چندی پیش ۱۳۰ نفر از سینماگران تصمیم خانه سینما مبنی بر پرهیز از مشارکت در ساز و کار ابهام امیز و ناکارآمد معرفی فیلم به اسکار را تصمیمی مسئولانه اعلام کردند که رخشان بنی اعتماد، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، جعفرپناهی، مصطفی کیایی، آیدا پناهنده، مازیار میری، محمد رسولاف، علی مصفا، مصطفی آل احمد، مجیدبرزگر، بهمن کامیار، سامان سالور، مجتبی میرتهماسب از جمله امضا کننده ها بودند.
اکنون و با گذشت چند روز از معرفی نماینده ایران به اسکار، بیش از ۸۰ سینماگر دیگر مواکدا از بیانیه خروج خانه سینما از کمیته انتخاب فیلم اسکار در وزارت ارشاد حمایت کردند.
به گزارش سینماسینما، متن بیانیه به این شرح است: ما گروهی از سینماگران ایران که فرایند بازپسین تصمیمگیریها در معرفی نمایندهی سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۶ را دنبال کردهایم، تصمیم خانه سینما برای پرهیز از مشارکت در سازوکار ابهامآمیز و ناکارآمد معرفی فیلم را تصمیمی مسئولانه، روشن و در راستای حفظ استقلال جامعهی سینمای ایران ارزیابی میکنیم.
ما بر این باوریم که شایسته است معرفی فیلم به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا برپایهی سنجشهای صنفی و حرفهای، شفاف و به دور از دخالت نهادهای دولتی و ایدئولوژیکال، توسط نهادهای صنفی و با استقلال کامل شکل گیرد، زیرا مداخلههای گوناگون دولت در این روند، نه تنها استقلال هنری و حرفهای را خدشهدار میکند، بلکه فرصتهای ارزشمند سینمای ایران برای حضور در معتبرترین رویداد جهانی سینما در پیوند با سلایق جناحهای دولتی، دستخوش فرازونشیبها و ملاحظات رسمی میشود.
ما نیز از استقلال نهاد صنفی در تصمیمگیریها حمایت میکنیم و باور داریم که راه صیانت و رشد سینمای ایران در استقلال نهاد سینما و عدم دخالتهای غیرصنفی و دولتی گره خورده است.
سینماگرانِ افزوده شده به امضای این بیانیه به شرح زیر است:
مهدی ابراهیمزاده – سعید ابراهیمیفر – امیر اثباتی – مهدی احمدی – آرش اسحاقی – شهرام اسدزاده – آسیه اسدزاده – آرمین اسماعیلی – ستاره اسکندری – امیر اطمینان – امیرعلی اعلایی – کامیاب امین عشایری – آناهیتا اقبالنژاد – امید امین نگارشی – همایون امامی – حسین باغبان – محمد بدرلو – سعید براتی – آرش برومند – علیرضا بهنام – شیوا پاکنیت – پناه پناهی – حسن پورشیرازی- امیر علی تقیزاده – پژمان تیمورتاش – امین جعفری – علی جناب – درسا جهانگیری – عبدالرضا حیدری – مصطفی خرفهپوش – سهراب خسروی – فردین خلعتبری – شادمهر راستین – مسعود رایگان – محمدرضا رحمانی – عباس رزیجی – کامران سحرخیز – مسعود سلامی – مینا سنگسفیدی – مرجان سپهری – مسعود شاهوردی – دانیال شعاعی – سحر شهامت – ابراهیم شیبانی – ناهید صدیق – بابک کریمی طاری – احمد طالبینژاد – امید عبداللهی – ابراهیم عزیزی – افشین عزیزی – علی عسگری – علی علایی – احسان عمرانی – فروغ غیاثوند – ایمان غیرتمند – مرتضی فربد – مهرداد فرید – حجت قاسمزادهاصل – شهرام قائدی – حمیدرضا قربانی – آزاده قوام – محمد رضا کارکوش – پویان کفیلی – علی لدنی – آتنا محمودی – سیامک مردانه – مرتضی مشهودی – کاوه مظاهری – کیوان معتمدی – میثم معتمدی – میثم معراجی – محسن ملکی – میلیشیا مهدینژاد – پژمان موسوی – مهدی نادری – پویا نبی – محمد رضا نجفی – امید محمدنژاد – پریسا نیکخصلت – بهزاد وزیری- ژرژ هاشمزاده – مرتضی هدایی – امیر یمینی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





