محسن بیگآقا:
یک- عباس کیارستمی مهم است. اینقدر مهم که با وجود نشر خبر درگذشتش در ساعتهای پایانی آن چهارشنبه تیرماه، بسیاری از روزنامهها برایش صفحه اول را از چاپخانه فرا بخوانند و خبر فوت او را چاپ کنند. اینقدر مهم که گروههای سینمایی در شبکههای مجازی تا صبح فعال بمانند، از او بنویسند و شعرها، نقاشیها و فیلمهای کوتاهش را دستبهدست کنند. اینقدر مهم که آیدین آغداشلو او را بعد از عمرخیام نیشابوری مشهورترین هنرمند ایرانی در جهان بداند. اینقدر مهم که تقریبا همه فیلمسازان بزرگ وطن برای دعوت مردم جهت حضور در مراسم خاکسپاری باشکوهش پیام تصویری ضبط کنند. اینقدر مهم که برای رسیدگی به عملکرد تیم پزشکی معالجش ظرف چند روز کمپین و کمیته و تیم پیگیری راهاندازی شود. اینقدر مهم که…
دو- کیارستمی در زمان حیاتش اعتبار زیادی کسب کرد. مهمترین جایزه سینمایی تاریخ سینمای ایران را دریافت کرد؛ جایزهای که هرچه بیشتر میگذرد، برای دیگران دستنیافتنیتر به نظر میرسد. تقریبا در هر جشنوارهای که داور بود و فیلمی از ایران حضور داشت، فیلم ایرانی جایزهای برد. بهشدت تاثیرگذار بود. صحبت از جعفر پناهی، ابوالفضل جلیلی، بهمن قبادی و… نیست. فیلمسازانی از آمریکای جنوبی نیز از تاثیر کیارستمی بر خود گفتهاند. او مهمترین زن بازیگری را که پس از انقلاب پا به این خاک گذاشته، به ایران دعوت کرد؛ همچنانکه فرانچسکو رزی نیز با دعوت او به کشور آمد.
سه- شاید کمتر فیلمسازی مثل کیارستمی تا این حد دو منظر متفاوت در دو دوره متفاوت قبل و بعد از انقلاب داشته باشد. نگاه او در فیلمهای بلند بعد از انقلابش، با نگاه او در فیلمهای قبلی فرق دارد. اگر پسربچه فیلم «مسافر» پس از قبول آن همه زحمت، با شیطنت فیلمساز خوابش میبرد و از تماشای مسابقه فوتبال محروم میماند، یا مشکلات لباس عروس، شخصیتهای فیلم «لباسی برای عروسی» را با تعلیق و اضطراب آزار میدهند، یا در فیلم «گزارش» حتی مهرورزی تلخ و عذابآور جلوه میکند، در فیلمهای بعد از انقلاب، کیارستمی نگاهی امیدوارانه دارد؛ با منحنی رو به بالای امید به خوشبختی و تداوم زندگی. مثل عاقبت خوش بچههای بازیگر فیلم «خانه دوست کجاست؟» در فیلم «زندگی و دیگر هیچ» یا خواستگاری شخصیت حسین در فیلم «زیر درختان زیتون». تحرک و حیات در کمتر فیلم ایرانی مثل «باد ما را با خود خواهد برد» دیده میشود. یک آرامشی در فیلمهایش بود که مخاطب را تسخیر میکرد؛ آرامشی که حتما ساده به دست نیامده بود. او گفته بود با عرفان میانهای ندارد، اما در مصاحبهای از بودا سخن گفته بود. از خیره شدن طولانی به یک گل در خانه نیز گفته بود و فیلمهای کوتاهی درباره موجهای آرام بر ساحل دریا ساخته بود. فیلمهایش را برای لذت بردن از آرامش جاری در آن، بیش از یک بار باید به تماشا نشست. مثل لذت بردن از صحنهای که در آن ماشین از تپههایی که پسربچه فیلم «خانه دوست کجاست؟» از آن بالا دویده بود، بالا و پایین میرود و پیچ میخورد…
چهار- فرانسویها بسیار دوستش داشتند. او کاری را کرد که فرانسویها آرزوی انجامش را داشتند؛ سینما حقیقت ژان روش و بازآفرینی واقعیت یا واقعیتنمایی. عکسهای فیلم «زندگی و دیگر هیچ» نشان میدهند برای بازآفرینی واقعیت چگونه کیارستمی صخرهها را با ماشینهای عظیم جابهجا میکند تا زلزله و تبعاتش طوری باشند که او میخواهد و نه آنطور که واقعا رخ داده! بازی روزگار چنین بود که او برای فیلمی نخل طلا بگیرد که از همه کمتر این ویژگیها را داشت.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
آخرین ها
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت