فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، جایزه بهترین فیلمنامه بخش مسابقه اصلی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» در کشور روسیه را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و به تهیهکنندگی مقداد طُرفه، در نخستین حضور جهانی خود به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی «فیلمهای بلند سینمایی» در شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» Kazan در شهر کازان در کشور روسیه به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی را تصاحب کند.
جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» با شعار گفتوگوی تمدنها از طریق فرهنگ گفتوگو با هدف تبادل تجربیات فرهنگی، هنری و سینمایی بین روسیه و کشورهای مختلف تأسیس شده است.
شانزدهمین دوره این جشنواره با نمایش آثار کارگردانان کشورهای مختلف در بخش رقابتی «فیلمهای بلند سینمایی»، بخش رقابتی «فیلمهای مستند بلند و کوتاه»، بخش رقابتی «فیلمهای کوتاه داستانی و انیمیشنی» و بخشهای غیررقابتی «سینماى جهان اسلام»، بخش «جشنوارههاى فیلم همکار«، «نمایش ویژه» و … در روزهای ۱۴ تا ۱۹ شهریور (۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر کازان در کشور روسیه برگزار شد.
فیلم «سامی» که توسط کمپانی پخش سینمایی «ستاک فیلم» با مدیریت ستار چمنیگل در سطح جهان پخش میشود، نخستین فیلم بلند سینمایی داستانی عربی خوزستانی در تاریخ سینمای ایران به شمار میآید واز تولیدات سینمای مستقل است که سرگذشت عاشقانه مردی را روایت میکند که فقدان بیست ساله همسرش را باور ندارد. باوی ساجد؛ برای باورپذیر جلوهدادن فضا وآدمهای این فیلم، از مجموعهای از نابازیگران و بازیگران محلی و شناخته نشده، در کنار برخی عوامل فنی که برای نخستین بار، تجربه بلند اثر سینمایی خود را آزمودهاند، استفاده کرده است.
حبیب باوی ساجد که معمولأ فیلمهایش را با توجه به اقلیم جنوب و آداب و رسوم مردم عرب میسازد، در نخستین فیلم سینمایی خود نیز، به سراغ فرهنگ، بستر جغرافیایی، آدمها و زبانی که میشناسد رفته است.
باوی ساجد که تاکنون به خاطر نگاهی نو به جنگ، نگاه انسانی به شرایط سخت و بغرنج جنگ، نگاه شاعرانه به مردم مرزنشین جنوب کشور در جنگ و … جوایز متعددی را از جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کرده است، در فیلم سینمایی «سامی» باز هم نگاهی به شرایط اجتماعی مردم عرب در سالهای پس از جنگ دارد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره مصری به «کارون – اهواز» جایزه داد
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- «کارون – اهواز» در مراکش
- راهیابی «البنات» به جشنواره فیلم کوتاه المنامه
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- آغاز به کار جشنواره کازان روسیه با نمایش «در آغوش درخت»
- فیلم سینمایی «عرزال» آماده نمایش شد
- راهیابی انیمیشن «لوپتو» به جشنواره کازان
- «گلهای کاغذی» در بخش مسابقه جشنواره کازان
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- راوی تلخاندیش و صادق جنوب/ درباره اصغر عبداللهی
- دو جایزه جشنواره کازان برای «بدون قرار قبلی»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- تنهایی، وجه اشتراک بشریت/ برای کیومرث پوراحمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول