مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن معتقد است دریافت اسکار بهترین انیمیشن کوتاه، دیدگاه مردم نسبت به کیفیت آثار ایرانی را تغییر میدهد.
به گزارش سینماسینما، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن درباره فراز و فروردهای سینمای انیمیشن در سال ۱۴۰۳ گفت: سینمای انیمیشن در سال ۱۴۰۳ خوبیها و بدیهایی را تجربه کرد؛ اسکار جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را کسب کردیم که اتفاق بینظیر و خوبی هم برای مردم کشور و هم جامعه انیمیشن بود اما متاسفانه وقتی شرایط اقتصادی بد میشود، تولیدات فرهنگی نیز به طبع کم یا قطع میشوند و تحت تاثیر قرار میگیرند.
او ادامه داد: درحال حاضر شرایط تولید انیمیشن به قدری سخت شده است که سادهترین اثر به قدری گران تمام میشود که هیچ تهیهکنندهای برای سرمایهگذاری روی آن رغبت نمیکند، حتی وقتی تهیهکنندههای دولتی مثل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جاهای دیگر که هزینه تولید را هم متقبل میشوند، باز هم برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد چراکه باید زمان زیادی را برای یک اثر کوتاه صرف کند و درنهایت پول ناچیزی که به دست میآورد میان چندین نفر تقسیم کند درصورتی که هزینه تولید بیشتر بوده است. بنابراین سرمایهگذاری روی تولیدات انیمیشن هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
خرمیان درباره تاثیر اسکار بر سینمای انیمیشن و عموم مردم ایران نیز بیان کرد: جایزه اسکار به المپیک سینما میماند و در سراسر دنیا، توسط عامه مردم دیده میشود. اگر مردم تاکنون فکر میکردند که انیمیشن ایران در حد انیمیشنهای تلویزیونی است، اکنون اینگونه نیست و آگاهی آنها نسبت به اینکه تعدادی هنرمند در این زمینه و در سطح جهانی مشغول فعالیت هستند، بیشتر میشود که تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.
کارگردان «کیمیاگر» درباره فعالیتهای خود در سال اخیر خاطرنشان کرد: ۲ قرارداد دارم که در مرحله تولید هستند؛ «مسافر» با همکاری مرکز گسترش که با تکنیک استاپ موشن درباره زندگی نقاشی که در یک فضای سورئال گم شده است و دیگری مجموعه «سرزمین مشاغل» که به سفارش مرکز صبا، در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد که به معرفی مشاغل برای مخاطب کودک میپردازد. قرارداد دیگری نیز در مرحله مذاکره دارم که هنوز نهایی نشده است.
این کارگردان در پایان درباره بهترین انیمیشنی که امسال دیده است، تاکید کرد: انیمیشن استاپ موشن «خاطرات یک حلزون» اثر آدام الیوت بهترین انیمیشنی بود که در سال ۱۴۰۳ دیدهام چراکه وارد یک سری مسائل روانشناختی و خصوصی آدمها میشد که فیلمسازان دیگر کمتر به سراغ آن رفته بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





