محمدصادق رنجکشان سرمایهگذار آثاری چون متری شیش و نیم، شنای پروانه، قاتل و وحشی، خون شد و … در گفتگوی اختصاصی با امیرعباس صباغ مجری و سردبیر برنامه سینمامعیار از شرایط امروز سینمای ایران و مصائب سرمایه گذاری در سینما گفت.
به گزارش سینماسینما، بخشهای مهم این اظهارات به شرح زیر است:
- متاسفانه از سوی مدیران وزارت ارشاد هیچ استقبالی از سرمایهگذاران و حتی سرمایه در سینما نمیشود و به نظرم اگر اجازه ورود سرمایهگذاران به سینما را ندهیم دیگر شاهد ساخت آثار باکیفیت در سینما نخواهیم بود.
- تغییرات مدیریتی در وزارت ارشاد نیز تغییری در این نگاه حاکم بر سینما بوجود نیاورد و برایم سوال است در کنار جلسات دیدار با فیلمسازان و تهیه کنندگان و … چرا کسی به دنبال جذب سرمایه و دیدار با سرمایهگذاران نیست!؟ آن هم در شرایطی که همه میدانیم سرمایهگذار اگر سرمایهاش را در بخشهای دیگری ببرد قطعا سود بیشتری خواهد کرد و با دور کردن سرمایه، سینمای ایران جهانی نخواهد شد و رشد نخواهد کرد.
- بدون سرمایه هیچ فعالیتی به سرانجام نمیرسد و نیاز مبرم سینمای امروز ایران ورود سرمایه است تا شاهد ساخت فیلم خوب باشیم وگرنه فیلم بد را که همه بلدند بسازند!
- در هر فعالیت اقتصادی ممکن است در مواردی هم شاهد فساد باشیم اما اینکه همه را به یک نگاه منفی ببینیم و با عناوین کلی و مبهم مانند پولشویی و پول کثیف همه را زبر سوال ببریم فقط سینما را به نابودی کشاندهایم!
- آنهایی که از پولهای کثیف میگویند ! اسماش را هم بگویند! منظورتان چه کسی ست؟ رنجکشان؟ آقای x؟ آقای y؟ من به خودم اجازه نمیدهم راجع به سرمایه افراد اظهار نظر کنم و بجز روزهای اول حضورم در سینما (که چند روزنامه و سایت علیه من مطالبی منتشر کردند که با شکایت من یکی از سایت های بزرگ محکوم شد) کسی جرات اینکه به خلاف اتهامی به من وارد کند را ندارد و من هم با این افراد در این سالها جنگیده ام و متوجه منظور حرف های کلی آنها هستم!
- بخشی از این افراد میخواهند اینگونه سرمایهگذار را تحت فشار قرار دهند که سرمایه شان را در اختیار آنها قرار دهد و عملا تهدید می کنند که باید با ما کار کنی وگرنه …
- از فیلمسازان جوان و خوش فکری مانند سعید روستایی و محمدکاظم باید حمایت کرد و کمکشان کرد وگرنه مجبور به ترک وطن خواهند شد.
- مدیر سینمایی آقای انتظامی سال گذشته از ما خواست که کاری ملی کنیم و شنای پروانه را برای رونق سینماها اکران کنیم و ما قبول کردیم اما از فیلم حمایتی نکردند و در حق ما ظلم شد.
- حمید نعمتالله را دوست دارم و فاتل و وحشی هم فیلم خوبی ست اما اختلاف من با نعمت الله به همان موردی برمیگردد که امروز باعث توقیف فیلم شده است. من معتقد بودم تراشیدن سر بازیگر فیلم تاثیری در فیلم نمیگذارد و خشونتی که مدنظر فیلمساز است می تواند به شکل دیگری به نمایش درآید اما نعمت الله مصر بود که حتما کار به همین شکل باشد و می گفت مشکلی برای فیلم پیش نمیآید.
- مسعود کیمیایی از سرمایههای سینمای ایران است که با افتخار خون شد را با او کار کردم.
- در میان آثاری که سرمایهگذاران شان بودم در دو فیلم تمام کارها را خودم انجام دادم چون تهیه کننده اصلا سر کار دیگری بود و اصلا پشت صحنه فیلم نیامد و من از همان زمان تهیه کننده شدم.
- قرار بود به عنوان تهیه کننده فیلم باب مارلی را با داود خیام در چابهار بسازیم و با بازیگران مطرحی هم قرار داد بستیم اما این همکاری میسر نشد و نتوانستیم با هم کار کنیم و این بهانهای شده که مدیران ارشاد چوب لای چرخ من میگذارند! و در شرایطی که همه چیز آماده ساخت یک فیلم اجتماعی خیلی خوب و متفاوت توسط من و منوچهر هادی بود اما با ممانعت مدیران ارشاد صدور مجوز ساخت فیلم به سال آینده موکول شده و به من میگویند چون آن باب مارلی ساخته نشده باید چند ماه بگذرد تا بتوانی کار دیگری را شروع کنی! و من امیدوارم مسئولان ارشاد برای یکبار هم که شده ما را دعوت کرده و حرف های ما را بشنوند.
- به همان اندازهای که علاقهمند به کار با فیلمسازان جوان هستم، به دنبال حضور چهرههای جدید بازیگری در سینما هم هستم و در این سه سالی که در تئاتر هستم چهرههای مستعدی را انتخاب کردهام که قطعا از حضورشان در فیلم هایی سینمایی که در آن حضور دارم استفاده خواهم کرد.
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت زنده از رادیو گفتگو پخش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه اثر رادیویی در فینال جشنواره ABU PRIZE 2025
- سرمایهگذار فیلمِ حمید نعمتالله: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ قضاوت آن را به مردم بسپارید
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی: «قاتل و وحشی» تقاضای پروانه نمایش نداده است
- قاتل و وحشیِ فرهنگ
- کانون کارگردانان: سینماگران حاضر در هیات انتخاب به عدم نمایش «قاتل و وحشی» اعتراض کنند
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





