سینماسینما، آزاده کفاشی
در نگاه اول، «باشگاه حیوانات» مستندی است درباره زندگی انواع حیوانات از اگزوتیگ تا حیوانات خانگی مثل سگ و گربه در جامعه ایرانی، ولی انگار قرار است بیشتر از آنکه از شرایط زندگی حیوانات مختلف و حقوق آن ها بدانیم، از طیف رفتار آدم های متفاوت با حیوانات در چنین جامعه ای ببینیم و بشنویم. رفتاری که گاهی شاید عجیب هم باشد. مثل روی آوردن عده ای به حیوانات اگزوتیک مانند مار پیتون و آناکوندا و رتیل و… و نگهداری آن ها در فضای محدود آپارتمان که این روزها تبدیل به یک تجارت پرسود هم شده. حیواناتی که همگی به صورت قاچاق وارد می شوند و نگهداریشان هم غیرقانونی است. صاحبان حیوانات اگزوتیک از غروری می گویند که از داشتن یک گونه کمیاب دارند. گونه ای مثل یک لاکپشت گوشتخوار که تنها ۱۰۰ تا از آن در دنیا هست، یا یک مار عظیمالجثه که یک خرگوش را در ثانیه ای می بلعد. علاوه بر غروری که صاحبان این حیوانات احساس می کنند، البته از تنهایی شان در دنیای امروز هم می گویند که با یک حیوان اگزوتیک پر می شود. البته نگهداری حیوانات غیرمعمولی و اگزوتیک که می توانند در صورت عدم رعایت برخی نکات خطرناک هم باشند، یک داستان است و نگهداری حیوانات دیگری مثل سگ و گربه و پرندگان که از قدیم همزیستی مسالمتآمیزی کنار آدمها داشته اند، مسئله دیگری است.
گویا مستندساز این موضوعاتِ بهظاهر متفاوت را در کنار هم آورده تا تصویری کامل از برخورد افراد جامعه با حیوانات ارائه دهد. چه آن ها که حیوانات را از سر غرور یا مد یا شاید هم سود و سرمایه نگه می دارند، چه پیمانکاران شهرداری که سگ کشی راه می اندازند و چه آن ها که در پناه گاه ها داوطلبانه به سگ های بیپناه غذا و سرپناه می دهند. بااینحال، به نظر می رسد بخش کوتاهی که به حیوانات اگزوتیک پرداخته شده، کاملا جدا از کل مستند قرار گرفته و بسیاری سوالات هست که مستندساز یا نخواسته سراغشان برود، یا احتمالا به دلیل محدودیت هایی که داشته، نمی توانسته اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری کند. بخش ابتدایی، بیشتر به صورت یک طرح مسئله درآمده که عده ای به هر دلیلی در خانه هایشان مار و رتیل به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. مسئله ای که به این سادگی که مطرح می شود، نیست و پشت صحنه آن از قاچاق این حیوانات گرفته تا خرید و فروششان و تجارتی که پشت آن هست، خود می تواند موضوع مستندی مجزا باشد.
در کل، چه در بخش اولیه و چه در ادامه آن، مستند «باشگاه حیوانات» گزارشی است از نحوه رفتار جامعه ما با حیوانات؛ جامعه ای که محیط زیست و طبیعت و حفظ آنچه در آن هست، از اولویت هایش نیست و رفتاری که هیچ متر و معیاری برای آن وجود ندارد. از نحوه این رفتار می توان برداشت های مختلفی هم داشت. در حاشیه شهرها و در روستاها سگ های ولگرد در شرایط بسیار نامساعدی به سر می برند و گاهی پیمانکاران شهرداری چاره ای جز کشتن آن ها به ذهنشان نمی رسد و در جای دیگر عده ای سگ های خانگیشان را برای تتو کردن به آرایشگاه های مخصوص می برند. «باشگاه حیوانات» شاید دعوتی باشد برای تاملی دوباره درباره شرایطی غیرطبیعی که برای حیوانات ایجاد کردهایم تا حداقل با آگاهی بیشتر با آن ها مهربان تر رفتار کنیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد