علیرضا شجاع نوری سخنگوی جشنوراه جهانی فیلم فجر معتقد است نوع نگاه به جشنواره باید تغییر پیدا کند و میزان فرصتهایی که این جشنواره میتواند برای تبادل اندیشهها و اطلاعات ایجاد کند معیار سنجش اعتبار آن قرار گیرد.
به گزارش سینماسینما، علیرضا شجاع نوری سخنگوی جشنواره جهای فجر، از جزئیات جشنواره امسال و تغییر و تحولات این دوره گفته است.
جشنواره امسال نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته، به نظرتان این تغییرات در کدام بخشها محسوس تر است و بیشتر به چشم میآید؟
عمدهترین تغییر، گستردهتر و علمیتر شدن برنامههای جشنواره است. از سوی دیگر فیلمهای جشنواره امسال تنوع بیشتری دارند. آن هم به دلیل اینکه یکسال از سال گذشته تا الان میگذرد و همه دستندرکاران در تدارک جشنواره امسال بودند تا همه چیز از روی برنامه پیش برود و خوشبختانه این مسئله نتیجه داده است و بازخوردش را در برنامههای امسال میبینیم.
از پروسه انتخاب فیلمهای امسال برایمان بگویید و اینکه ویژگی بارز و مشترک فیلمهای امسال در چیست؟
با توجه به زمانی که داشتیم و توانستیم نیروی لازم را به کار بگیریم، همه فیلمهایی که امسال برای جشنواره انتخاب شدهاند مستقیما از منبع اصلیاش دریافت شده است، در واقع هیچ کدام از فیلمها انتخاب از جشنوارههای دیگر نیستند، مگر بخش جشنواره جشنوارهها. ما همه فیلمها را از کشورهای خودشان انتخاب کردیم و مذاکره برای پذیرفتن فیلمها از طریق تهیهکننده، کارگردان یا پخش کنندهاش بوده است و مستقیما تماس گرفته شده و فیلم دعوت شده است.
با توجه به افزایش تعداد فیلمهای جشنواره امسال و نکتهای که درباره علمیتر و تخصصی تر شدن فیلمها گفتید چقدر کار انتخاب فلیمها سختتر از سال گذشته بود؟
واقعیت این است که دقت ما بیشتر شده است، نمیشود گفت سختتر چون به واقع کار برایمان دلنشینتر شده است. وقتی میزان خطاهایمان کمتر میشود نتیجه کار نیز برایمان دلنشینتر میشود. اینکه فرصت داریم کیفیت فیلمها را بالاتر ببریم خوشایند خودمان نیز هست. کیفیت فیلمها نسبت به سال گذشته خیلی بالاتر رفته است.
امسال چند بخش نیز به جشنواره اضافه شده است، هدف و نیاز از اضافه شدن آنها چه بوده است؟
در بخش نمایش ما دو سینما را به تعداد سینماهایمان اضافه کردیم. سال گذشته فقط در پردیس سینمایی چارسو جشنواره را داشتیم اما امسال سینما فلسطین و سینما فرهنگ هم اضافه شده است. دلیل این کار استقبال زیادی بود که سال گذشته شاهدش بودیم. هواداران سینما که برای جشنواره امسال ثبت نام کرده بودند از ۲۰ هزار نفر نیز افزون شد و طبیعتا فقط سالنهای چارسو جوابگو نبود.
در بخش نمایشهایمان ما امسال مرور سینمای کره را داریم که از بخش های جدید است و همچنین سینمای دلهره و وحشت نیز امسال به بخش فیلمها اضافه شده است. البته تاکید میکنم دلهره و وحشت چون همه فیلمها الزاما وحشتناک نیستند و فیلمهای دلهرهآور هم در میانشان هست. به این ژانر سینمایی سالهای سال بود که اصلا نشده بود و طبیعی است که وقتی ماموریت جشنواره این است که با سینماهای متنوع و معتبر جهان آشنایی ایجاد کند باید همه گونهها را مورد توجه قرار دهد. یکی از ژانرهی مهم وحشت است و به همین دلیل خواستیم تا جاییکه امکان دارد اطلاعات درباره آن را به بینندگان جشنوارهمان منتقل کنیم.
بخش بزرگ و مهم دیگری که امسال داریم بزرگداشت آقای کیارستمی است. ایران زادگاه ایشان و سینمایشان است و ما باید نسبت به ایشان ادای دین میکردیم و بزرگداشت درخوری برایشان برگزار میکردیم. فیلمسازان، منتقدین و هنرمندان برجستهای از سرتاسر جهان میآیند تا در این مراسم شرکت کنند و همه نظرات و خاطراتشان را درباره مرحوم کیارستمی و سینمایش بگویند. تلاشمان این است در این بزرگداشت نگاهی داشته باشیم به دستاورد سینمای کیارستمی برای سینمای ایران و جهان.
سال گذشته ما بخشی داشتیم که در آن فیلمهای بازیابی شده، مرمتشده و یا بازسازی شده تاریخ سینما را که کپیهایش مرمت شده بودند را به نمایش گذاشتیم، فیلمهایی مثل «باد صبا» و «گاو» که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفتند. این بخش امسال هم با فیلمهای بیشتر ادامه میکند.
از شرایط پذیرفته شدن فیلمهای ایرانی هم برایمان بگویید.
فیلمهایی که متقاضی بودند در جشنواره به نمایش در بیایند و شرایط انتخاب در جشنواره را داشتند از جمله اینکه اکران نشده باشند، مورد بررسی قرار دادیم و آثاری که با شرایط جشنواره متناسب بودند انتخاب شدند.
رضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره امسال بیان کردند که جشنواره جهانی، جشنواره فرش قرمزی نیست. میخواهم بدانم برای اعتبار بیشتر برگزاری جشنواره یا حتی ویترین ظاهری آن امسال دعوت از مهمانان ویژه و سرشناس را هم در نظر گرفته اید؟
راجع به کلیت سوالتان باید بگویم من یک مقدار نظرم متفاوت است و فکر میکنم اعتبار جشنواره به فیلمهایی که در آن شرکت میکنند و همچنین میزان تجربه و علمی است که در آن تبادل میشود. به عقیده من وقتی میزان استفاده از تبادل تجربه، علم، دانش و اندیشه و اطلاعاتی که در جشنواره رد و بدل میشود بالا باشد جشنواره بسیار معتبر است، حتی اگر یک آدم چهره و معروف هم در آن نباشد. حتی نباید به صرف اینکه جشنواره ویترین ظاهری هم داشته باشد صرفا درگیر این موضوع شد.
در این زمینه باید فرهنگسازی درست و اساسی صورت بگیرد که بخش زیادی از آن برعهده رسانههاست. شما به عنوان رسانه باید فرهنگ سازی کنید تا تعریف جشنواره از این موضوع که هر جشنوارهای باید میزبان سوپراستارها باشد یا فرش قرمز پهن کند تا به آن اعتنا شود تغییر پیدا کند. من همینجا از رسانهها میخواهم دستگاه عیارسنجشان را تنظیم کنند تا ببینند چه میزان تجربه و دانش در طول جشنواره مبادله میشود. همچنین بسنجند که جشنواره چه میزان فرصتهایی را میتواند برای تبادل اندیشهها و اطلاعات ایجاد کند. ماموریت ما در جشنواره این است که یک تعداد فیلم را از سر تا سر جهان جمعآوری کنیم و به مردممان نشان بدهیم که سینمای جهان الان در چه سطحی است، از طرف دیگر دستندرکاران فیلمها را دعوت کنیم تا علاقهمندان بتوانند بیشترین اطلاعات را از آنها درباره سینما و فیلمهایشان بگیرند و از طرف دیگر ما هم به آنها درباره سینمای خودمان اطلاعات جدید بدهیم تا زمانی که جشنواره تمام شد هر کسی فکر کند اندوخته جدید سینمایی، تجربی و علمی را از این جشنواره به عنوان رهاورد با خودم میبرم. این جشنواره آن جشنوارهای است که ایدهآل همه مان است و باعث میشود همه با انرژی تا ساعت پایانی شب همچنان کار کنیم و وقت بگذاریم. با احترام به جشنوارهها و مراسمهای دیگر، آن شکل دعوت و برگزاری فرش قرمز و این ماجراها در شکل سلیقه من نیست.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





