کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
رضا کیانیان بازیگر مطرح سینما گفت وگویی با محمد تاجیک در نشریه روزانه جشنواره بین المللی فیلم فجر انجام داده و در آن حرفهای بحث برانگیزی زده است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است :
آقای کیانیان اولین فیلمی از شما که با استقبال خیلی خوبی در ادوار جشنواره فیلم فجر مواجه شد، چه فیلمی بود؟
فیلم «آژانس شیشهای»
در آن زمان واکنشها نسبت به فیلم چگونه بود؟
فیلم «آژانس شیشهای» زمان دولت هاشمی رفسنجانی ساخته شد و زمان آقای خاتمی نمایش داده شد. فیلمی که هم مورد ستایش روزنامه کیهان به عنوان منتهیالیه جناح راست قرار گرفت و هم مورد تایید روزنامههای اصلاح طلبی مثل جامعه و …همه از این فیلم تعریف میکردند و در مورد کمتر فیلمی این اتفاقی میافتد. خود ما هم انتظار نداشتیم و حتی کارگردان فیلم انتظار نداشت اینقدر فیلمش مورد استقبال طیفهای مختلف قرار بگیرد.
خیلی هم شخصیت متفاوت و تاریخسازی را بازی کردید…
ممنون. برای اینکه در این فیلم حاتمی کیا اجازه داد که نظراتم را درباره این نقش بگویم. من در واقع هم بازیگردان فیلم بودم و هم مشاور فیلمنامه .فیلمنامهای که از یک نامه شروع شد. همان نامه که حاجکاظم به همسرش فاطمه نوشت و کم کم رشد کرد و شد فیلمنامه «آژانس شیشهای». من حدود ۳۵ روز با بازیگران تمرین کردم. در آن مدت، در حین دوره تمرینات، آخرین تصحیحات فیلمنامه بر روی آن انجام شد. اگر فیلمنامهای را که چاپ شد، با فیلمی که ساخته شد، مقایسه کنید، متوجه تفاوتها وظرائف میشوید. من در طول ساخت «آژانس شیشهای» در کنار حاتمیکیا بودم و هر روز نکاتی را یادآوری میکردم چون دستیارش بودم. او خیلی بازتر از حالا بود و به پیشنهادها گوش میکرد و البته متاسفانه همان هم باعث شد تا ما از هم جدا بشویم! به خاطر اینکه حاسدان و ناقدان به ابراهیم حاتمیکیا گفتند که فیلم «آژانس شیشهای» فیلم تو نیست و فیلم رضا کیانیان است! متاسفانه! من البته در همه مصاحبهها میگفتم که این فیلم، فیلم آقای حاتمی کیاست و من دستیار او بودم ولی آن کسانی که دوست نداشتند این همکاری ادامه پیدا کند، باعث شدند که این همکاری ادامه پیدا نکند ولی حاصل خوبی داشت. در این فیلم هم حرف این طرف خوب زده میشد و هم حرف آن طرف زده میشد. من به حاتمیکیا گفتم تو به لحاظ عاطفی میتوانی طرفدار حاج کاظم باشی ولی بگذار من به لحاظ عقلانی طرفدار سلحشور باشم.
گویا در یک مصاحبه شخصیت سلحشور با یک حیوان مقایسه کرده بودید؟
بله با پلنگ مقایسه کرده بودم…
به نظر میرسد با گذشت سالها، شخصیت سلحشور هم محبوبتر شده است…
_بله، همان موقع نمایش و اکران فیلم، تهیهکننده میگفت از میدان انقلاب به پایین، طرفدار حاج کاظم هستند و از میدان انقلاب به بالا طرفدار سلحشور. الان این طرز فکر سلحشور رشد کرده و طرفدار بیشتری دارد. چون سلحشور به حاج کاظم میگوید تو اصلا برای بچهات برنامهریزی داری؟ میدانی فردایش چه میشود؟
و آن سال، سال دیده شدن شما در کنار فیلم در جشنواره شانزدهم فیلم فجر بود. و البته شما بارها در جشنواره حاضر بودهاید و موفقیتهای دیگری هم به نام خود از فجر داشتهاید… نظرتان درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر چیست؟
از زمان دولت معجزه هزاره سوم من به جشنواره نرفتم . باید بگویم در دهههای قبل جشنوارههای فیلم فجر، کیفیت بهتری داشت و فیلمهای بهتری تولید میشد. از زمان احمدینژاد جشنواره از رونق افتاد. من جشنواره را تحریم نمیکنم. مثل دوران ۸۸ که تلویزیون را تحریم نکردم. چون تلویزیون برای ماست و آن را تحریم نمیکنم. من به تلویزیون میگفتم اگر برنامه زنده داشته باشی میآیم. من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمیکنم و معتقدم باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند. برخی نمیتوانند مخالف خود را تحمل کنند ولی من میتوانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم میتوانم مخالف خود را تحمل کنم . من سالهاست جشنواره نمیروم و این به علت مخالفت با مدیران و دولت فعلی نیست. آنهایی که ادعای آزادی دارند و تمرین آزادی میکنند باید بگذارند مخالف آنها هم حرف خود را بزند. اگر بگذارند مخالف حرف خود را بزند، گفتوگو اتفاق میافتد. همان چالشی که سالهاست در کشور ما فراموش شده… برای گفتوگو در کشور هیچ وقت دیر نیست. بگذارید جشنواره کار خودش را بکند و بعد آن را نقد کنید. به هر حال، من به این دلایل به جشنواره نمیروم.
شما اولین بار با فیلم «کیمیا»، نامزد دریافت سیمرغ در جشنواره شدید. الان فیلم «کیمیا» برای شما چه جایگاهی دارد؟
برای من همه فیلمهایم اتفاق مهمی است. علتش هم این است که در هر فیلم کاری کردم که از روی تجربه بود. یعنی میتوانست کل زندگی من را بر باد بدهد. کل زندگی هنریام را. یعنی کاری میکردم که پلهای پشت سرم خراب شود. در نتیجه همهاش ریسک بود. در نوشتههای قبلیام نوشته بودم که چرا «کیمیا» برای من فیلم مهمی است.
با بهمن فرمان آرا هم چند فیلم کار کردید و به نوعی به عنوان بازیگر فیلمهای فرمان آرا شناخته میشوید…
من چند تا فیلم با حاتمیکیا کار کردم میگفتند تو بازیگر فیلمهای حاتمیکیا هستی. وچند تا فیلم هم با کمال تبریزی کار کردم میگفتند تو بازیگر کمال تبریزی هستی و بعد با آقای فرمان آرا… انگ زدن کار را آسان میکند. من انگ نمیزنم ، تحلیل می کنم. آنهایی که پرچمشان جلوتر از خودشان حرکت میکند، خیلی زیاد قابل اعتماد نیستند. نوع حرف زدن، نوع آرایش سرو صورت و…. اینها پرچم میشود. قبل از خودشان پرچمشان را میبینیم. قبل از آن که خودشان بیایند پرچمشان میآید. آنها پشت پرچم و عقایدشان پنهان شدهاند، در صورتی که من مهمتر ازعقایدم هستم. چون عقایدم ممکن است زمانی تغییر بکند. من که عوض نمیشوم. من یک دورهای درس طلبگی خواندم. یا در دورهای چپ مارکسیست بودم. یا در دورهای دیگر، مارکسیست را کنار گذاشتم و به اشکال دیگری از تفکر رو آوردم . حرف آدم تغییر میکند چون آدم تغییر میکند. در جامعه ما همانهایی که پرچمشان جلوتر از خودشان حرکت میکند. آنها دوست دارند بقیه را مثل خودشان بستهبندی کنند. چون خودشان را در نوعی تفکر خاص بسته بندی کردند، چون از طریق بستهبندی بقیه را میشناسند.
جذابترین خاطره شما از جشنواره چیست؟
سر فیلم «آژانس شیشهای» و اکران آن در جشنواره یک آقایی آمد با آستینهای بالا زده و تازه وضو گرفته… از بچههای حراست جشنواره بود. تا من را دید گفت: «آقا کیانیان! آقا کیانیان! وایسا کارت دارم.» یک نفر را صدا زد، بعد هم گفت: «این هم آقا کیانیان …از بچههای خودمان هستند» .
فهمید که از خودشان هستید؟
من کلا از خودمان هستم و آدمها را خط کشی نمیکنم. آدمها را همان جوری که هستند قبول دارم.
گفتید که از زمان احمدینژاد به جشنواره نرفتید؟
بله…
زمان روحانی هم نرفتید؟
من زمان روحانی هم به جشنواره نرفتم. جشنواره قبلا محل رفتن منتقدان مطرح بود والان سالهاست که منتقدان مطرح در جشنواره حضور ندارند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- تاسف رضا کیانیان از کمرنگ شدن علوم انسانی در ایران
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- در مراسم سالگرد حمیدرضا صدر مطرح شد؛ مردی که با مرگش سرطان را شکست داد/ ۳۶۵ روز در فراق «صدر»
- رضا کیانیان: چرا نمیتوانیم در سینماهای جهان فیلمهایمان را نشان دهیم؟
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش