت دیگر، که اصلا مسئله و دغدغه آقای ناجی نبوده در آن روزهای بی کیارستمی، سر کردن با یادگارهای کیارستمی.
- حالا هم که هنر و تجربه با نمایش فیلمی از ذهن و جهانی دیگر در جهان و ذهن خود، آدرس غلط به آقای ناجی و من تماشاگر می دهد، آیا نمی شود من و آقای ناجی، بیخیال این دامگه و قید و قیاس فیلم با متر و معیارهای طاق و جفت، دل به هم بدهیم و فیلم آقای ناجی را، انگار در اتاق کناری و خلوت یک خانه ببینیم و یادی از کیارستمی عزیز بکنیم و بعد هم با هم خداحافظی بکنیم؟
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟