رهبر قنبری کارگردان سینما در شرق نوشت :هر حرکت ابتدایی انسان برای تأمین مایحتاج روزانه، شروع زبان است. وقتی که تأمین مایحتاج اولیه، خصوصا به هنگام شکار حیوانات با سختی میسر میشود، انسانها نیازمند اعمالی مقدماتی برای انجام شکار هستند و این لحظه شروع رقص در تاریخ بشر است که خود را به جهانهای مدرنتر بعد از خود نیز تسری داده تا دیگر نه برای تأمین ملزومات ابتدایی به کار آید و بلکه اینبار در اثر نارسایی زبان متداول و مصطلح گفتاری، انسانهای مدرن برای بیان منویات درونی خود در نارسایی زبانها و حتی فرهنگها، اقدام به رقص کنند. پس میتوان متصور شد که هر رقصی نهایتا یک زبان است، خواه این رقص مبتذل باشد، خواه سماع درویشانه یا رقص اپرایی و باله، با این تفاوت که رقصها هرچه مبتذلتر باشند، نشانگر نارسایی زبان و گفتار و منش و کردار عوامل فرهنگی جوامعی هستند که قدرت بیان خواستههای درونی انسانهای تحت پوشش خود را حتی به شکل ابتدایی نداشته و موجبات شکوفایی خود و انسانهای تحت پوشش خود را نیز فراهم نیاوردهاند، اما آنچه بهعنوان رقصهای متعالی همانند سماع، رقص در اپراها و بالهها رایج است، حکایت دیگری دارد و آن اینکه اکنون در تعالیبخشی به زبانهای ابتدایی و حتی مدرن، نوعی همسویی میان اجزی یک جامعه یا بخش بزرگی از آن جامعه به وجود آمده است تا با چنین رقصهایی یا همان «حرکات موزون» ضمن همدلی و همراهی اجزای جامعه در نارسایی زبان مصطلح رایج، به جهانهای معنایی ناشناخته اشاره شود، اما چنین نارساییای در تعالیبخشی به زبان جمعی کجا و نارسایی در عدم تأمین خواستههای اولیه بشری کجا؟! امروز ممکن است یکی رقص مبتذل کند تا همان، نقدی بر وضعیت فرهنگی یک جامعه امروزی شود و جمعی حرکات موزون (رقص) جمعی به همراه شعر و آواز و آواهای نامأنوس با زبان رایج را انجام دهند و معنویت و تعالیجویی را در ذهن و روح بینندگان و شنوندگان خود برجای گذارند.
شخصا چون آذری هستم، هرگز به خاطر ندارم از رقصهای رایج در میان قوم خود رضایت خاطر داشته باشم، چراکه اکثر آنها رقصهای رزمی و حماسی تاریخگذشته هستند و کمابیش کپیبرداریشده از روی رقصهای اقوام دیگری مانند قزاقها، تاتارها، چرکسها، لزگیها و شالاکونها که نمیتوانند مبین وضعیت فعلی جامعه خود باشند و از این دست، رقصهای شمشیر عربی، رقص با اسبها و شترها و رقصهای رزمی نیز قابلذکرند که صرفا تفننی یا همان رقصهای موزهای محسوب میشوند، اما برای روشنشدن مطلب باید به سماع دستههای سینهزنی و عزاداران خودمان نیز بپردازم که آنها نیز در زدن دستها بر سر و سینه و در ریتم و تمپو و کوبش دهلها و طبلها عملا نوعی موزونی را در پیش گرفتهاند تا بهاصطلاح در نارسایی زبان متداول به معنویتی غیرقابلبیان با زبان مصطلح اشاره بروند. حال تصور بفرمایید رقص از هر دست دخترکان و پسرکان یک جامعه، آیا آنها را که ظرفیت فکری و ذهنیشان در حال بالیدن است، باید مورد نقد، انتقاد ، اعتراض و شدت قرار داد یا عوامل و مسئولان فرهنگی آن جامعه را که با کارکردها و هزینههای بیکران خود نتوانستهاند رقصها را از ابتدائیات انسانهای جامعه خودی، به امری متعال، هرچند نه مانند اپرا یا باله و شاید سماع جمعی مانند همدلی و همراهی در سماع عزادارانه تبدیل کنند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- از کارگری تا تجارت/ «تاجر عاشق»، پرترهای از مهدی ابراهیمی دریانی است
- ایفای نقش جمعی از هنرمندان خراسانی در «اینان»/ فیلمبرداری به روزهای پایانی نزدیک شد
- بازیگران جدید «اینان» جلوی دوربین رفتند
- فیلمبرداری فیلم جدید رهبر قنبری آغاز شد/ «اینان» در مشهد
- خاطرهای از نمایش «جرم» کیمیایی در هندوستان
- پروانه ساخت ۶ فیلم صادر شد
- رهبر قنبری داستان زندگی یک قاضی در محله دزدها را میسازد
- دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره «رولان» ارمنستان
- انتقاد یک کارگردان از صادر نشدن مجوز فیلمش/ گردنم زیر گیوتین قرار گرفت
- کارگردان «ایستاده در غبار» یک فیلم سیاسی میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
آخرین ها
- در بیستمین شب کارگردان؛ نکوداشت گلاب آدینه برگزار میشود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- راهیابی فیلمهای کوتاه ایرانی به جشنواره ژاپنی و فرانسوی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- نمایش فیلم براهنی در نوبت سوم اکران؛ «پیرپسر» بدون ممیزی اکران میشود
- بدون اصلاحیه؛ «رکسانا» پروانه نمایش گرفت
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- جشنواره استانبول به سینمای ایران ۲ جایزه داد
- فیلمهای کوتاه مسابقه و آثار سینه فونداسیون کن اعلام شدند
- شوریدن بر تحجر
- جایزه جشنواره روسی به مستند ایرانی
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
ارسال دیدگاه شما