کارگردان مستند «نتهای مسی یک رؤیا» در نشست این فیلم در پردیس سینمایی “ملت” درباره سختیهای ساخت این اثر که در منطقه “یرموک” سوریه تصویر برداری شده است، بیان کرد: من به تمام عوامل گفته بودم ما داریم وارد چاهی میشویم که معلوم نیست از آن خارج خواهیم شد یا نه.
به گزارش سینماسینما، رضا فرهمند کارگردان این مستند که حدود پنج سال است درگیر ساخت آثاری درباره بحرانهای خارجی است در آخرین ساخته خود به سوریه رفته و تصمیم گرفت برای زنان سوری مستندی بسازد اما بخاطر مسائل امنیتی این اتفاق نیفتاده و در ادامه به سوژهای درباره کودکان رسیده است.
این اثر درباره کودکانی است که در «یرموک» سوریه زندگی می کنند. آنجا بزرگترین محل زندگی فلسطینیهایی است که در پی جنگ سوریه به طور کامل خانههایشان از بین رفته است. آنها دچار آوارگی مضاعف هستند و در میان ویرانیها به دنبال بازگشت حیات به زندگیشان هستند.
کارگردان این مستند که ۱۶ بهمن ماه در نشست نقد و بررسی این مستند سخن میگفت، ادامه داد: در زمان ساخت این فیلم یرموک سه ماه بود که آزاد شده بود و خیابانها پر از تلهها و بمبهای دست ساز بود. این کار ریسکش بسیار بالاتر از کار قبلی ما بود بنابراین من به تمام عوامل گفته بودم ما داریم وارد چاهی میشویم که معلوم نیست از آن خارج میشویم یا نه.
این مستندساز اضافه کرد: ما نمیدانستیم که وقتی پایمان را زمین میگذاریم چه اتفاقی برای ما میافتد و این کابوس همیشه همراه ما بود. با این حال خدا را شکر اتفاقی نیفتاد و کار فیلم پیش رفت.
مرتضی شعبانی تهیه کننده این اثر درباره شرایط اقتصادی و درآمد به دست آمده از فیلمهای مستند، توضیح داد که اگر توجه ما به مخاطب غیرایرانی باشد جذب مخاطب بیشتر میشود، همانطور که برای فیلم «زنانی با گوشوارههای باروتی» هم این اتفاق رخ داد. برای این فیلم با پخش کننده خارجی هم صحبت شده است و امیدواریم اولین سفر این فیلم به جشنوارهی فیلم کن باشد.
حسنمهدوی صداگذار این مستند نیز گفت: در این فیلم همه صداها سر صحنه گرفته شده است و صدای اضافه در این کار استفاده نشده و فقط صدای باد بود که ما برای نشان دادن شرایط آنجا و خرابهها از آن استفاده کردیم. کریستف رضاعی هم قرار است موزیک این فیلم را بسازد و از صدای باد در این اثر استفاده کنند.
مهرداد امین تصویربردار مستند “نتهای مسی یک رؤیا” نیز گفت: تکرار زیادی نداشتیم مگر اینکه برداشت آزاد باشد.
رضا فرهمند (کارگردان)، مرتضی شعبانی (تهیه کننده)، ستاره بنیادی (تدوینگر)، حمید احمدی (صدابردار) و حسن مهدوی (صداگذار) در این نشست حضور داشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش