«سفیر» از اولین تجربههای مهم سینمای ایران در پرداختن به تاریخ اسلام و یکی از ماجراهای منتهی به عاشورای حسینی محسوب میشود که حدود ۳۴ سال پیش توسط «فریبرز صالح» ساخته شد.
قریبیان درباره حضورش در «سفیر» گفت: «من سفری به آمریکا داشتم که سال ۵۹ برگشتم، اولین فیلم بعد از انقلاب بنده «سفیر» به کارگردانی فریبرز صالح است که فیلمبرداریاش اواخر پاییز شروع شد که با وسواسی که کارگردان داشت تا اواخر سال ۶۰ ادامه داشت و فینال فیلم در گرمای بسیار طاقتفرسای برازجان فیلمبرداری شد و فیلم در اولین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
فریبرز صالح هم درباره انتخاب فرامرز قریبیان برای نقش اصلی و سایر بازیگران این فیلم گفت: «تا بوده، اکثریت هنرمندان این مرز و بوم، هنرمندانی غریزی بودهاند. من با عرقریزی روح، چانهانداختن و حوصله، حس خلاقه بازیگران فیلم «سفیر» را تهییج کرده و تقریبا به هدفم رسیدم. ولی یادآوری میکنم که بازیگران سینمای ما بهجز معدودی انگشتشمار، مطالعه تئوری و تمرین فیزیکی ندارند. آنها جوهره هنر نقشآفرینی را کشف نکردهاند و هرچه دارند، غریزی است؛ نه اکتسابی. بازیگران ما روانشناسی نخواندهاند و از مردمشناسی اطلاع کافی ندارند. از مقولهای به نام جامعهشناسی به دورند و بههمین دلیل یک کارگردان خوب همواره عملش بر سر فیلم و فیلمسازی همراه با کلاس درسی است که برای بازیگران به وجود آورده است. بازهم تاکید میکنم که ما بازیگران قابل ستایشی داریم، چراکه با دستخالی این همه توانایند و وای به زمانی که این اندیشه را گسترش بدهند. فرامرز قریبیان برای من آن بازیگر قابل ستایش بوده و هست.»
«سفیر» با بازی فرامرز قریبیان، زندهیاد عزتالله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندنیا، زندهیاد محمدتقی کهنمویی، زندهیاد کیومرث ملکمطیعی، سامی تحصنی، حسین خانیبیک، احمد بهروزی، محسن اصلانی و زندهیاد منوچهر حامدی در ۹۴ دقیقه روایت “قیسابن مسهر”، نماینده امام حسین (ع) است که با نامهای برای “سلیمان خزاعی” بهطرف کوفه میرود و در راه، بهدست راهداران “ابنزیاد”، والی کوفه دستگیر و به زندان افکنده میشود. “قیس” پیش از دستگیری، نامه را از بین میبرد و در زندان زندانیان را بر ضد زندانبانها میشوراند. حسین ابن نمیر، فرمانده راهداران، قیس را به زندان ابن زیاد در کوفه منتقل میکند. ابن زیاد به پیشنهاد مشاورش، خالد، از قیس میخواهد که در مسجد سخنرانی کند و به دروغ به مردم بگوید که امام قصد بیعت با یزید را دارد. قیس میپذیرد اما در روز موعود علیه یزید سخنرانی میکند. ابن زیاد که به خشم آمده، پس از سرکوب مردم، قیس را از بالای برج ارک به پایین انداخته، او را به شهادت میرساند.
این فیلم در سال ۶۱ در سینماهای ایران اکران شد و عنوان پرفروشترین فیلم سال را بهدست آورد. بعد از آن نیز در سینماهای لبنان به نمایش درآمد که در آنجا نیز فروش بالایی داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار شد؛ دوستت دارم رفیق!/قریبیان یک چهره ماندگار فرهنگی است
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار میشود
- یادداشت علی رویین تن به مناسبت تولد فرامرز قریبیان
- الان در رسانههای سینمایی ثبات وجود ندارد
- درباره فرامرز قریبیان به مناسبت زادروزش/ ردپای یک قهرمان عاصی
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- فرامرز قریبیان: همچنان بر سر حرف خود هستم و با سینمای ایران خداحافظی کردهام
- اختصاصی/ فرامرز قریبیان: زیباترین کاری که کردهام خداحافظی از سینما بوده است
- فرامرز قریبیان، برگ برنده خروج
- خروج زبان حال زمانه خود است/ اعتراضهای اندک را جدی بگیریم
- اسامی بازیگران «خروج» منتشر شد
- گرانقیمتترین و پولسازترین بازیگران سینمای ایران در این چهاردهه چه کسانی بودهاند؟
- سخنان سام قریبیان درباره پدرش/ الان معتقد است عشقش به او خیانت کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت






