انیمیشن کوتاه «سانگ اسپَرو» ساخته فرزانه امیدوارنیا در تازهترین حضور جهانی خود در جشنواره سباستوپل آمریکا به نمایش درمی آید.
به گزارش سینماسینما، انیمیشن کوتاه «سانگ اسپَرو» (آواز گنجشک) طبق گفته سازندگان؛ تاکنون در ۳۰ جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار حضور داشته و بیش از ۴۰ جایزه بین المللی از جمله جایزه بهترین فیلم از چهل و نهمین دوره جشنواره جیفونی ایتالیا، چهل و سومین دوره فستیوال فیلم کودک و نوجوان لوکاس در آلمان، جایزه بهترین انیمیشن از استودیو «بوزتّو» ایتالیا، و بهترین فیلم جشنواره ویمبلدون انگلیس را دریافت کرده است.
همچنین این انیمیشن پیش از این با برنده شدن جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره بین المللی لیبو در شیلی به آکادمی اسکار معرفی شده است.
ایده اولیه فیلم «سانگ اسپَرو» به اتفاقی که در سال ۲۰۱۵ رخ داده بود برمی گردد. یک کامیون حمل مواد پروتئینی در مرز اتریش، کنار جاده رها شده بود در حالی که جسم بی جان ۷۱ پناهجو در یخچال کامیون بود. آنها از سرزمینهای پر رنجشان عازم دنیای آزاد بودند. سال ۲۰۱۹ مشابه این فاجعه در ایرلند تکرار شد.
برای ساخت دکور این فیلم ۴۰۰ درخت، ۷۰۰ گُل و ۱۵۰ خانه کوچک از جنس پارچه ساخته شده است. همچنین برای اجرای بخشی از این پروژه از انیماترونیک و فیلمبرداری مستقیم از عروسکها استفاده شده است.
فرزانه امیدوارنیا کارگردان ایرانی مقیم دانمارک فارغالتحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران کارشناسی ارشد طراحی و خلاقیت و دکترای دیزاین از دانشگاه پلی تکنیک دانمارک است.
وی تا کنون علاوه بر «سانگ اسپَرو» دو فیلم کوتاه دیگر به نام های «بودن» (۲۰۱۷) و «دلبند» (۲۰۲۰) را ساخته که در جشنواره های متعدد به نمایش درآمده اند. او همچنین برای اپرای تئاتر سلطنتی دانمارک طراحی لباس کرده و تاکنون نمایشگاه های متعددی در زمینه های نقاشی، عروسک سازی و مجسمه سازی در دانمارک و نمایشگاه مجسمه های پارچه ای را در ایران برگزار کرده و به داستان نویسی و فیلمنامه نویسی هم مشغول است.
عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: فیلمنامه نویسان: فرزانه امیدوارنیا، مهدی رستم پور، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: احسان واثقی، طراحی و ساخت عروسک و دکور: فرزانه امیدوارنیا، جلوههای بصری: محمدرضا نجفی امامی، عباسعلی عباسی، طراحی و ترکیب صداها: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ: نیما دبیرزاده، گروه تولید: شهاب فرج دادیان، علی سرحدی، سعید راد، طراحی پوستر: اونیش امین اللهی، ساخت تیزر: حمید نجفی راد، تهیه کننده: فرزانه امیدوار نیا.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری





