سیدعبدالجواد موسوی
الان که قصد کرده ام این یادداشت را بنویسم اخباری از حال و روز استاد شجریان به گوش می رسد که اصلا خوش آیند نیست؛
تا زمان انتشار این یادداشت معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. دست و دلم به نوشتن نمی رود اما هر اتفاقی بیفتد و دست تقدیر هر سرنوشتی را برای آن صدای آسمانی رقم بزند در جایگاه و پایگاه او تغییری حاصل نخواهد شد.
چه از میان آن همه تیر دعایی که برای سلامتی او روانه آسمان شده یکی کارگر شود و چه پیمانه عمر عزیزش به سر آمده باشد بازهم شجریان، شجریان است و نام و یادش مادامی که کاخ بلند زبان فارسی برجای مانده باشد زنده خواهد ماند. چنین مرتبتی برای هرکسی که دل در گرو فرهنگ و هنر این سرزمین دارد رشک برانگیز است. یادش بخیر. استاد علی جهاندار که در زمره شاگردان ممتاز و زبده استاد بود سال ها پیش آلبومی روانه بازار کرد با آهنگسازی زنده یاد پرویز مشکاتیان.
آلبومی که اگرچه نخستین اثر رسمی علی جهاندار به شمار می رود در شمار بهترین آثار اوست و از پس این همه سال هنوز شنیدنی است. در آن آلبوم به رسم ادب و احترام آقای جهاندار نامه ای را که استادش خطاب به او نوشته بود و در حکم اجازه نامه رسمی استاد برای آغاز فعالیت هنری شاگرد محسوب می شد منتشر کرد. نامه ای که در آن نکات خواندنی فراوان بود اما از میان آن همه چند جمله طنین و بانگ دیگری داشت و می توانست و هنوز هم می تواند سرمشقی برای اهل هنر باشد.
استاد شاگردش را به سخت گیری دعوت می کرد و به او یادآور می شد که از میان انبوه شاعران این سرزمین تنها چهار پنج تن آوازه ای دیگرگونه یافتند و از همین نکته نتیجه می گرفت که مردم این سرزمین معیارهای سختگیرانه ای برای رد و قبول یک اثر هنری دارند و اندکی سهل انگاری می تواند تو را در شمار هزاران هزار هنرمندی بنشاند که تنها نامی از آن ها در دانشنامه ها و تواریخ ثبت شده.
استاد به شاگردش متذکر می شد که اگر قرار باشد در شمار سرآمدان فرهنگ و هنر این سرزمین قرار بگیری و به جزوی از خاطره فردی و جمعی مردم این سرزمین بدل شوی بیش از همه باید به خودت سخت بگیری. استاد اگرچه این نامه را خطاب به دیگری نوشته بود اما از آن جایی که هیچ وقت عالم بی عمل نبود خود بیش از هرکس دیگری به آن نصایح گوش سپرد و تا جایی که در توانش بود بر خودش سخت گرفت تا بشود آن چه باید بشود.
حالا مدت هاست که شجریان زنده تر از آدم هایی است که در ظاهر زنده اند اما حیات و مماتشان هیچ فرقی به حال هیچ کس ندارد. به قول محمد علی بهمنی: زنده تر از تو کسی نیست چرا گریه کنیم؟ اگر کسی سزاوار سوگ باشد بسیاری از ماییم که عمر به بی حاصلی و بوالهوسی گذرانده ایم وگرنه آن که خلوت عاشقانه کثیری از مردم این سرزمین را رقم زده است و رنگ رخ خوب او گواهی است بر آن که در حرم لطف خدا بوده است چه جای سوگ و مصیبت دارد؟
شمع وجود عاشقان شعله ور است تا ابد رنگ عدم گرفته را مرگ اثر نمی کند
* منتشر شده در روزنامه شهرآرا . ۱۵ مهر ۱۳۹۹
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد