سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
رضا میرکریمی در «قصر شیرین» روزهای درخشان فیلمسازیاش را که منجر به ساخت «خیلی دور خیلی نزدیک» و «یه حبه قند» شد، تکرار کرده و یک فیلم به ظاهر ساده ولی عمیقا پیچیده را ساخته است. اثری که هیچ جزئی از آن حتی سادهترینشان قابل حذف از فیلم نیست. او باز هم سراغ روایتگری و پیشبرد داستان بر مبنای حرفها و احساساتی که بیان نمیشود و تصمیماتی که گرفته میشود اما فریاد زده نمیشود رفته و دست به ساخت فیلمی مهم در سینمای ایران زده است. بنیان شکلگیری داستان در «قصر شیرین» حضور و همزمان عدم حضور شخصیت مادر فیلم (شیرین) است. به بیان بهتر، هر چند که در ظاهر اینطور به نظر میآید که این شخصیتهای مقابل دوربین هستند که خط سیر داستان و سرنوشت شخصیتها و قصه را رقم میزنند، باید گفت که این همه تحت تاثیر حضور روانی و احساسی شیرین قرار دارند. گویی شیرین رگ خواب شخصیتها و ماجرا را در دست داشته و بی آنکه دیده شود، قابل تماشاست و دیدنی. با این مدل از نگاه باید تاکید کرد که «قصر شیرین» یکی از خانواده محورترین و اخلاق مدارترین فیلمهای سال سینمایی حاضر است، بیآنکه رگهای غلوشده و پسزننده از مفهوم خانواده و اخلاق در آن برای مخاطب آزاردهنده باشد.
اما یکی از نقاط ثقل «قصر شیرین» حضور متفاوت و قابل تامل حامد بهداد در این فیلم است. بهداد که سالها شکلی از بازی برونگرایانه و حتی غلوشده را ارائه داده بود، در این فیلم یکی از معدود نقشآفرینیهای کنترلشده و درونیاش را رقم زده است. در واقع بهداد شمایل بازی همیشگیاش را شکسته و به تغییر تن داده است. وقتی این تصمیم را در کنار بازی بهداد در فیلم «سد معبر» قرار میدهیم، یک نتیجه واضح رقم میخورد و آن اینکه بهداد درک کرده است که اگر بنا باشد سبک و سیاق سالها تکرارشده بازیاش را همچنان پیگیری کند، حتما با اقبال زیادی برای ادامه کار در اوج و همراهی مخاطبان حداکثری مواجه نخواهد داشت.
بهداد در «قصر شیرین» حجم اصلی حضور و توانش را به تلاش برای سکوت بهاندازه، کنترل شیوه حرکات چشمان، مدل بهقاعده واکنش نشان دادن و ندادن، بروز احساس داشتن و نداشتن و حرکت روی لبه باریک بروز کمینه تمام مولفههای بیرونی که در اختیار یک بازیگر برای بودن مقابل دوربین تلقی میشود، اختصاص داده است. در مقابل بخش عمده انرژی او در این فیلم صرف خلق یک اتمسفر و فضاسازی برای کمک گرفتن از ادراک مخاطب جهت فهم کردن دنیای ذهنی شخصیت شده است. شاید این همان ویژگیای باشد که بعضا تحت عنوان بازی درونی از آن یاد میشود. ناگفته نماند اگر نبود حضور درخشان دو بازیگر خردسال فیلم و کارگردانی درست و هدایت صحیح آنها، شاید کار برای حامد بهداد و اجرای این نقش چندان ساده نمیبود. به بیان دیگر، باید گفت که این ترکیب دو بازیگر خردسال، بهداد و شیرین که حضور غیرفیزیکی دارد، باعث شده اجرای گروه بازیگران بهیادماندنی از آب درآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- واکنش تند حامد بهداد و اکتای براهنی/ ادعای داریوش ارجمند تکذیب شد؛ قرار نبود در «پیرپسر» بازی کنی
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





