رهبر قنبری کارگردان سینما در شرق نوشت :هر حرکت ابتدایی انسان برای تأمین مایحتاج روزانه، شروع زبان است. وقتی که تأمین مایحتاج اولیه، خصوصا به هنگام شکار حیوانات با سختی میسر میشود، انسانها نیازمند اعمالی مقدماتی برای انجام شکار هستند و این لحظه شروع رقص در تاریخ بشر است که خود را به جهانهای مدرنتر بعد از خود نیز تسری داده تا دیگر نه برای تأمین ملزومات ابتدایی به کار آید و بلکه اینبار در اثر نارسایی زبان متداول و مصطلح گفتاری، انسانهای مدرن برای بیان منویات درونی خود در نارسایی زبانها و حتی فرهنگها، اقدام به رقص کنند. پس میتوان متصور شد که هر رقصی نهایتا یک زبان است، خواه این رقص مبتذل باشد، خواه سماع درویشانه یا رقص اپرایی و باله، با این تفاوت که رقصها هرچه مبتذلتر باشند، نشانگر نارسایی زبان و گفتار و منش و کردار عوامل فرهنگی جوامعی هستند که قدرت بیان خواستههای درونی انسانهای تحت پوشش خود را حتی به شکل ابتدایی نداشته و موجبات شکوفایی خود و انسانهای تحت پوشش خود را نیز فراهم نیاوردهاند، اما آنچه بهعنوان رقصهای متعالی همانند سماع، رقص در اپراها و بالهها رایج است، حکایت دیگری دارد و آن اینکه اکنون در تعالیبخشی به زبانهای ابتدایی و حتی مدرن، نوعی همسویی میان اجزی یک جامعه یا بخش بزرگی از آن جامعه به وجود آمده است تا با چنین رقصهایی یا همان «حرکات موزون» ضمن همدلی و همراهی اجزای جامعه در نارسایی زبان مصطلح رایج، به جهانهای معنایی ناشناخته اشاره شود، اما چنین نارساییای در تعالیبخشی به زبان جمعی کجا و نارسایی در عدم تأمین خواستههای اولیه بشری کجا؟! امروز ممکن است یکی رقص مبتذل کند تا همان، نقدی بر وضعیت فرهنگی یک جامعه امروزی شود و جمعی حرکات موزون (رقص) جمعی به همراه شعر و آواز و آواهای نامأنوس با زبان رایج را انجام دهند و معنویت و تعالیجویی را در ذهن و روح بینندگان و شنوندگان خود برجای گذارند.
شخصا چون آذری هستم، هرگز به خاطر ندارم از رقصهای رایج در میان قوم خود رضایت خاطر داشته باشم، چراکه اکثر آنها رقصهای رزمی و حماسی تاریخگذشته هستند و کمابیش کپیبرداریشده از روی رقصهای اقوام دیگری مانند قزاقها، تاتارها، چرکسها، لزگیها و شالاکونها که نمیتوانند مبین وضعیت فعلی جامعه خود باشند و از این دست، رقصهای شمشیر عربی، رقص با اسبها و شترها و رقصهای رزمی نیز قابلذکرند که صرفا تفننی یا همان رقصهای موزهای محسوب میشوند، اما برای روشنشدن مطلب باید به سماع دستههای سینهزنی و عزاداران خودمان نیز بپردازم که آنها نیز در زدن دستها بر سر و سینه و در ریتم و تمپو و کوبش دهلها و طبلها عملا نوعی موزونی را در پیش گرفتهاند تا بهاصطلاح در نارسایی زبان متداول به معنویتی غیرقابلبیان با زبان مصطلح اشاره بروند. حال تصور بفرمایید رقص از هر دست دخترکان و پسرکان یک جامعه، آیا آنها را که ظرفیت فکری و ذهنیشان در حال بالیدن است، باید مورد نقد، انتقاد ، اعتراض و شدت قرار داد یا عوامل و مسئولان فرهنگی آن جامعه را که با کارکردها و هزینههای بیکران خود نتوانستهاند رقصها را از ابتدائیات انسانهای جامعه خودی، به امری متعال، هرچند نه مانند اپرا یا باله و شاید سماع جمعی مانند همدلی و همراهی در سماع عزادارانه تبدیل کنند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- از کارگری تا تجارت/ «تاجر عاشق»، پرترهای از مهدی ابراهیمی دریانی است
- ایفای نقش جمعی از هنرمندان خراسانی در «اینان»/ فیلمبرداری به روزهای پایانی نزدیک شد
- بازیگران جدید «اینان» جلوی دوربین رفتند
- فیلمبرداری فیلم جدید رهبر قنبری آغاز شد/ «اینان» در مشهد
- خاطرهای از نمایش «جرم» کیمیایی در هندوستان
- پروانه ساخت ۶ فیلم صادر شد
- رهبر قنبری داستان زندگی یک قاضی در محله دزدها را میسازد
- دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره «رولان» ارمنستان
- انتقاد یک کارگردان از صادر نشدن مجوز فیلمش/ گردنم زیر گیوتین قرار گرفت
- کارگردان «ایستاده در غبار» یک فیلم سیاسی میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
ارسال دیدگاه شما