سینماسینما، محمد تقی زاده
فیلم تبلیغاتی یا فیلم مستند، ورزشی یا هنری، فرم با محتوا یا فرم بی محتوا، سهل انگاری یا ساده انگاری، سلبریتی یا آرتیست، خودشیفتگی یا خودنمایی، تجربه گری یا دورهمی، دنیای مجازی یا دنیای حقیقی و… همه عباراتی است که پس از تماشای اولین ساخته بهاره افشاری که پیشتر به عنوان بازیگر شناخته می شد، به ذهن متبادر می شود؛ عبارات متضاد و متناقضی که خیلی از اوقات اگر به جا و با آگاهی به کار برده و استفاده نشود، معنای عکس پیدا می کند و ضربه جبران ناپذیری به هویت سازنده اثر وارد می کند. به عنوان مثال هنرمند یا آرتیست عنوان مهم و بامسمایی است که فرسخ ها با شومن، سلبریتی و عناوینی این چنین فرق دارد و با ژست و ادا و اصول به دست نمی آید و زمان و تجربه اثبات کننده این عنوان مهم و ارزشمند برای یک سازنده کار هنری است که آیا وی واقعا اصول یک اثر هنری را به عنوان خالق یک اثر و الهام دهنده و متاثرکننده مخاطب رعایت کرده، یا تنها به دلیل برخی عوامل سطحی و ظاهری توانسته فن هایی برای خود مهیا کند و ماندگاری چندانی نخواهد داشت.
«سریک» به عنوان اولین ساخته بهاره افشاری که بازیگری و طراحی لباس هم ازجمله فعالیت های وی محسوب می شود، اثری الکن در بیان منظور و قصد فیلمساز است. فیلمی که سعی کرده مانند آثار مستندنمای این چنینی که اغلب به پیوند انسان و طبیعت، یا عشق و علاقه بین اینها می پردازد، به واکاوی رابطه یک فوتبالیست و علاقه اش به اسب و تلاش و کوشش او برای پیروزی بپردازد، ولی به جای نزدیک شدن به درونیات و جزئیات زندگی و رفتار این دو عنصر به بیان کلیاتی واضح و آشکار می پردازد که جذابیت خاصی برای مخاطب ندارد. به عبارتی، تماشاگر وقتی فیلم شروع می شود، یا دنبال شناخت سردار آزمون به عنوان یک فوتبالیست جوان و موفق ایرانی است، یا می خواهد داستان رابطه عاطفی و پرورش اسب مورد علاقه آزمون با نام سریک را دنبال کند، ولی نه تنها هیچیک از این دو موضوع برایش دغدغه و برانگیزاننده نمی شود، بلکه با تعداد زیادی از ایده های کوتاه و متعدد رو به رو می شود که نه تنها پرورش نمی یابد، بلکه مدام از یک موضوع به موضوع دیگر پرتاب و نهایتا از دنبال کردن ادامه داستان ناامید می شود. به عنوان مثال داستان مافیا و دست هایی که قرار بوده اسب سردار را دوپینگی جلوه دهند، اصلا مشخص نمی شود و فیلمساز با محافظه کاری و دادن اطلاعات نامفهوم و ناقص مسئله ای را طرح و از آن عبور می کند و تنها نوعی مظلوم نمایی ساده لوحانه را به سرنوشت سریک و دشمنانش نسبت می دهد.
فیلمساز با تجربه ای که در ساخت ویدیو آرت و فیلم های تبلیغاتی داشته، به جای تمرکز و تحقیق بر اصل موضوع داستان و مشخص کردن کانسپت اصلی فیلم و ارائه اسناد و تصاویر مرتبط با این ایده بیشتر دل به موسیقی و پلان های شاعرانه و موزیکال بسته است و استفاده از هلیشات و دعوت از موزیسین صاحب نامی چون کارن همایونفر به خوبی اثبات کننده این ادعاست که فیلمنامه خیلی در اولویت افشاری نبوده است و بیشتر سعی کرده با تصاویری جذاب و موسیقی شنیدنی تماشاگرش را احساساتی کرده و با این تمهیدات وی را برای ادامه تماشای فیلم ترغیب کند. به بیان دیگر، اگر موسیقی گوش نواز و بسیار پرحجم و البته تاثیرگذار کارن همایونفر و برخی تصاویر فیلمبردار اثر، ایمان سرمستی، و نریشن سیامک انصاری را از فیلم بگیریم، عملا داستان سریک و حرف های بیمزه سردار آزمون انگیزه ای برای دنبال کردن ایده اصلی فیلم باقی نمی گذارد و تماشاگر نه با شخصیت های فیلم همذات پنداری می کند و نه موضوعی از داستان فیلم برایش دغدغه می شود تا فیلم را تا انتها دنبال کند.
ورود یک بازیگر به دنیای فیلمسازی و یک ورزشکار به دنیای سینما به طور مشخص امر ناپسند و مقبوحی به حساب نمی آید، ولی تصور ساده انگارانه سینما به عنوان مدیومی جذاب و عامه پسند که از ورود و ظهور چهره های جذاب و سلبریتی استقبال می کند و تنها با اتکا به این ها میتوان اثر هنری ساخت و از تماشاگر و اعتمادش سوءاستفاده کرد، امری مقبوح و نابخشودنی است؛ کاری که به نظر می آید در «سریک» انجام شده است و فیلمی که قرار بوده به پیشنهاد سردار آزمون فیلمی تبلیغاتی باشد، به پیشنهاد کارگردان فیلم و با تغییراتی اندک تبدیل به فیلمی مستند شده است که تنها چیزی که نمی توان با تماشای چندباره فیلم از آن برداشت کرد، تاثیرپذیری و همذات پنداری است که به دلیل فقدان پلن کلی و عدم توانایی فیلمساز در پرورش ایده های یک خطی، به ملغمه ای از همه چیز و هیچ چیز تبدیل شده است که ناچار تجربه ای ناامیدکننده و نامطلوب برای فیلمساز و مخاطبان اثرش به ارمغان می آورد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مهران احمدی: کلک سینما در دو سال آینده کنده است
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟