سخنان صریح داروغهزاده در «تهران۲۰»: هیچ سهمی در بازار جهانی نداریم/ آماده مناظره با حوزه هنری هستیم
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «تهران بیست» با اشاره به مهمترین نیاز امروز سینمای ایران گفت: «باید تمام تلاش خود را در جهت صنعتی کردن سینما انجام دهیم، تا زمانی که در حوزه سینما و تلویزیون نتوانیم در بازار جهانی سهمی برای خود داشته باشیم، سهم داخلیمان را هم از دست خواهیم داد.»
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور مهمان برنامه «تهران بیست» بود.
او در ابتدای برنامه با اشاره به روند تولید محتوای فرهنگی در دهه گذشته گفت: «از ۱۰ سال گذشته روند رو به رشدی در پرکردن اوقات فراغت داشتیم. سریالهای تلویزیونی به شکل ۳۰۰ قسمتی نداشتیم که امروز مخاطب زیادی پیدا کرده، سریال های امریکایی با زیرنویس زیاد شده است. این آثار، آسیبهایی به کشور ما وارد می کند که از جمله آن، این است که اغلب نوجوانان، تولیدات خارجی را میبینند و سبک زندگیشان تغییر میکند.»
داروغه زاده افزود: «وقتی ۱۰ سال مخاطب سریالهای آمریکایی باشیم، ناخداگاه به آن کشور علاقه پیدا میکنیم و وقتی لازم داریم مردم پشت دولت باشند، متوجه می شویم، آنها با آن دولت متخاصم مشکلی ندارند.»
او با اشاره به اهمیت بازار جهانی در حوزه سینما و تلویزیون توضیح داد: «باید رقابت کنیم تا سهمی در بازار جهانی داشته باشیم. از نظر کیفی باید پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم و نیاز مخاطب به فیلمها و سریالهای خارجی را کم کنیم و در مسیر درست قرار بگیریم و سینما را صنعتی کنیم.»
این مدیر سینمایی با بیان اینکه دچار نواقصی در تولیدات فرهنگی خود هستیم، گفت: «از نظر فرهنگی نمیتوانیم با فرهنگ بیگانه رقابت کنیم و این موضوع بسیار خطرناک است. ما در تولیداتمان نقایصی داریم که باید آنها را برطرف کنیم.»
داروغه زاده افزود: «در جمهوری اسلامی عمر مدیریتها کوتاه است و باید ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ داشته باشیم. باید راهبرد ثابت داشته باشیم.»
دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به اهمیت محتوا در تولید آثار بیان کرد: «اگر فیلمسازی میخواهد فیلم اجتماعی بسازد باید تحقیقاتش علمی باشد. در رقابت با کشورهای دیگر مشکل ما در محتواست. یکی از نیازهای مخاطب ما در شرایط فعلی سرگرمی است.»
داروغه زاده در ادامه درباره میزان مخاطبان سینما در ایران گفت: «در کشور ما زیر سه میلیون نفر به سینما می روند و این بیانگر این مسئله است که نتوانستهایم سینما را برای اکثریت مردم کشور قابل استفاده کنیم. باید بتوانیم مخاطب بالفعل را بالقوه کنیم و امروز مهمترین موضوع صنعتی شدن سینماست.»
این مدیر سینمایی در بخش دیگر این برنامه با اشاره به چشم اندازی که برای سینمای ایران باید در نظر گرفته شود توضیح داد: «چشم انداز ده ساله سینما این است که هر فردی با موبایل فیلم بسازد و اقتصاد سینما را برگرداند. باید بدانیم چطور فیلمسازان را توانمند کنیم.»
او ادامه داد: «تا چند سال آینده فیلمساز نیازی به گرفتن مجوز ندارد، باید دید رابطهها به چه شکلی باشد که هرکدام از فیلمسازان خودشان در نقش نظارت و ارزشیابی باشند. ما باید اجازه رشد طبیعی به سینمای بدهیم، سیستم امروز سینمای ما گلخانه ای است که جمعی از مدیران فرهنگی مانند ما حضور دارند که نظام به آن ها اعتماد کرده است زیرا که نسبت به اصول، خطوط قرمز و… آگاهی دارند و می توانند در این حوزه تصمیم گیرنده باشند و به تولید کنندگان آثار هنری برای خلق اثر مجوز بدهند.»
او همچنین گفت: «نگاه سیستماتیک ما باید در یک روند سینمایی به سمتی برود که تمام فیلمسازان دیگری نیازی به دریافت مجوز از مرجعی نداشته باشند و برای رسیدن به این هدف باید یک رابطه ای میان تولید کنندگان و منابع تولید محتوا ایجاد کرد که لازمه اش خارج شدن از سیستم گلخانه ای است.»
داروغه زاده در پاسخ به مجری برنامه با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه دولت صنعتی کردن سینما است، گفت: «دولت تنها وزارت ارشاد نیست؛ یکی از مهمترین مقولههای اقتصادی ما فرهنگ و هنر است که سرمایه گذاری کمتری می خواهد. ما هنرمندان زیادی داریم که تولیدات بالایی هم دارند ولی امکان عرضه گسترده برای محصولات فرهنگی وجود ندارد.»
این مدیر سینمایی ادامه داد: «همه تلاش ما بر این است که سینمای ایران را از این مسایل روزمره حداقلی عبور دهیم، ما بر سر مسایل سطحی در حال برخورد هستیم در حالیکه باید از آن گذر کنیم و به اساس صنعتی کردن سینما که هنوز شکل نگرفته است بپردازیم.»
داروغه زاده با بیان اینکه ترکیه در صنعت سریال سازی هیچ سابقه ای ندارد اما امروز توانسته در جهان صاحب نام شود، افزود: «سابقه سریال سازی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما بسیار بیشتر از ترکیه است، ما از زمان «سربداران» در حال تولید سریال هستیم اما به دلیل ضعف بیزنس در سریال سازی نتوانسته ایم صنعت سینما و تلویزیون خود را ایجاد و تقویت کرده و در جهان معرفی کنیم.»
او نبود اجماع در نظر بین اهالی فرهنگ و هنر را مهم ترین مشکل این حوزه دانست و اضافه کرد: «در نظریههای مهم فرهنگی مان اجماع وجود ندارد. همه سینماگران باید به درجه ای از آگاهی برسند که مانند سایر نقاط دنیا، در وهله اول منافع ملی را درنظر بگیرند.»
داروغه زاده در پایان بار دیگر با تاکید بر ضعف سینمای ایران در بازار جهانی گفت: «ما هیچ سهمی در حوزه تولیدات سینمایی و تلویزیونی در بازار جهانی نداریم و تازمانی که این سهم را در جهان به دست نیاوریم، سهم داخلی خودمان را هم در این حوزه ها از دست می دهیم همانطور که نسبت به ۱۰، ۱۵ سال گذشته شاهد کاهش این سهم بوده ایم. آماده مناظره با حوزه هنری هم در بستر همین برنامه هستیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- توئیت ابراهیم داروغهزاده در حمایت از سازندگان پایتخت ۶
- واکنش دبیر جشنواره فجر به کنسرت ابی و شادمهر با یک و نیم غلط املایی
- واکنش داروغه زاده به ماجرای انتشار چت های خصوصی سالومه با برخی بازیگران
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





