رهبر قنبری کارگردان سینما در شرق نوشت :هر حرکت ابتدایی انسان برای تأمین مایحتاج روزانه، شروع زبان است. وقتی که تأمین مایحتاج اولیه، خصوصا به هنگام شکار حیوانات با سختی میسر میشود، انسانها نیازمند اعمالی مقدماتی برای انجام شکار هستند و این لحظه شروع رقص در تاریخ بشر است که خود را به جهانهای مدرنتر بعد از خود نیز تسری داده تا دیگر نه برای تأمین ملزومات ابتدایی به کار آید و بلکه اینبار در اثر نارسایی زبان متداول و مصطلح گفتاری، انسانهای مدرن برای بیان منویات درونی خود در نارسایی زبانها و حتی فرهنگها، اقدام به رقص کنند. پس میتوان متصور شد که هر رقصی نهایتا یک زبان است، خواه این رقص مبتذل باشد، خواه سماع درویشانه یا رقص اپرایی و باله، با این تفاوت که رقصها هرچه مبتذلتر باشند، نشانگر نارسایی زبان و گفتار و منش و کردار عوامل فرهنگی جوامعی هستند که قدرت بیان خواستههای درونی انسانهای تحت پوشش خود را حتی به شکل ابتدایی نداشته و موجبات شکوفایی خود و انسانهای تحت پوشش خود را نیز فراهم نیاوردهاند، اما آنچه بهعنوان رقصهای متعالی همانند سماع، رقص در اپراها و بالهها رایج است، حکایت دیگری دارد و آن اینکه اکنون در تعالیبخشی به زبانهای ابتدایی و حتی مدرن، نوعی همسویی میان اجزی یک جامعه یا بخش بزرگی از آن جامعه به وجود آمده است تا با چنین رقصهایی یا همان «حرکات موزون» ضمن همدلی و همراهی اجزای جامعه در نارسایی زبان مصطلح رایج، به جهانهای معنایی ناشناخته اشاره شود، اما چنین نارساییای در تعالیبخشی به زبان جمعی کجا و نارسایی در عدم تأمین خواستههای اولیه بشری کجا؟! امروز ممکن است یکی رقص مبتذل کند تا همان، نقدی بر وضعیت فرهنگی یک جامعه امروزی شود و جمعی حرکات موزون (رقص) جمعی به همراه شعر و آواز و آواهای نامأنوس با زبان رایج را انجام دهند و معنویت و تعالیجویی را در ذهن و روح بینندگان و شنوندگان خود برجای گذارند.
شخصا چون آذری هستم، هرگز به خاطر ندارم از رقصهای رایج در میان قوم خود رضایت خاطر داشته باشم، چراکه اکثر آنها رقصهای رزمی و حماسی تاریخگذشته هستند و کمابیش کپیبرداریشده از روی رقصهای اقوام دیگری مانند قزاقها، تاتارها، چرکسها، لزگیها و شالاکونها که نمیتوانند مبین وضعیت فعلی جامعه خود باشند و از این دست، رقصهای شمشیر عربی، رقص با اسبها و شترها و رقصهای رزمی نیز قابلذکرند که صرفا تفننی یا همان رقصهای موزهای محسوب میشوند، اما برای روشنشدن مطلب باید به سماع دستههای سینهزنی و عزاداران خودمان نیز بپردازم که آنها نیز در زدن دستها بر سر و سینه و در ریتم و تمپو و کوبش دهلها و طبلها عملا نوعی موزونی را در پیش گرفتهاند تا بهاصطلاح در نارسایی زبان متداول به معنویتی غیرقابلبیان با زبان مصطلح اشاره بروند. حال تصور بفرمایید رقص از هر دست دخترکان و پسرکان یک جامعه، آیا آنها را که ظرفیت فکری و ذهنیشان در حال بالیدن است، باید مورد نقد، انتقاد ، اعتراض و شدت قرار داد یا عوامل و مسئولان فرهنگی آن جامعه را که با کارکردها و هزینههای بیکران خود نتوانستهاند رقصها را از ابتدائیات انسانهای جامعه خودی، به امری متعال، هرچند نه مانند اپرا یا باله و شاید سماع جمعی مانند همدلی و همراهی در سماع عزادارانه تبدیل کنند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- از کارگری تا تجارت/ «تاجر عاشق»، پرترهای از مهدی ابراهیمی دریانی است
- ایفای نقش جمعی از هنرمندان خراسانی در «اینان»/ فیلمبرداری به روزهای پایانی نزدیک شد
- بازیگران جدید «اینان» جلوی دوربین رفتند
- فیلمبرداری فیلم جدید رهبر قنبری آغاز شد/ «اینان» در مشهد
- خاطرهای از نمایش «جرم» کیمیایی در هندوستان
- پروانه ساخت ۶ فیلم صادر شد
- رهبر قنبری داستان زندگی یک قاضی در محله دزدها را میسازد
- دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی جشنواره «رولان» ارمنستان
- انتقاد یک کارگردان از صادر نشدن مجوز فیلمش/ گردنم زیر گیوتین قرار گرفت
- کارگردان «ایستاده در غبار» یک فیلم سیاسی میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
ارسال دیدگاه شما