زمستان ۹۴، یک سورپرایز رسانهای داشت؛ «دید در شب» که رضا رشیدپور در آن روبهروی چهرههای «خبرساز» از هر ژانری مینشیند و کمی صریحتر از قواره گفتوگوهای ویدیویی است اما نه به قدر گفتوگوهای ژورنالیستی ما، بیپرده و شفاف.
به گزارش سینماسینما سوژههای او کسانی هستند که توجه عمومی را برمیانگیزند؛ به همین سبب هم روی صندلی داغ دید در شب یک روز «امیر تتلو» مینشیند و روز دیگری محمد جواد ظریف اما خودش قبول ندارد «سوژههای ساده» را انتخاب میکند تا بتواند در فن گفتوگو کردن از پس آنها برآید. با هر پارامتری بخواهیم حساب کنیم، دید در شب به دلیل شکستن رخوت و سکون رسانهای، به این سبب که نشان میدهد بیرون از تلویزیون را هم میتوان دید و دیده شد و البته به خاطر تمام جنجالهایی که بر پا کرده، یک اتفاق رسانهای خوب برای زمستان ۹۴ بهشمار میآید، آنقدر که «اعتماد» را بر آن داشت کوزهگر را در کوزه بیندازد، رضا رشیدپور را بنشاند روی همان صندلیای که میهمانانش مینشینند. برای او که فکر میکرد یک گفتوگوی ساده مطبوعاتی پیش رو دارد، مانند آن چندتایی که در یکی دو جریده نوشتاری «سبک زندگی» انجام داده، کمی غافلگیرکننده به نظر میرسید؛ غافلگیری اولیهاش حضور دوربین و درخواست برای نشستن او روی صندلی میهمانان «دید در شب» بود که با کمی خودداری دست آخر انجامش داد و غافلگیری دوم خیلی زود از راه رسید، گیر افتادن در تنگنای یک گفتوگوی پینگپنگی فشرده و پر ضرب که آخرش با این جمله از آن راضی به نظر میآمد؛ «کاش پیش از این گفتوگو، جای دیگری گفتوگو نمیکردم». تمام دو ساعت چالش من و او البته به همین خوبی و خوشی نگذشت. هنگامی که از «نزدیکی او با قالیباف» گفتوگو را آغاز کردیم، گاردش را بست، هرچند «نزدیکی سیاسی با قالیباف» را انکار کرد اما این را هم گفت؛ «در یک برهه زمانی روتوش شدهترین و قابل پذیرشترین سیاستمدار فعال در عرصه اجتماعی آقای قالیباف بود و به جهتهایی جذابیت بیشتری نسبت به دیگران داشت. . . طبیعی است که من هم در اتفاقهای رسانهای ایشان نزدیکتر و راحتتر بودم». کمی عقبتر از این هم رفتیم، به دوران محمود احمدینژاد که دستکم در زمان دولت نخست او، ستاره اقبال رضا رشیدپور در آسمان بیستاره تلویزیون ایران سوسو میزد. نپذیرفت که با دولتمردان نهم رابطه نزدیکی دارد و هنگامی که یادش آوردم در بحبوحه ۸۸، او «جشن اخراجیها» را با حضور حسینی، وزیر ارشاد احمدینژاد و مسعود دهنمکی اجرا کرده، در دو جمله توجیهش کرد؛ «شغل من اجراست» و «آقای دهنمکی همین که به سمت فیلمسازی رو آورده… خیلی بهتر از این است که از دیوار سفارت بالا برویم و کوکتلمولوتف پرت کنیم». پرسشهای کمی جهتدار و پر از دستانداز، گارد مجری دید در شب را بستهتر میکرد اما سرانجام نقطههای توافقی هم یافتیم، آنجا که به تلویزیون پرداختیم، به گذشته درخشانش در برنامههای «تاکشو»، کنار گذاشته شدن از تریبون صداوسیما و وضعیت حالای این رسانه که به قول رضا رشیدپور؛ «تلویزیون شاخکهای انگیزشی خودش را از دست داده، اصلا احساس میکنم ارادهای برای دویدن نیست چه رسد برای رسیدن به خط پایان، شاید خسته است، قدمزنان کنار پیست سوت میزند و تماشاچیان و بقیه دوندهها را نگاه میکند…». خیلی محکم به من گفت که «تلویزیون ما دید در شب نمیخواهد» و شاید همین نخواستنها، توفیقی اجباری شد تا «ممنوعالتصویر» تلویزیون در بیرون از این جعبه جادو حیات رسانهای خود را ادامه دهد؛ از شبکه ایرانیان که فراخوان خیابان جردن و بازداشت دو ساعتهاش را موجب شد که حالا بگوید؛ «پیامهای امنیتی من را نمیترساند ولی عقل من را به کار میاندازد. من مثل برخیهایی نیستم که پرچمشان بیا منو بگیر است، اصلا دلم نمیخواهد وارد چالش امنیتی شوم» تا دوستی با محمد رویانیان و پرونده فساد اقتصادی در ستاد سوخت که رشیدپور دربارهاش گفت؛ «هیچ اطلاعی از آن پروندهها نداشتم». کمی درباره همکارانش حرف زد؛ بیشتر از همه «احسان علیخانی» را میپسندید، جواد یحیوی را «نارفیقی» دانست که قدر محبتهایش را نفهمید، عادل فردوسیپور و برنامهاش را «آخرین سنگر مخاطب تلویزیون» نامید، «خندوانه» را برنامهای برای «خندیدن و نیندیشیدن» نامگذاری کرد و به ادعای خودش تنها اجرایی که از «علی ضیا» دیده، کلیپ مشهور «کلاهگیس» در زمان تساوی دربی پایتخت بود نه اجرایی تلویزیونی. درباره تمام اینها حرف زدیم تا برسیم به «دید در شب» و جنجالهایش و دستاولترینش سحر قریشی که رشیدپور گفت: «قصد و غرض این نبود نابود شود» و اصرار داشت که حتی کمک کرده «سحر پرمخاطبتر هم بشود». آن چیزی که در اینجا رشیدپور را به واکنش واداشت، این پرسشم بود؛ «شهرام جزایری در آن گفتوگو مغلوبت کرد؟» و مجری دید در شب برای آنکه ثابت کند، تمام آن ماجرا جور دیگری بوده، به قول خودش «این را برای نخستینبار در برابر دوربین» ما گفت؛ «آقای جزایری بهشدت از ابتدای گفتوگو خواهش میکرد که بچهاش جلوی دوربین بیاید، اتفاقا شاید خود آقای جزایری از فرزندش در مقابل میلیونها بیننده سوءاستفاده کرد…». در این مورد خاص، راست و دروغش را باید شهرام جزایری بگوید .شاید هرگز نمیدانید که «چهره عجیب تاریخ ایران» برای رضا رشیدپور، «رضاشاه» بوده است. گفتگوی کامل در سالنامه اعتماد.
منبع: اعتماد
برچسبها: دید در شب, رضا رشیدپور
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- شباهت مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با یک مسابقه اسرائیلی
- «بمب» مسابقهای جدید با اجرای رضا رشیدپور
- رضا رشیدپور به تلویزیون بازمیگردد
- رضا رشیدپور پشتصحنه نخستین فیلم سینماییاش + عکس
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- تغییر چشمگیر رضا رشیدپور پس از پایان «حالا خورشید» + عکس
- احسان علیخانی چطور گلزار و رشیدپور را پشت سر گذاشت؟
- از شایعه حضور مهران مدیری تا جنجال رشیدپور/ نگاهی به آنچه دو سال بر «هفت» گذشت
- مجریان شب یلدای تلویزیون چه کسانی هستند؟
- فیلم/ رویه برنامه «حالا خورشید» نصرالله رادش را عصبانی کرد
- توضیحات مدیر شبکه سه درباره حواشی اخیر/ سرنوشت «نود» چه خواهد شد؟
- کیهان به صف منتقدان برنامههای رشیدپور و ضیا پیوست/ استفاده از اسپانسر به چه قیمتی؟
- دعوت رضا رشیدپور از وزیر خارجه آمریکا برای گفتوگو
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس