در شرایطی که صدا و سیما با نادیده انگاری علایق مخاطبان خود، عادل فردوسیپور را از گزارشگری محروم کرده است و به تازگی علی فروغی مدیر شبکه سوم سیما از خارج از مدار بودن فردوسیپور سخن گفته که دلیل بر حذف او بوده است؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در اقدامی غیرمنتظره از عادل فردوسیپور برای گزارش بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس با اولسان هیوندا در صفحه اینستاگرامی خود دعوت کرد.
به گزارش سینماسینما ، صفحه کنفدراسیون فوتبال آسیا که تا ظهر روز جمعه ۲۸ آذرماه حدود ۲۰۰ هزار فالوور داشت با انتشار این خبر با رشد عجیب فالوورهایش مواجه شد به گونهای که فالوورهای آن تا این لحظه به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.
اما این اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا و افزایش فالورهای صفحه اینستاگرامی آن که نشان از محبوبیت بالای فردوسیپور داشت، خواب برخی رسانهها را برآشفته کرد تا آنجا که حمله به فردوسیپور را آغاز کردند. چنانچه رجانیوز نوشت: «به هر حال شواهد حاکی از این است که این افزایش مصنوعی در آمار مخاطبان صفحه AFC نمیتواند حاصل مدیریت مافیای رسانهای حامی فردوسیپور باشد و احتمالا رد پای جریانهایی که در یک سال اخیر با لایوهای مبتذل اینستاگرامی شبکهای از سایتهای شرطبندی و قمار را سازماندهی کرده بودند، در این پروژه نیز قابل ردیابی است.»
وطن امروز هم فردوسیپور را یار دوازدهم دشمن خواند واز پشت پردههای دعوت فردوسیپور سخن گفت که نباید بیتفاوت از کنار آن گذشت. وطن امروز در این باره نوشت: «AFC برخلاف کاری که با میثاقی و هاشمی کرد، خیلی سریع کارهای مربوط به صدور ویزا، تهیه بلیت و اقامت فردوسیپور را که از قضا کارمند رسمی همین صداوسیما است که به زعم خودشان تحریم است و حق پخش بازیها را ندارد، انجام داد. در کنکاش اینکه چرا AFC این عمل را انجام داد به ۲ جواب میرسیم؛ اول اینکه افکار عمومی را متوجه صفحه اینستاگرام خود به زبان فارسی میکند و این موضوع در بحث تبلیغات بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر جنگ نرم خود با صداوسیما را به گونهای معنادار پیش میبرد.»
خبرگزاری فارس هم در گزارشی در این باره با اشاره به برخی اقدامات کنفدراسیون فوتبال آسیا مانند محرومیت آل کثیر آورد:« چند وقتی از محرومیت ناجوانمردانه عیسی آلکثیر توسط AFC با لابی سعودیها نگذشته و انتظار بیجایی نیست که فردوسیپور انتقادات جدی ایرانیها را از این سیاسیکاریهای AFC در خلال گزارش امروزش به رخ آنها بکشد. موضوعی که مورد اعتراض گسترده ایرانیها قرار گرفت و مردم و چهرههای مشهور با سلیقههای بعضا متفاوت نسبت به این سیاسیکاری و اجحاف AFC اعتراض کردند.باید منتظر بود که آیا فردوسیپور چنین خواهد کرد و یا ترجیح میدهد کارفرمایان امروز خود را نرنجاند.»
اما چرا این رسانهها حمله به فردوسیپور را شروع کردند؟ ماجرا چیست؟
کیوان کثیریان منتقد سینما و تلویزیون و کارشناس رسانه در گفتگو با فرارو در این باره گفت: طبیعی است کسی که سوءمدیریت دارد در همه جوانب سوءمدیریت را اعمال میکند. اگر کسی از رفتن و کنار گذاشتن عادل فردوسیپور دفاع میکند طبیعتاً از اینکه او جای دیگری دیده شود، خوشحال نیست. فردوسیپور بدون اینکه تخلفی کرده باشد به دعوت یک مرجع رسمی به خارج از کشور رفته و میخواهد این بازی را از یک رسانه مجازی گزارش کند. اما اینکه عدهای از این امر برآشفته شدند، نشان میدهد قدرت یک رسانه فراگیر رسمی و قدرت یک رسانه مجازی چقدر است.
وی افزود: ما کسی را کنار گذاشتیم که هم محبوبیت و هم مقبولیت اجتماعی بالایی دارد. همینکه خبر گزارشگری او در صفحه کنفدراسیون فوتبال آسیا خبری میشود در یک روز یک صفحه دویست هزارتایی اینستاگرامی تبدیل به یک صفحه با بیش از دو میلیون فالوور میشود. این نشاندهنده این است که یک جای کار اشکال دارد و مردم مجبور هستند علاقهمندیهای خود را در جای دیگری غیر از تلویزیون خود دنبال کنند. اصل ماجرا اشتباه بوده است. ما یک سرمایه اجتماعی داشتیم. خود رسانه به این فرد کمک کرده تا استعدادی که داشته است دیده بشود و بزرگ بشود، اما حالا رسانه خودش را از آن محروم کرده است و حالا توقع دارد که دیگران هم از او استفاده نکنند. غیرمنطقیترین شکل ممکن همین است. تلویزیون اگر درک کند باید از سرمایه اجتماعی که دارد خودش استفاده کند اگر نمیتواند باید این حق را به همه بدهد که این سرمایه را به کار بگیرند.
این منتقد بیان کرد: فردوسیپور میخواست در داخل ایران از یک رسانه اینترنتی صدایش را به مردم برساند، اما جلویش را گرفتند، ولی مگر الان دورانی که است شما بتوانید در را روی کسی ببندی؟ فضای رسانه، یک فضای جهانی است و شما نمیتوانید بگویید که، چون من مدیر یک شبکه تلویزیونی در ایران هستم برای کل زندگی یک آدم و میلیونها نفر دیگر که دوست دارند او را ببینند تصمیم میگیرم. اصلاً عادل فردوسیپور برود بمیرد، ولی من نمیگذارم صدایش شنیده شود. این اصلاً مقدور نیست. این نشان میدهد فهم یک مدیر ارشد رسانهای ما چقدر از رسانه پایین و ناقص است.
وی ادامه داد: این امر مجموعی از خطای مدیریتی، مدیریت سلیقهای ولجبازی است. اما مدیر یک رسانه نمیتواند لجباز باشد. لجبازی در مدیریت جایی ندارد. سوءمدیریت اجزایی دارد که یکی از آنها لجبازی، دیگری بیتوجهی به سرمایههای انسانی و تخصصها است.
او اضافه کرد: اگر مدیری باهوش باشد اتفاقاً سرمایههای انسانی بزرگتر از خودش را به کار میگیرد نه اینکه به دنبال آدمهای حرفشنو و مطیع باشد آن هم بدون توجه به تخصص به محض اینکه فروغی آمد بدون دلیل مشخص، فردوسیپور را حذف کرد و بعد هم گفت کار داشت از مدار خارج میشد. ولی مدار برای هر آدمی و به اندازه بزرگی آن آدم متفاوت است. مدار شما آقای فروغی! خیلی کوچک است. این دایره آنقدر کوچک شده که مرکز آن هم از دایره بیرون افتاده است. اینکه نمیشود؟ شما دارید رسانهای که متعلق به مردم است را اداره میکنید؛ نمیتوانید آن را با سلیقه شخصی و لجبازی بچگانه اداره کنید، چون در نهایت، ته ماجرا اینطوری میشود. از چپ و راست بخورید و تحقیر شوید. طرف مقابل سکوت کرده است، ولی خودبهخود زمان به نفع او پیش میرود و مردم به نفع او عمل میکنند و پیشامدهایی میشود که از دست آقای فروغی خارج است.
وی درباره اینکه پیامد این موج چیست و آیا امکان بازگشت عادل به تلویزیون وجود دارد یا خیر، گفت: به نظر من به نفع عادل نیست که برگردد. درمجموع این روند به نفع فردوسیپور است. او از تلویزیون حذف شد، ولی خیلی پررنگتر وجود دارد. بعد از دو سال هنوز دارند دربارهاش حرف میزنند. بعد از دو سال، همه میخواهند بازی را با گزارش او بشنوند. این همه آدم در یک مبارزه منفی برای او و در مقابل صدا و سیما شرکت کردند.
این کارشناس رسانه عنوان کرد: این به درک ناصحیح مدیران فرهنگی از رسانههای اجتماعی و شکسته شدن انحصار رسانهای ربط دارد. آنها به این امر آشنا نیستند که انحصار رسانهای دیگر دست صداوسیما نیست. صداوسیما هنوز فکر میکند میتواند جلوی چیزهایی را بگیرد. بله؛ میتواند، ولی در نهایت با ریزش شدید مخاطب مواجه میشوند و کیفیت پایین میآید و در عوض شبکه نمایش خانگی رونق میگیرد. آن وقت شما به جایی که خودت را درست کنی میخواهی جلوی رسانههای خانگی را بگیری. میگویی آنها هم باید زیر نظر من باشند. اگر میتوانی رقابت کن. چرا وضعیت طوری شده که کسی تو را نمیبیند و ترجیح میدهد سراغ شبکه نمایش خانگی برود. برای اینکه محدودیتهای شما زیاد و کیفیت تولیداتتان پایین است. چون محتوای شما افت کرده است و عملاً هم کسی راضی نمیشود از تولیدات شما استفاده کند؛ بنابراین رسانه جدید درست میشود که محدودیتش کمتر از شماست و جذابیت و کیفیتش هم بیشتر است.
وی افزود: شما به جایی که کیفیت خود را بالاتر ببری میخواهی آن رسانه را هم پایین بکشی. اینها سادهترین چیزی که باید بفهمند را نمیفهمند. این یک نوع بدفهمی از رسانه و لجبازی است که آدمهای کاربلد را کنار بگذارند؛ چه تو سریالها، چه تو تلویزیون چه عادل فردوسیپور و چه دیگران. بعد میدان را به آدمهایی با کیفیت و تخصص پایین بدهند که مناسبات دیگری دارند. در واقع مدیران رسانه کاملاً در قرن نوزدهم ماندند و عملاً بهروز نشدند. آنها هیچ درکی از رسانههای جدید ندارند و نمیدانند که شما در این شرایط هر دری را که ببندی از یک سوراخ دیگری بیرون میزند و آنها باید فقط بنشینند و تحقیر شدن خودشان را تماشا کنند.
منبع: فرارو
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش دوم)/ هنر دستوری نیست و هنرمند باید بتواند در یک فضای باز خیالش را پرواز بدهد
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش